خلاقیت در تبلیغات یا خلاقیت در روابط عمومی(PR)
هنگامی که یک نام تجاری در ذهن مردم تثبیت شد، خلاقیت آخرین چیزی است که به آن نیاز دارید. این روابط عمومی(PR) است که باید خلاق، متفاوت، نوآور و اصیل باشد.
از زمانی که به یاد می آوریم واژه ی نوآوری تکیه کلام جامعه ی تبلیغات بوده است. نوآوری در معنای عام کلمه، جستجو برای تازگی و تفاوت، با تاکید بر اصالت (Originality) است. ولی تازگی و تفاوت در دفاع و حمایت از یک نام تجاری چندان کارآیی ندارد.
برای دفاع از یک نام تجاری، شما به تاکید مجدد بر ارزش های واقعی آن نام نیاز دارید. شما باید در تبلیغات همان چیزی را بگویید که با انتظار مصرف کننده هماهنگ است. شما باید بتوانید در مصرف کننده به اندازه ای اطمینان ایجاد کنید که او با خود بیندیشد: “این همانی است که من می خواهم.”
بهترین راه برای تثبیت یک نام تجاری، ارائه ی یک طبقه بندی جدید برای محصول مورد نظر است، که این کار به تفکر خلاقانه در بالاترین سطح نیاز دارد. در مقایسه با طرز تفکر سنتی، این یک برداشت انقلابی محسوب می شود.
بازاریابی به مثابه تبلیغات
در نظر بسیاری از مدیران شرکت ها، بازاریابی مترادف تبلیغات است و نه روابط عمومی(PR). فرمول قدیمی این امر چنین می گوید: “بازاریابی گسترده، نیازمند ارتباطات گسترده و در نتیجه تبلیغات گسترده است.” وقتی کسی یک برنامه ی بازاریابی را مطرح می کند، اولین پرسش پیرامون آن این خواهد بود: “تبلیغات قرار است کجا و با چه بودجه ای اجرا شود؟”
اگر در یک کتاب فروشی معتبر مثل بارنرز و نوبل قدم بگذارید، کتاب های مربوط به تبلیغات را در بخش “بازاریابی و تبلیغات” پیدا خواهید کرد. در واقع بخش کتاب های مربوط به بازاریابی، مملو از کتاب های تبلیغاتی است. چون همواره اولین عملکرد بخش بازاریابی، اجرای تبلیغات محسوب می شود.
در کتاب فروشی های بیهوده به دنبال “بازاریابی و روابط عمومی” نگردید. اگر در یک کتاب فروشی، کتابی درباره ی روابط عمومی پیدا کرده اید، به احتمال زیاد آن را از لا به لای هزاران کتاب تبلیغاتی در همان بخش “بازاریابی و تبلیغات” یافته اید.
دیدگاه شرکت های سهامی درباره ی این موضوع، مشابه دیدگاه کتاب فروشی محله تان است. در بیشتر شرکت ها تاکید عمده روی تبلیغات است و اگر روابط عمومی هم در نظر گرفته شود، حتما جایگاه آن در درجه ی دوم اهمیت خواهد بود. بازاریابی یعنی تبلیغات و همه می دانند که تبلیغات چه معنایی دارد.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید