جزء گمشده در روابط عمومی PR
جزء گمشده ی بسیار از برنامه های بازاریابی، سخنگوی شناخته شده و مشهور است. محصولات، بازاریابی را بوجود نمی آورد، بلکه این اشخاص هستند که آنها را می سازند. رسانه ها نمی توانند با اتومبیل، قرص نان، مسواک یا مایع ظرفشویی صحبت کنند. آنها فقط می توانند با اشخاص واقعی و زنده مصاحبه کنند.
با این حال بسیاری از برنامه های روابط عمومی بر خود شرکت، محصول یا خدمات جدیدی که آن شرکت معرفی کرده است، تمرکز می کنند. اکثر محصولا جدید، توسط یک نفر معرفی نمی شوند، بلکه نقل قول ها و اظهار نظرهایی از اشخاص متعدد در داخل یا خارج شرکت پیرامون آن محصول انجام می شود. دلیل آنها هم این است که “نمی خواهند اعتبار این محصول یا خدمت جدید فوق العاده را به یک نفر اختصاص دهند؛ چرا که این حاصل یک تلاش دسته جمعی است.”
اما موضوع اینجاست که شبکه های تلویزیونی، مثل NBC، CBS و ABC نمی توانند و بعضی مواقع نمی خواهند که با کل تیم شرکت مصاحبه کنند. آنها می خواهند روی شخصی که دارای بیشترین مسئولیت در قبال این محصول جدید فوق العاده است، تمرکز کنند.
شخص سخنگو، چهره و صدای نام تجاری است. موفقیت کامل هر برنامه ی روابط عمومی PR تا حدود زیادی به میزان تاثیرگذاری سخنگوی آن برنامه، بستگی دارد. اینکه چه کسی را بعنوان سخنگو انتخاب می کنید، تصمیم حیاتی ای است که نباید ساده از کنار آن گذشت.
چه کسی بهترین سخنگو خواهد بود؟ در بیشتر موارد، مدیر عامل شرکت، دارای بیشتری میزان مسئولیت در قبال موفقیت یا شکست یک نام تجاری است. احتمالا شرکت های خدمات تکنولوژی این اصل روابط عمومی را بهتر درک می کنند. در واقع اکثر شرکت های تکنولوژیکی، سخنگویی در سطح شهرت خود شرکت دارند.
بیل گیتس و مایکروسافت Microsoft
لری الیسون و اوراکل Oracle
اسکات مک نیلی و سان مایکرو سیستمز Sun Microsystems
کوگرسنتر و آی بی ام IBM
استیو جابز و اپل کامپیوتر Apple Computer
اندی گرو و اینتل Intel
مایکل دِل و کامپیوتر دِل Dell Computer
در زمینه ی تکنولوژی، اگر مدیر عامل شرکت شما معروف نیست، احتمال اینکه شرکت شما معروف و موفق شود، بسیار کم است. حال این سوال مطرح می شود که اگر مدیر عامل شما در برخورد با رسانه ها چندان موفق نیست، تکلیف چیست؟ شما به یک مدیرعامل جدید احتیاج دارید.
شرکتی با یک مدیر عامل بدون اقتدار (شل و ول) نیاز به شخصی دارد که عهده دار این نقش شود تا شما بتوانید او را سخنگوی شرکت قرار دهید.
روابط عمومی در موفقیت یک کمپانی به قدری مهم است که مدیرعامل باید تقریبا نیمی از زمان خود را به این موضوع اختصاص دهد. به موفقیت های گذشته و نام های تجاری بزرگ دقت کنید. اکثر آنها از طریق روابط عمومی به موفقیت رسیده اند و بسیاری از موفقیت های روابط عمومی PR به واسطه ی یک سخنگوی مشهور بدست آمده است.
ریچارد برانسون Richard Branson و خطوط هواپیمایی ویرجین آتلانتیک Virgin Atlantic
تد ترنر Ted Turner و شبکه ی CNN
هوارد شولتز Howard Schultz و استارباکس
دانلد ترامپ Donald Trump و موسسه ی ترامپ
اپرا وینفری Opera Winfrey و مجله و برنامه ی تلویزیونی اش
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید