تکنیک فروش : با زبان مشتری صحبت کنید
یکی از اصول بدیهی در فروش با زبان مشتری صحبت کردن است. ممکن است به نظر برسد که لزومی ندارد که این موضوع را مطرح کنیم، اما واقعیت این است که بسیاری از فروشندگان فراموش می کنند که این اصل بدیهی را رعایت کنند.
یک فروشنده ی شاغل در آژانس املاک به مشتری خود گفت “من متعجبم که شما خانه ای که در خیابان اِلم بود را نخریدید. آن خانه متناسب با معیارهای شما و مورد پسندتان واقع شده بود و قیمت خوبی هم داشت.شاید من درست شما را رهنمایی نکردم و هنوز نکته ی مبهمی برای شما باقی مانده است. خواهش می کنم اگر مساله ای هست که من نمی دانم به من بگویید تا توضیح دهم.”
مشتری از این پیشنهاد فروشنده به شدت خوشحال شد و استقبال کرد. او در پاسخ به فروشنده گفت “حق با شماست، من آن خانه را خیلی دوست دارم و مایل هستم که آن را بخرم ولی یک موضوعی ذهن من را درگیر کرده است، نمی دانستم آن را چه طور مطرح کنم. چه خوب شد که خود پرسیدید، من برنامه ی مالی آن را متوجه نشدم منظور شما از وثیقه ی دوم چه بود؟”
بعد از آنکه فروشنده مسئله را توضیح داد، مشکل خریدار حل شد و تصمیم نهایی خود را گرفت. در واقع شرکت هایی که طیف وسیعی از مراجعه کنندگان را دارند، باید فروشندگانی را استخدام کنند که بتوانند با هر شخصی در هر جایگاه اجتماعی، در هر شغلی، با هر میزان تحصیلات، در هر منطقه جغرافیای ارتباط خوبی بگیرند.
به همین دلیل است که اکثر شرکت ها در موقع استخدام نیروی فروش خود به دنبال کسانی هستند که سابقه ی شغلی خوبی در همان زمینه داشته باشند. به عنوان مثال شرکت های کشاورزی به دنبال افرادی هستند که سابقه ی فروش محصولات کشاورزی را داشته اند.
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید