بهانه بی بهانه : هزینه ها را حساب کنید
برای اینکه هزینه ها و قیمت دقیق محصولات و خدمات خود را تعیین کنید به انضباط احتیاج دارید. فروشگاه های وال مارت به بزرگترین فروشگاه های خورده فروشی تاریخ تبدیل شده اند زیرا در این زمینه تجربه دارند. عجیب است که چه تعداد زیادی از بنگاه های تجاری به دلیل اینکه هرگز کل هزینه های وارد کردن محصولات و خدمات خود را به بازار به صورت دقیق محاسبه نکرده اند محصولات و خدمات شان را با ضرر به فروش می رسانند. این گفته قدیمی را حتما شنیده اید که:
«با هر فروش تکی پول مان را از دست می دهیم اما سعی می کنیم با فروش عمده این ضرر را جبران کنیم.»
کاملا واضح است که این کار ممکن نیست! شما به یک سیستم کنترل کیفیت نیاز دارید تا مطمئن شوید تک تک محصولات و خدماتی که به فروش می رسانید از چنان کیفیت بالایی برخوردار هستند که مشتری هایتان را به قدری راضی می کنند که با خوشحالی مجددا از شما خرید می کنند و به دوستان شان هم می گویند که از شما خرید کنند. باید نوعی سیاست خدمت رسانی به مشتری طراحی کنید که بر اساس آن آن قدر برخورد خوبی با مشتری هایتان داشته باشید که به شما وفادار بمانند و شما را به همه رقبایتان ترجیح بدهند.
هدف یک بنگاه تجاری راضی کردن مشتری هایش است
هدف یک بنگاه تجاری چیست؟ هدف یک بنگاه تجاری این است که به شکل مقرون به صرفه ای برای خود مشتری ایجاد کرده و او را حفظ کند. هدف، کسب سود نیست. سود، حاصل ایجاد و حفظ مشتریان به تعداد کافی است که پس از کسر هزینه ها سود کافی به شما می رسانند. معیار اصلی سنجش موفقیت یک بنگاه اقتصادی چیست؟
“پاسخ، رضایت مشتری است.”
هر تلاش و فعالیتی که در بنگاه تجاری شما صورت می گیرد باید به قصد جلب رضایت مشتری به شکلی باشد که از همه رقبای دیگر بهتر باشد. معیار سنجش رضایت مشتری چیست؟
“پاسخ خرید مجدد است.”
فقط وقتی که مشتریان مجددا از شما خرید می کنند نشان می دهید توانسته اید اولین باری که آنها را راضی کردید که از شما خرید کنند به قول تان عمل کرده اید. فروش مجدد به یک مشتری راضی به یک دهم زمان و هزینه لازم برای فروش به یک مشتری جدید نیاز دارد.
همه بنگاه های تجاری موفق روی فروش های مکرر تکیه می کنند که تنها با وجود سطوح بالایی از رضایت مشتری از خرید قبلی امکان پذیر است. این یک انضباط واقعی است. کلید رسیدن به سودآوری بلندمدت چیست؟
“پاسخ، توصیه و ارجاع است.”
سوال نهایی که موفقیت یا شکست بلندمدت شما را در کارتان تعیین می کند این است:
«بر اساس تجربه ای که با ما داشتید آیا ما را به فرد دیگری هم توصیه می کنید؟»
شما تنها زمانی می توانید در بازار دوام بیاورید و رشد کنید که اکثریت مشتری هایتان به حدی از محصولات و خدمات شما راضی باشند که دوستان و اطرافیان خود را نیز تشویق کنند که از شما خرید کنند. از آنجاییکه فروش محصول و خدمات به فردی که یکی از مشتری هایتان معرفی می کند پانزده برابر راحت تر از فروش از طریق تماس تلفنی با یک مشتری بالقوه است و همچنین به این معناست که هزینه این کار یک پانزدهم آن هزینه است)، فروش به افرادی که مشتری هایتان به شما ارجاع می دهند کلید موفقیت شما در آینده است. برای اینکه نوعی سیاست برخورد با مشتری را ایجاد و حفظ کنید که مردم را وادار کند پس از یک بار خرید باز هم از شما خرید کنند و بعد شما را به یکی از دوستان شان توصیه کنند به تمرکز و انضباط زیادی نیاز دارید.
منبع: (بهانه بی بهانه، اثر برایان تریسی)
ادامه ی مقالات بهانه بی بهانه را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید