برندسازی شخصی: شخصیت و ارزشها
فیلتر بعدی برای کارفرماها، شخصیت و ارزشهاست: هردوی اینها باید با فضای کاری که کارفرما برای شما ایجاد کرده تناسب داشته باشد. شما دنبال کارفرمایی هستید که سبکش با شخصیت و ارزشهای شما جور باشد. بهکارگیری این فیلتر میتواند کمی دشوار باشد، چون شما همیشه نمیدانید درون هر سازمان چه خبر است؛ مگر اینکه واردش شوید. بااینحال،اگر تا جایی که میتوانید دربارهی کارفرمای احتمالیتان بخوانید و در صورت امکان با کسانی که آنجا مشغولاند حرف بزنید، اطلاعات زیادی دربارهی این بهدست میآورید که آیا این فضا برای شما مناسب هست یا نه.
به یاد داشته باشید که: فرهنگ سازمانی فضایی است که بهواسطهی ارزشهای مشترک، سنتها، مشتریان، فلسفه و سیاستهای هر سازمان ایجاد میشود. فرهنگ سازمانی، شخصیت سازمان است و روی شیوهی کسب و کار و انجام امور در شرکت تاثیر میگذارد. اگر فرهنگ سازمانی را همان شخصیت سازمان در نظر بگیریم، باید مطمئن شوید که برند شخصیتان با آن جور در میآید. آیا این دو شخصیت خوب با هم درمیآمیزند یا مثل آب و روغن از هم جدا هستند؟ مثلا اگر شما روح آزادی داشته باشید، کارکردنتان در شرکت حسابرسی مالی احتمالا چندان مناسب شما (یا آن شرکت) نیست.
پیداکردن فرهنگ سازمانی مناسب شما با بررسی ارزشهای اساسیتان آغاز میشود که در مقالات گذشته راجع به آن توضیح دادم. آیا این ارزشها با ارزشهای شرکت جور است؟ هر دو سیستمی ارزشی را به ترتیب از بالا به پایین بنویسید و ببینید این دو لیست ارزش چه تفاوت یا شباهتهایی با هم دارند.
برای مثال، اگر به مسائل زیستمحیطی اهمیت زیادی بدهید ولی برای کار درخواست بدهید که محیطزیست را آلوده میکند، فرهنگ سازمانی آن با شما تناسب ندارند. به ارزشهای خودتان فکر کنید و دنبال کارفرمایی باشید که کارش با آن هماهنگی دارد.
به یاد داشته باشید که: پس از اینکه به استخدام شرکتی درآمدید، تنها در چارچوب فرهنگ سازمانی آن میتوانید بهصورت انفرادی روی برند شخصیتان کار کنید. بهترین زمان برای توجه به ارزشها و شخصیت خودتان و شرکت زمانی است که هنوز در جستوجوی شغل هستید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید