برندسازی شخصی: رسانههای اجتماعی
برای سرگرمی، نام خودتان را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه چیزی گیرتان میآید. اگر هم نام زیاد داشته باشید، شاید ببینید اطلاعات زیادی از شما در اینترنت وجود ندارد، به جز مواردی که در صفحات شبکههای اجتماعیتان گذاشتهاید، آن هم در صفحهی پنج نتایج جستوجو.
اگر برندسازی شخصی تان برایتان مهم است، «باید» به آنچه از شما در اینترنت دیده میشود، اهمیت بدهید. اگر حضور آنلاین را نادیده بگیرید یا حتی بخواهید اصلا آنجا حضور نداشته باشید، دیگران چهرهتان را برایتان میسازند. خودتان در نمایش چهرهتان در اینترنت پیشتاز باشید.
پیام آنلاین شما باید براساس چیزهایی باشد که در هنگام ساختن برند شخصیتان دربارهی خودتان پی بردید. پیام آنلاین شما هم باید مثل همهی انواع ارتباطات نوشتاریتان، وعدهی ویژهتان را برجسته کند؛ وعدهای دربارهی آنچه برندتان میتواند برآورده کند، در بازار هدفتان مطرح میکنید.
پیام آنلاین شما باید ویژگیهای حرفهای شما را هم توصیف کند. شما قرار است دانش و تخصصتان را نشان دهید و بگذارید شخصیتتان آشکار شود. پیام شما باید ویژگیهای شخصیتی، خصوصیات فردی و شیوهی شما را در بهکارگیری این ویژگیها در زندگی کاری نشان بدهد.
محبوبیت باورنکردنی شبکههای اجتماعی تا حدی به این دلیل است که تاثیرگذاری شما میتواند حتی از نوشتههایتان هم شخصیتر باشد. دلیلش این است که حضور آنلاین شما معمولا اجزای دیداری مثل عکس و یا فیلمتان را هم دربر دارد. یادتان نرود پیامهای دیداریتان هم باید به آنچه مینویسید یا میگویید همراستا باشد. (جذابترین واژهها دربارهی وقار حرفهای شما هیچ ارزشی نخواهد داشت اگر عکسهای شما فریاد بزند که فقط دنبال درست کردن ظاهر و قیافه هستید.)
اینها چند مورد از بهترین نمونههای شبکههای اجتماعی میباشند:
- فیسبوک: فیسبوک برای به اشتراک گذاشتن متن، عکس، فیلم، پیوند وبسایت و موارد دیگر طراحی شده است تا بتوانید داستان خودتان را طوری به دیگران بگویید که هم آگاهیبخش باشد و هم سرگرم کننده. این نوع سایتها به شما امکان میدهد اجتماعی باشید و در همان حال اطلاعات کافی دربارهی برند شخصیتان به دیگران بدهید و کمی به آنها بچشانید که وقتی با شما روبهرو شوند، چه تجربهای خواهند داشت. اما حواستان باشد: به اشتراک گذاشتن اطلاعات اشتباهی به افراد اشتباهی به شیوهای اشتباهی میتواند روی برداشت دیگران از برند شخصیتان تاثیر بگذارد.
- اینستاگرام: اینستاگرام راهی سریع، جالب و دیداری برای اشتراک زندگیتان با دوستان و بستگان است. اینستاگرام برند شما را با تصاویر نشان میدهدف نه با واژهها.
- لینکدین: اگر تازه دارید به این فکر میافتید که از ابزار آنلاین برای معرفی برند شخصیتان استفاده کنید، با لینکدین آغاز کنید. لینکدین توجه جامعهی کسبوکار را برانگیخته و در بسیاری از کشورها به بهترین ابزار برای پیدا کردن همکار تبدیل شده است. موفقیت در شبکهسازی کاری حاصل اشتراک اطلاعات درست با افراد درست در زمان درست و با استفاده از شبکه اجتماعی درست است.
- پینترست: پینترست ابزاری برای جمعآوری و سازماندهی چیزهایی است که محبوب شماست. اینجا جایی برای نشان دادن فردیت شماست. شما آیتمهای محبوبتان را روی صفحههایی سنجاق میکنید و میتوانید آنها را سازماندهی کنید. سایتهای گروهی مثل این کمک میکند ایدهها را با گروهی از افراد به اشتراک بگذارید و با دوستانتان برنامهریزی کنید.
- توییتر: توییتر شبکهای اجتماعی و سرویس آنلاین میکرو بلاگینگ است که به کاربرانش اجازه میدهد پیامهای متنی تا سقف ۱۴۰ حرف را با هم رد و بدل کنند که به آنها «توییت» میگویند. توییتر به شما این امکان را میدهد که بدون نیاز به سالها آموزش یا داشتن شغلی دهان پرکن، به کارشناس محتوا تبدیل شوید. اگر ثابتقدم باشید و دنبالکنندههایی پیدا کنید که به گفتههای شما علاقهمند باشند، میتوانید سریع به مقام کارشناس محتوا برسید.
- ویدئو: ویدئو بهترین ابزار بعدی برای ارتباطات شخصی است. ویدئو زندگینامه ابزار خوبی برای گفتن داستان زندگیتان به شکلی بسیار شخصی و همچنین ابزار خوبی برای معرفی کسبوکارتان به تماشاکنندگان است. ویدئو زندگینامه خوب به شما امکان میدهد با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید، اعتماد ایجاد کنید و در موضوع مربوط به خودتان اعتبار و تخصص بسازید. برند شخصی و نقاب شما نمیتواند فقط با کلمات به تصویر درآید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه همراه مقالات برندسازی شخصی باشید …
دیدگاهتان را بنویسید