برندسازی شخصی: با بازار هدف هماهنگ شوید
پس از این که بازار هدف خود را تعیین و دربارهاش تحقیق کردید، باید مطمئن شوید که اقداماتتان با نیازهای مخاطبتان تناسب دارد. بهعبارتدیگر، باید به برندی که از اول شما را به اینجا کشاند، پایبند بمانید. در این مقاله توصیههایی برای انجام این کار برایتان آوردهام.
ویژگیهای روانشناختی و جمعیتشناختی بازار را در نظر بگیرید
هنگام تحقیق دربارهمخاطب هدفتان، اطلاعاتی بهدست میآورید که در دو دسته میگنجد:
- جمعیتشناختی: ویژگیهای آماری جمعیت، از جمله جنسیت، نژاد و قومیت، سن، ناتوانی، جابهجایی، صاحبخانه بودن، وضعیت شغلی و حتی موقعیت مکانی در این دسته قرار میگیرند.
- روانشناختی: سبک زندگی مشتریان را در نظر بگیرید تا نیمرخی از علائق، نفرتها، فعالیتها، گرایشات، و عقاید بهدست آورید.
مخاطب هدف زمانی با شما تناسب دارد که هم از نظر ویژگیهای جمعیت شناختی و هم روانشناختی با هدفهای شما جور باشد. بههیچوجه از پیگیری چنین مخاطبی دست نکشید.
فرض کنید دندانپزشکی هستید که میخواهید نزدیک انجمن بازنشستگان مطب بزنید. پی میبرید که اغلب افراد آنجا بالای ۷۰ سال دارند، ۶۴ درصد زن هستند که ۴۰ درصدشان رانندگی نمیکنند. بزرگترین گروه اجتماعی آنها، باشگاه بافتنی است. بر پایهی این اطلاعات، شما قرار نیست برای این گروه از راه اینترنت بازاریابی کنید و نباید در هیچکدام از مطالب بازاریابیتان لحن مردسالارانه داشته باشید. شاید بهجایش بتوانید پیشنهادات اولیه را بهصورت کارتپستالهای کوچک متصل به کلافهای کاموا در رویدادهای مربوط به باشگاه بافتنی به دست آنها برسانید. حتی میتوانید ون تدارک ببینید که آنها را رایگان به مطبتان برساند.
جان کلام: مخاطبانتان را فراموش نکنید. شناختن مخاطب به شما این امکان را میدهد که نیازهای آنها را به بهترین شکل برآورده کنید و برند شخصیتان را برای کسانی که میخواهند دربارهی شما بدانند، پررنگتر کنید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید و نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید ….