زمینه بازاریابی فوق العاده وسیع است و گستره وسیعی از مجموعه مهارتهای بازاریابی را شامل میشود، از SEO و برنامهنویسی تا طراحی وب سایت و رسانههای اجتماعی. علاوه بر این، بازاریابی برای یک کسب و کار نوپا بسیار متفاوت از بازاریابی برای یک شرکت بزرگ سنتی است. هنگامیکه استارتاپها به دنبال استخدام یک بازاریاب هستند، آنها به دنبال مهارتهای بازاریابی متفاوتی از آنچه که یک شرکت سنتی ممکن است به آن نیاز داشته باشد، هستند. ریسک اضافه شدن یک عضو جدید به یک تیم یک یا دو نفره، در مقایسه با یک تیم بازاریابی بزرگ ۱۰ یا ۲۰ نفره، بسیار بالاتر است. با توجه به اینکه ۹۰ درصد از همه استارتاپها شکست میخورند، تلاش این شرکتها برای پیدا کردن کسی است که بتواند چندین کار را به خوبی انجام دهد.
استارتاپها معمولا دارای کمترین منابع برای اختصاص دادن به بازاریابی هستند، و در عین حال طرح بازاریابی آنها میتواند بین موفقیت و شکست کسب و کار تفاوت ایجاد کند. به همین دلیل، آنها به دنبال افرادی هستند که پر انرژی هستند، خلاق هستند، مایلند از طریق آزمون و خطا یاد بگیرند و میتوانند بطور مستقل کار کنند. علاوه بر این ویژگیهای شخصیتی، این به داشتن برخی از مهارتهای بازاریابی مخصوص استارتاپها کمک میکند. در زیر ما لیستی جمع آوری کرده ایم از پنج مهارتی که هر بازاریابی، اگر علاقه مند به کار در استارتاپها است باید در رزومه خود داشته باشد.
۱.دانش SEO و تولید محتوا
اگر نویسنده هستید، در تولید محتوا خوب هستید و با SEO آشنایی دارید، شما برای استارتاپ ایده آل هستید. استارتاپها نیاز ویژه ای به کمک شما برای ایجاد حضور آنلاین دارند، و شما میتوانید با وبلاگ نویسی و ایجاد محتوای ویدئویی، و همچنین با ایجاد اهداف SEO و ردیابی پیشرفت خود، به آنها کمک کنید. ایجاد محتوا همان چیزی است که استارتاپ را به مشتری معرفی میکند، و داشتن محتوای همیشگی و ارزشمند، به ایجاد و حفظ یک رابطه پایدار با مخاطب کمک میکند. بعضی از افراد میگویند که به همین دلیل مهارتهای نوشتن مهمتر از دانش صنعت است (اما نمیتوان انکار کرد که مسلما داشتن هردو ایده آل است).
SEO هم برای یک استارتاپ ضروری است، اما پیچیده است و نیاز به زمان زیادی دارد، بنابراین بیشتر صاحبان کسب و کارهای کوچک در این زمینه نیاز به کمک دارند. هر گونه شناختی که شما از استراتژیهای SEO دارید برای یک استارتاپ ارزشمند خواهد بود، و نکته خوب در این مورد این است که به راحتی میتوانید خودتان آن را یاد بگیرید.
۲.مهارتهای پایهی برنامه نویسی
اگر با استراتژیهای SEO آشنا باشید و مهارتهای ابتدایی برنامه نویسی را داشته باشید، میتوانید برای یک استارتاپ به مراتب ارزشمندتر باشید. این دو معمولا با یکدیگر مرتبط هستند و اغلب اوقات کمبود آنها در مجموعه مهارتهای بازاریابی یک صاحب کسب و کار استارتاپ دیده میشود. کد نویسی میتواند به ساده شدن بسیاری از فرآیندها کمک کند، که این برای استارتاپها که تیمیبزرگ یا بودجه ای فراوان برای کار کردن ندارند، بسیار ضروری است. با شنیدن عبارت کد نویسی جا نزنید. هیچ کس انتظار ندارد که شما یک حرفه ای باشید. کمیدانش ابتدایی HTML و CSS برای استفاده در وردپرس، بازاریابی ایمیل، رسانههای اجتماعی و غیره کافی و ارزشمند است – و یادگیری هر دوی اینها آسان است.
برای برنامه نویسی حجم بسیار زیادی از منابع وجود دارد. برای یادگیری تنها به زمان نیاز دارید و زمان چیزی است که بسیاری از استارتاپها ندارند. بنابراین اگر با داشتن این دانش وارد صحنه شوید، مطمئنا کارفرما را تحت تأثیر قرار خواهید داد.
۳.تجربه تجزیه و تحلیل داده ها
اگر یک چیز باشد که استارتاپها در آن شناورند، آن اطلاعات است. هر روز تکنولوژی جدیدی در حال توسعه است که مقادیر زیادی داده را سریعتر از همیشه تولید میکند، و این بسیار عالی است چرا که شما قادر خواهید بود این دادهها را تجزیه و تحلیل نموده و از آنها برای تصمیم گیریهای تجاری خوب استفاده کنید. استارتاپها نیاز به یک فرد رده بالا برای کار با دادهها دارد زیرا این یک حوزه ی پیچیده و وقت گیر در کسب و کار است. به همین علت قسمت اعظم استراتژی بازاریابی یک استارتاپ تا حد آزمون و خطا تنزل پیدا میکند، پس به آنها نشان دهید که میدانید چگونه خودتان کمپینهای تست A / B را ایجاد و اجرا کنید.
دادهها هسته بازاریابی محتوا هستند و شرکتها در استفاده از دادههای کلیکها، تبدیلات، کلمات کلیدی و غیره برای پیگیری پیشرفت خود، بهتر و بهتر میشوند، بنابراین به صاحبان کسب و کار نشان دهید که شما نه تنها میدانید که چگونه دادهها را جمع آوری کنید، بلکه علاوه بر آن میتوانید آنها را بفهمید. من تقریبا میتوانم تضمین کنم که این بار سنگینی را از روی شانههای آنها برخواهد داشت و یکی از مهارتهای بازاریابی گرانبها خواهد بود.
۴.بازاریابی رسانههای اجتماعی
رسانههای اجتماعی جایگاهی است برای کسب اطلاعات در مورد یک کسب و کار جدید، بنابراین شناخت همه انواع مختلف پلتفرمهای اجتماعی ضروری است. بسیاری از استارتاپها، فرد بخصوصی را برای رسانههای اجتماعی در نظر نمیگیرند، بنابراین این کار بر دوش بازاریاب میافتد. و به یاد داشته باشید، بسیاری از افراد، رسانههای اجتماعی را به اندازه ای وقت گیر نمیبینند که واقعا هست. شما باید با موارد مهمیمانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرم آشنا باشید و بدانید چگونه یک استراتژی بازاریابی مناسب را برای هر یک طراحی کنید.
علاوه بر این، اگر سایتهای جاویژه ای که مخصوص استارتاپی که برای آن کار خواهید کرد را بشناسید مفید خواهد بود. تحقیق خود را از پیش انجام دهید. آیا آنها حضور زیادی در Pinterest دارند یا در LinkedIn ؟ اگر آنها در رسانههای اجتماعی حضور نداشته باشند، آیا میتوانید پلتفرمیپیشنهاد کنید که برای آنها مناسب باشد؟
بهترین روش برای نشان دادن مهارتهای بازاریابی شما در رسانههای اجتماعی، حضور آنلاین خودتان است، بنابراین اگر شما در مورد LinkedIn صحبت میکنید، مطمئن شوید که خودتان یک پروفایل عالی دارید که میتوانید آن را به عنوان یک نمونه ارائه دهید. و اگر به دیگران در بازاریابی اجتماعی آنها کمک کرده اید، اطمینان حاصل کنید که همه ی نکات و استراتژیهایی که در گذشته برای شما خوب کار کرده اند را لحاظ کرده اید. مطالعات موردی در حجم صحبت میکنند، بنابراین از کمیلاف زدن (یا خیلی زیاد) نترسید. این مقاله به شما چند نکته در مورد چگونگی بهینه سازی اینستاگرم برای SEO ارائه میدهد. مطمئن خواهید شد که در طول یک مصاحبه آنها را تحت تاثیر قرار میدهید.
۵.مهارتهای طراحی
یک استارتاپ نه تنها نیاز به توسعه حضور رسانههای اجتماعی خود دارد، بلکه نیازمند توسعه برند خود به عنوان یک کل نیز هست، و این جاست که برخی از مهارتهای طراحی می تواند مفید باشد. به احتمال زیاد، آنها همچنان بر روی وب سایت، طراحی ایمیل و بازاریابی اینترنتی خود کار خواهند کرد، لذا دسترسی به کاربران کلیدی است. شما می توانید بهترین ایده کسب و کار در جهان را داشته باشید، اما اگر وب سایت شما کاربردی نداشته باشد، هرگز موفق نخواهید شد.
برای یادگیری وردپرس وقت بگذارید، زیرا این سایت برای بسیاری از استارتاپ ها مناسب است. خودتان را با قالب های مختلف آشنا کنید (این جایی است که کمی کد نویسی نیز می توانند مفید باشد زیرا حتی بهترین قالب ها نیز باید برای هر کسب و کار شخصی سفارشی شوند) و چند وب سایت نمونه ایجاد کنید و از آنها برای نشان دادن دانش خود استفاده کنید. استارتاپ ها نیاز دارند کاری بیش از صرفا عمل کردن انجام دهند؛ آنها باید خوب به نظر بیایند و داشتن زمینه ای در طراحی می تواند به آنها کمک کند تا احساس حرفه ای بودنی را که در تلاش برای رسیدن به آن هستند، به دست آورند.
دیدگاهتان را بنویسید