بازاریابی چریکی : بازاریابی یک روند و جریان است نه یک رویداد و اتفاق
اکثر مردم نمی فهمیدند که بازاریابی یک فرآیند و جریان است نه یک رویداد و اتفاق. بازاریابی چریکی آغاز و حد میانی دارد اما به ندرت پایان می پذیرد – مگر در صورتی که شما کل کسب و کار خود را بفروشید. حتی در آن صورت هم نباید یک پایان داشته باشد مگر اینکه شما کسب کار خود را به یک کم عقل فروخته باشید.
بازاریابی فراتر از یک هنر است، مطمئنا همه گونه های هنری را در بر می گیرد: موسیقی، نویسندگی، بازیگری، رقص، فیلم برداری، نقاشی، تصویرگری، عکاسی، خوانندگی. اما خودتان را فریب ندهید که شما یک هنرمند هستید. شما یک چریک هستید و تمرکز شما بر سود کسب و کارتان است. اگر هر گونه خشنودی هم به وجود آید به خاطر افزایش مداوم و قاطع سود است نه به خاطر جوایز یا تعریف و تمجید هایی که شما در این راه دریافت می کنید.
یک اثر هنری عالی اغلب با تشویق و ابراز احساسات همراه است اما یک بازاریابی عالی اغلب با بی تفاوتی و مسامحه دنبال می شود. چرا این گونه است؟ چون این بازاریابی است و یک اثر هنری نیست. هنوز بسیاری از بازاریاب های غیر چریک چون در کارشان تشویق و تحسین نمی شوند گمان می کنند که بازاریابی آنها موثر نیست. بازاریابی به ندرت در کوتاه مدت موثر خواهد بود اگر شما نتایج آنی و فوری می خواهید بروید و به کشاورزی بپردازید. اغلب اوقات کشاورزی سریع تر از بازاریابی به نتیجه می رسد. اما حتی بهترین کشاورزان هم نمی توانند روند کاشت، داشت و برداشت را با عجله انجام دهند.
بازاریابی چریکی همواره و در نهایت موثر واقع خواهد شد ولی به ندرت بلافاصله موثر است. ما خوشحالیم که این قسمت را در ابتدا توضیح می دهیم. نمی خواهیم دیگر ریخت تاجرانی را ببینیم که تمام عوامل موفقیت به جز صبر را دارند.
تعریف متفاوتی از بازاریابی در اینجا ارائه می شود. این یک شانس بزرگ برای شماست. فرصتی درخشان تا مشتریان احتمالی و مشتریان واقعی را آموزش دهید که چگونه در دستیابی به اهداف شان پیروز شوند. اهداف آنها کسب پول بیشتر، گسترش کسب و کار، کوچک کردن دور کمر، پیشرفت در بازی گلف، پیدا کردن یک جفت و یا کاهش وزن باشد، بازاریابی شانس شماست تا به آنها نشان دهید که چگونه می توانند رویاهایشان را به حقیقت تبدیل کنند. ما دقیقا در میانه عصر اطلاعات زندگی می کنیم پس شما می توانید اطلاعات رایگان در اختیار مشتریان قرار دهید تا کمکشان کنید به مقاصد خود برسند.
شاید شما بتوانید این کار را با اطلاعات انجام دهید یا موفقیت بازاریابی ممکن است به محصولات یا خدماتی که شما پیشنهاد می دهید بستگی داشته باشد، هر چقدر هم که به طول انجامد محصول شما می تواند مشکلات مخاطبان را حل کند. بنابراین خودتان را یک حلال مشکلات تصور کنید. زمانی که شما این گونه عمل می کنید در مسیر بازاریاب چریک موفق بودن خواهید بود.
البته علاوه بر مهارت در حل مشکلات ما باید بپذیریم که بازاریابی همچنین شامل یک رکن هنری نیز می شود در حقیقت بازاریابی هنر متقاعد کردن افراد است؛ راهی است برای ترغیب کردن آنها به مسیری که شما می خواهید، یا بازداشتن از کارهایی که آنها انجام می دهند و وادار کردن به انجام کارهایی که شما می پسندید، زیرا مسیری که شما پیشنهاد می کنید قرار است که زندگی آنها را آسان تر کند، به آنها در دستیابی به اهداف شان کمک کند، آنها را شادتر کند – یا هر چه که مسیر پیشنهادی شما قرار است برای مشتریان انجام دهد. بنابراین یکی از وظایف شما به عنوان بازاریاب چریک این است تا ببینید که مسیر شما برای افراد چه چیزی به ارمغان می آورد.
(منبع: بازاریاب چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی_چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید