بازاریابی محتوایی :کلاه روزنامه نگاری بر سر خود بگذارید
راحت ترین راه برای شناخت شخصیت مخاطب هدف بازاریابی محتوایی، پرسیدن سوالات زیر است:
۱.او چه کسی است؟ این فرد زندگی روزمره ی خود را چگونه می گذراند و در طول روز چه فعالیت هایی انجام می دهد؟
۲.نیازهای این فرد چیست؟ چرا فکر می کنیم این فرد به محصول و خدمات ما نیاز دارد؟ آیا اطلاعاتی را که در اختیار او قرار می دهیم به حل مشکلات یا رفع نیازهای او کمکی می کند؟
۳.چه دلیلی وجود دارد برای اینکه فرد بخواهد به ما اهمیت بدهد؟ به یاد داشته باشید که افراد، به محصولات یا خدمات شما اهمیتی نمی دهند؛ پس باید اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهید تا از طریق این اطلاعات آنها را به خود جذب کنید.
توجه کنید که، هیچ گاه نمی توانید شناختی تمام و کمال از مخاطب داشته باشید؛ اما باید به اندازه ی کافی دقیق داشته باشید تا به سازندگان محتوای خود تصویر روشنی از کسانی که با آنها سر و کار دارند، ارائه دهید.
در زیر یک نمونه ی شخصیتی از یک مشتری شرکت خدمات مالی آورده ام:
الیت اِدی (شخصیت ثروتمند برای شرکت مالی) ۴۲ سال دارد و مدت ۱۷ سال است که ازدواج کرده است و دو دختر نوجوان دارد. اِدی در حال حاضر، نائب رئیس یک شرکت فیلمسازی بزرگ است و مبلغ بسیار زیادی را پس انداز کرده است.
او به واسطه ی شغلش به سراسر دنیا سفر می کند و از سفر به جزایر اطراف برای گذراندن تعطیلات لذت می برد. هرجا که می رود، با گوشی بلک بری BlackBerry در ارتباط مستقیم با محل کارش است. او طی ماه های گذشته مدام در فکر عوض کردن گوشی خود به آیفون یا سامسونگ است. تعریف ادی از زندگی، بازی گلف است.
در طول چند هفته ی گذشته، ادی بر روی همکاری مالی خود با یک تهیه کننده کار می کرده است. ادی مدام به این فکر می کند که تصمیم درستی بگیرد تا خانواده اش در دراز مدت بتوانند به راحتی زندگی کنند.
حال اگر بخواهیم برای این فرد محتوا تولید کنیم، فکر می کنید این فرد جذب چه مطالبی می شود؟
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید