اگر قصد استفاده از بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها را دارید، مطمئناً باید در مورد بهترین روشها و راهبردها بهروز باشید. وقتی صحبت از بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها میشود، سؤالی که پیش میآید این است که دستورالعملهای موفق چیست؟
مدیریت شبکههای اجتماعی بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها
مهمترین سؤال در مدیریت شبکههای اجتماعی این است که چه نوع مطالبی را باید ارسال کنیم؟ در واقع سؤال اینجاست که محتوای ما باید از چه بخشهایی تشکیل شده باشد؟ طبق تحقیقات انجام شده بهترین روش برای ارسال محتوا تقسیمبندی آن به سه بخش همانند زیر است:
- یکسوم در ارتباط با نشان تجاری
- یکسوم در ارتباط با به اشتراکگذاری محتوا
- یکسوم در ارتباط با فروش
حال میخواهیم این سه بخش را بهطور دقیق بررسی کنیم.
۱_ محتوا در ارتباط با نشان تجاری
محتوا دربارهی نشان تجاری، بخشهایی از محتوا است که هدف اولیه آنها تعامل با مخاطبان است. این محتواها میتوانند هر چیزی باشند از نقلقولهای انگیزشی گرفته تا مسابقات، هدیه دادن و تصدیقنامه.
محتواهای مربوط به نشان تجاری معمولاً سؤالاتی را مطرح میکنند یا بهدنبال تعامل با مخاطب هستند و بهطورکلی، شامل فراخوانهایی همچون تگ کردن (برچسب زدن) یک دوست و یا نظر دادن در زیر محتوا است که مربوط به کسبوکارتان هستند.
بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها شامل هدیه دادن، مسابقهها و سایر محتواهای تعاملی یکی از بهترین راهها برای افزایش سریع دنبالکنندگان و تعامل میان آنها در صفحههای شبکههای اجتماعی است.
۲_ به اشتراکگذاری محتوا
معمولاً محتوای تولیدی در وبلاگها، مقالهها یا بخشهایی از مطالب خارجی به اشتراکگذاشته میشود. اگر در وبسایت رستورانتان یک وبلاگ غذایی دارید، پیوند به وبلاگ در تمام محتواها اکیداً توصیه میشود. این امر باعث بیشتر شدن بازدید از سایت میشود و در درازمدت به افزایش رتبه سئو کمک میکند. به اشتراک گذاشتن محتوا کمک میکند تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنید و اعتماد آنها را جلب کنید، این هدف نهایی یک راهبرد موفق بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها است.
یک راه فوقالعاده برای ایجاد مشتریان وفادار، بازنشر محتوای تولید شده توسط مشتریانتان است که باعث رشد بیشتر نام تجاری میشود. بازنشر عکسهایی که مشتریانتان از غذای شما گرفتهاند و یا فضای موجود در رستورانتان باعث میشود محتوای به اشتراگ گذاشته شده عالی بهنظر برسد.
حتماً یک نشانه در داخل رستوران قرار دهید و بازدیدکنندگان را به عکس گرفتن با آن تشویق کنید. مهم است که نام کاربری اینستاگرامتان و یک هشتگ منحصربهفرد را در نظر بگیرید تا مشتریان هنگام به اشتراکگذاری محتوا از آن استفاده کنند.
وقتی در بخش نظرات گوگل، فیسبوک یا هر مکان دیگری بهصورت آنلاین، ۵ ستاره دریافت میکنید، حتماً آن نظر را در صفحهی شبکههای اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. اشتراک نظرات مثبت باعث ایجاد اعتماد مشتریان جدید به شما میشود.
۳_ محتوا در ارتباط با فروش
محتواهای مربوط به فروش، هم باعث میشود تا مخاطبانتان یک خرید عالی داشته باشند و هم رستورانتان را تبلیغ میکند. این محتواها افراد را به وبسایت یا صفحه ورود هدایت میکند یا آنها را راهنمایی میکند تا از طریق ایمیل یا تلفن با شما تماس بگیرند. این محتواها معمولاً برخی از بخشهای فهرست غذایی ارائه شده توسط شما را توضیح میدهند و یا شامل فراخوانهایی از قبیل: «برای مشاهده فهرست غذای کامل از سایت بازدید کنید»، «برای رزرو میز اینجا کلیک کنید» یا «برای رزرو یک رویداد با ما تماس بگیرید» هستند.
حال این سؤال پیش میآید که چگونه میتوانیم در صفحههای شبکههای اجتماعی خود با خلق یک زیبایی مشتریهای جدیدی را به ارمغان بیاورم؟
بهترین راه برای جذب مشتریان جدید به رستورانتان از طریق عکاسی از محصولات زیبا است. هنگام ایجاد راهبردهای خود بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها، باید عکسهای باکیفیت از چند نمونه غذا را در اولویت قرار دهید. داشتن عکسهای باکیفیت بالا و جذاب از غذاهایتان یک ضرورت است. به خاطر داشته باشید که ۹۳ درصد از افراد تصویر را یکی از مهمترین عوامل در تصمیم خرید میدانند! بنابراین اگر میخواهید مشتریهای جدیدی بهدست آورید، بهتر است عکسهای خیرهکنندهای از غذایتان داشته باشید. در اینجا چندین فن اساسی برای جذاب کردن عکسها ارائه داده شده است:
- استفاده از روشنایی طبیعی
- به دنبال تضاد شدید باشید
- از فضای سفید استفاده کنید
- پیشزمینه درج کنید
- یک نکته جالب در عکس داشته باشید
- با تنظیمات دوربین بازی کنید و آن را یاد بگیرید (حتی هنگام استفاده از تلفن هوشمند)
چگونه میتوان با مخاطبان در شبکههای اجتماعی رابطه برقرار کرد؟
برای ایجاد رابطهی طولانیمدت با مخاطبانتان، رستورانتان باید محتواهای جذاب ارسال کند. جذابترین مطالب شامل محتواهایی مانند هدیه، مسابقه و محتواهایی است که مخاطب را در تعامل و شرکت در آن قرار میدهد. یکراه فوقالعاده دیگر برای ایجاد و ارتباط با مخاطبان تقویت محتوا است. افزایش محتوا باعث افزایش میزان آگاهی درباره نام تجاری میشود و امکان مشارکت بیشتر را فراهم میکند.
تبلیغات شبکههای اجتماعی بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها
تفاوت کلیدی میان مدیریت شبکههای اجتماعی و تبلیغات، در این است که مدیریت شبکههای اجتماعی و راهبردهای آن بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها اصولاً با رشد طبیعی سروکار دارد. منظور از طبیعی این است که نیازی به پرداخت هزینه نیست، در واقع کاملاً رایگان است. بااینوجود، برای تبلیغات در شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، اینستاگرام یا شبکههای دیگر و سایر راهکارها بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها مجبور به تعیین بودجه هستید.
انواع مختلف اهداف تبلیغاتی در ابتدا میتواند بسیار زیاد و گیجکننده باشد. بااینحال، با گسترش دانش خود میتوانید شروع به استفاده از تبلیغات مانند یک حرفهای کنید.
-
نام تجاری و دنبالکنندگان فیسبوک را با تبلیغ کلیکی در فیسبوک افزایش دهید
راهاندازی یک صفحه تبلیغ کلیکی در اینترنت اولین قدم در ایجاد آگاهی و رسیدن به رستورانتان از طریق تبلیغات است. صفحه تبلیغ کلیکی دارای ابعاد خاصی برای تصویر گرافیکی است. آنها باید ۱۲۰۰ پیکسل عرض و ۴۴۴ پیکسل طول داشته باشند.
-
افزایش دسترسی و تعامل با افزایش تعداد محتوا
قبلاً دربارهی افزایش تعداد محتوا توضیحاتی داده شده است. افزایش محتوا به بودجهی تبلیغی مشخصی نیاز دارد. اگر در حال برگزاری یک مسابقه یا اهدای جایزه هستید و میخواهید دنبالکننده و مشتری بیشتری جذب کنید، توصیه میکنیم بودجهی بیشتری اختصاص دهید و این کار را برای مدتزمان طولانیتری اجرا کنید.
-
افزایش رزرو آنلاین از طریق افزایش ترافیک ورودی
آیا در پر کردن صندلیها هر هفته مشکل دارید؟
آیا رستورانتان برای برنامههای خصوصی در دسترس است؟
آیا میخواهید افراد بیشتری برای مشاهده فهرست غذا و طرحهای ویژه هفتگی به وبسایتتان مراجعه کنند؟
اگر به هریک از این موارد پاسخ «بله» دادهاید، باید تبلیغات مناسبی برای افزایش ترافیک ورودی در راهبرد بازاریابی اینترنتی خود برای رستورانها قرار دهید. منظور از تبلیغ برای افزایش ترافیک، تبلیغاتی هستند که از طریق یک پیوند به وبسایت و صفحههای مربوط به مشاهده فهرست غذا و رزرو میز هدایت میشوند.
وبلاگ نویسی
یکی دیگر از بخشهای مهم بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها وبلاگ نویسی است. وقتی نوبت به وبلاگ نویسی میرسد، بهترین کار این است که وبلاگهای هفتگی یا ماهانه را در وبسایتتان ایجاد کنید. خواهید دید که ایجاد وبلاگ برای وبسایتتان، راهی عالی برای جلب مشتریان جدید است. میتوانید دربارهی نکات خاص آشپزخانه رستورانتان، غذاهای عالی و جدید و یا حتی دربارهی برخی دستورالعملهای ساده بنویسید.
میتوانید در وبلاگتان درباره موضوعات ارائهشده در زیر بنویسید:
- انواع دستورالعملهای سالم
- بهترین غذای رستورانتان
- نکات و ترفندهای موجود در آشپزخانه
- بهروزرسانی اتفاقات اخیر در رستورانتان
- داستانهایی درباره مشتریان وقتی از رستورانتان دیدن میکردند.
- سؤالات متداول مشتریان
- داستانهایی از ویژگیهای کارکنان
مشتریانتان برای خواندن این مطالب وقت بیشتری را در وبسایت سپری میکنند و این باعث بالا رفتن رتبه سئو وبسایتتان میشود.
بازاریابی از طریق پست الکترونیکی
نکته آخر اینکه، بازاریابی از طریق پست الکترونیکی نقش مهمی در بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها دارد. ارسال پست الکترونیکی هفتگی در رابطه با مسابقههای ارائهشده، ویژهبرنامههای هفتگی، تخفیفها، رویدادهای آتی و بهروزرسانیهای اختصاصی میتواند به نفع رستورانتان باشد. برای این کار لازم است ایمیل مشتریان را با پیشنهادهای ویژه بهدست آورید.
بعد از بهدست آوردن ایمیل مشتریان میتوانید یک فعالیت بازاریابی از طریق پست الکترونیکی را شروع کنید. پستهای الکترونیکی ارسالی میتوانند شامل عنوانهایی همچون پیشنهادهای ویژه، رویدادهای آتی، بهروزرسانیهای مهم، تخفیف و پاداشهای اختصاصی و آخرین مطالب وبلاگ باشند.
اگرچه ایجاد یک راهبرد موفق بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها ممکن است در ابتدا دلهرهآور به نظر برسد ولی در نهایت باعث بهدست آوردن مشتری میشود. چندین دستورالعمل بهمنظور بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها وجود دارند که منجر به موفقیت آن میشوند. مدیریت شبکههای اجتماعی یکی از این دستورالعملها است. در واقع برای مدیریت شبکههای اجتماعی باید به مدیریت محتواهای ارسالی پرداخت. برای این کار محتواها را به سه دسته اصلی: محتوا در ارتباط با نشان تجاری، محتواهای اشتراکی و محتوا در ارتباط با فروش تقسیم کنید و از هرکدام به تعداد مساوی ارسال کنید.
یکی دیگر از این دستورالعملها تبلیغات شبکههای اجتماعی است که میتوان از تبلیغ کلیکی، تبلیغ برای افزایش ترافیک و انواع دیگر تبلیغها استفاده کرد. همچنین با وبلاگ نویسی و ارسال پستهای الکترونیکی برای مشتریان میتوان به بازاریابی اینترنتی برای رستوران ها کمک کرد.
دیدگاهتان را بنویسید