اسرار شگفت انگیز بازاریابی چریکی (۴)
- یازدهمین راز بازاریابی چریکی رضایت است.
در میانه راه معرفی ۲۰ راز بازاریابی چریکی با رازی مواجه می شویم که امیدواریم رویاهای شما را متلاشی نکند اما اگر می خواهید یک بازاریاب چریک شوید آن را باید کسی به شما بگوید. این حقیقت را قبول کنید که بیشتر از گذشته نمی توانید با بازاریابی خوب فروش کنید. در گذشته شما منحصرا با بازاریابی می توانستید به فروش بپردازید اما گذشته به هیچ وجه مانند حال نیست.
ما اکنون در عصر رسانه های بدون توقف زندگی می کنیم و با بازاریابی از عهده فروش برآمدن کار دشواری است. سث گادین در کتاب خود “بازاریابی اجازه ای” به بازاریاب های چریک می گوید فقط برای فروش اقدام نکنید بلکه برای رضایت افراد تلاش کنید تا بتوانید از آن طریق بازاریابی کنید. رضایت یازدهمین راز بازاریابی چریکی است. بیشتر افراد رضایت خود را دریغ می دارند و تعداد کمی از آنها رضایت می دهند تا بازاریابی شما را بپذیرند. برآورد شده است که در هر لحظه ۴ درصد افراد تمایل دارند تا همان لحظه محصول شما را خریداری کنند و ۴ درصد دیگر نیاز دارند تا قبل از خرید یک یا دو مورد دیگر درباره شما بدانند و ۹۲ درصد دیگر اصلاً به شما و چیزهایتان اهمیت نمی دهند و شما باید آنها را به خاطر این کارشان دوست داشته باشید چون باعث می شوند در زمان و پول شما صرفه جویی شود. به جای تلاش برای تمرکز به روی مشتریان بسیار مشتاق سعی کنید که رضایت آنها را وسعت ببخشید .
- دوازدهمین راز بازاریابی چریکی مشارکت است.
مشارکت تفاوت میان فریاد زدن حرفی به شخصی که در آن طرف خیابان است و یا زمزمه کردن همان چیز در گوش یک شخص است و همانطور که می دانید تفاوت زیادی وجود دارد به همین خاطر است که مشارکت دوازدهمین راز محسوب می شود. یکی از بهترین خصوصیات اینترنت قابلیت مشارکت است .
برخلاف آگهی های رادیو و تلویزیونی یا چاپ آگهی که رسانه های یک طرفه هستند یک وبسایت قابلیت موثری در مشارکت دارد: تا آنجا که شخصی می تواند یک گزارش رایگان یا یک خبرنامه دریافت کند یا در یک مسابقه شرکت کند که با انجام آنها اولین گام به سوی رابطه برقرار کردن برداشته می شود. بازاریاب های چریک از تمام قابلیت های مشارکت اینترنت به عنوان مزیت بهره می برند. به نظر شما چرا این رسانه های جدید در بازاریابی جهانی بسیار موفق می شوند؟ این موفقیت به دلیل قابلیت مشارکتی آنها است، قابلیتی که شما هم به عنوان یک بازاریاب چریک دارید.
- سیزدهمین راز بازاریابی چریکی فروشهای ادامه دار است.
بازاریاب های غیر چریک تصور می کنند که با هر فروش پول زیادی به دست می آید که در بعضی موارد مانند هواپیماهای جت و خانه های گران قیمت، بله حقیقت دارد ولی در بسیاری موارد پول زیاد از روابط بلند مدت شما با مشتریان و فروش های ادامه دار که بعد از فروش اول انجام می شوند حاصل می شود . جای تعجب نیست که سیزدهمین راز این است که پول واقعی بعد از فروش اولیه به دست می آید.
تقریبا ۷۰ درصد کسب و کارها شکست می خورند نه به خاطر کیفیت پایین یا خدمات بی دقت، بلکه به این خاطر که مشتریان پس از اینکه خرید انجام می دهند نادیده گرفته می شوند. بازاریاب های چریک به سختی کار می کنند تا یک مشتری جذب کنند پس مطمئن باشید که آنها ریسک از دست دادن آن مشتری به خاطر بی توجهی را انجام نخواهند داد. زمانی که یک مشتری به لیست مشتریان اضافه می شود او به عنوان یک عضو از خانواده محسوب می شود و مانند اعضای یک خانواده با او رفتار می شود. شما هرگز یک نوزاد تازه به دنیا آمده را نادیده نمی گیرید. آیا این طور نیست؟
- چهاردهمین راز بازاریابی چریکی وابستگی است.
دوران کارآفرین های منزوی و یکه و تنها به تاریخ پیوسته است و روشی که درگذشته انجام می شد اکنون موثر نیست به طوری که یکی از دلایل اصلی آن، پدیده ای به نام “پیمان های استراتژیک” است که طی آن دو یا تعداد بیشتری کسب و کار، حداقل در مورد بازاریابی که در پیش رو دارند نیروهای خود را به هم پیوند می زنند و هزینه ها را سهیم می شوند و همچنین درآمدهای به دست آمده را نیز تقسیم می کنند. معامله ، ارزش وابسته بودن به یکدیگر را به ما می آموزد به همین علت است که وابستگی چهاردهمین راز از رموز بازاریابی چریکی است.
بازاریاب های چریک عنوانی برای وابسته بودن دارند که عبارت است از “بازاریابی هم جوشی” که زمانی که شرکت ها هزینه های بازاریابی را سهیم می شوند استفاده می شود و نام دیگر آن “بازاریابی وابسته affiliate marketing” است. این عبارت اینطور توصیف می شود که: افرادی که از حقوق بگیران شما نیستند اما تلاش می کنند تا محصولات یا خدمات شما را به فروش رسانند و تنها در صورتی که کارایی داشته باشند دستمزد دریافت می کنند و در حقیقت برای شما به فروش می پردازند. میلیون ها نفر در دنیا کمک هزینه های خود را از راه عضویت در بازاریابی شرکت ها به دست می آورند و در مقابل میلیون ها شرکت از این راه، بدون افزایش هزینه ها فروش خود را بالا می برند.
بازاریاب های چریک به منظور کمک به عضو های وابسته برای بهبود کسب و کار و مخصوصاً برای وبسایت ها تعداد زیادی اطلاعات فروش فراهم می کنند و شرکت های وابسته را آموزش می دهند تا چطور به موفقیت برسند به علاوه اطمینان دارند که آنها سود خواهند برد. طبیعتاً بیشتر عضوهای وابسته موفق نمی شوند اما بهترین آنها که به موفقیت نایل می شوند به عنوان “عضوهای وابسته عالی” یاد می شوند و در سال چندین هزار دلار سود می کنند.
تصور کنید که یک شرکت به چه میزان خوب عمل می کند اگر هزاران عضو وابسته داشته باشد که چنین سودهای زیادی کسب می کنند. همه اینها در این ایده خلاصه می شود که “اگر پشت من را بخارانی من هم پشت تو را می خارانم” یعنی اگر تو هوای مرا داشته باشی من هم هوای تو را دارم. هر چقدر شما در این کار بهتر عمل کنید از
وابسته بودن درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.
- پانزدهمین راز بازاریابی چریکی جنگ افزار است.
جنگ افزار در دیکشنری به عنوان “تجهیزات لازم برای جنگیدن و پیروزی در نبردها” معنا شده است. برای بازاریاب های چریک که می دانند جنگ افزارشان تکنولوژی هایی است که آسان در دسترس و مورد استفاده قرار می گیرند این تعریف به سختی می تواند به عنوان یک راز تلقی شود. دانستن این راز، بازاریاب های چریک را قادر می سازد که بدون صرف هزینه زیاد همانند کسانی که در این راه هزینه های زیادی صرف می کنند به بازاریابی و ارائه خدمات بپردازند.
جای تردیدی نیست که اینترنت ارتباطات بهتری را فراهم می آورد و امکان پاسخگویی خودکار به مشتریان را فراهم کرده است به طوری که موقعیت بهتری برای ارائه خدمات به وجود آورده است. امروزه همه به تاثیر رسانه های اجتماعی آگاه هستند.
اگر به میدان تایمز در نیویورک بروید به هر طرف که نگاه می کنید تابلوهای تبلیغاتی عظیم و درخشان به چشم می آیند. درست کردن و نگهداری این تابلوها خیلی گران هستند اما هنوز بزرگترین بازاریاب های دنیا از آنها بهره می برند اما ما این نوع از سلاح و جنگ افزار را به شما پیشنهاد نمی کنیم و به جای آن توجه شما را به هزاران فردی که در میدان تایمز هستند جلب می کنیم. آنها به اندازه ای که به گوشی موبایل خود نگاه می کنند به آن تابلوهای تبلیغاتی پر زرق و برق نگاه نمی کنند پس سلاح شما باید گوشی های موبایل آنها باشد. همچنانکه دنیا تغییر می کند و تکنولوژی در صف مقدم این تغییرات است بازاریاب های چریک سود خود را افزایش می دهند.
(منبع: بازاریابی چریکی، اثر جی کنارد لوینسون)
ادامه ی مقالات “بازاریابی چریکی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید