از خوب به عالی : چگونه سختگیر باشیم؟ (۳)
- قانون شماره ی ۳: مسئولیت بزرگ ترین فرصت ها را به بهترین نیروهای خود بدهید نه بزرگ ترین مشکلات را.
در اوایل دهه ۱۹۶۰، ر.جی.رینولدز و فیلیپ موریس بخش اعظم درآمدهای خود را از بازار داخلی کسب می کردند. روش رینولدز در خصوص بازار بین الملل این بود: “اگر کسی در هر جای دنیا یک پاکت سیگار کمل Camel بخواهد، بگذارید با ما تماس بگیرد.”
اما جو کلمن، خط مشی متفاوتی داشت: آنچه حائز اهمیت است، فرد است نه هدف. او یکی از مدیران خود را (جورج ویسمن) از امور بازرگانی داخلی برکنار کرد و مسئولیت بازرگانی بین المللی را به او سپرد. در آن زمان چون کار بین المللی بسیار اندک بود، همه به خصوص خود ویسمن از این کار شوکه شده بوند و گمان می کردند که جو کار اشتباهی را انجام داده است. ویسمن گفت: “نمی دانستم میخواستند کارم را تغییر دهند یا اخراجم کنند، تا دیروز ۹۹ درصد کار شرکت را من انجام می دادم، امروز این مقدار کمتر از ۱ درصد بود.”
با این حال، بعد از بیست سال تازه مشخص شد که این تصمیم کلمن، کاری نبوغ آمیز بوده است. در حقیقت، شرکت مارلبورو تحت مسئولیت ویسمن به پرفروش ترین شرکت تولید سیگار در ایالات متحده و جهان تبدیل شد.
شرکت های رهسپار تعالی قاعده ای داشتند مبنی بر اینکه بهترین افراد خود را به تصدی بهترین فرصت ها بگمارند نه اینکه مسئولیت بزرگ ترین مشکلات را به آنها واگذار کنند؛ در صورتی که شرکت های هم تراز الگویی متفاوت و برعکس داشتند.
بدانید که: این قانون، نتیجه ی مهمی در بر دارد: وقتی تصمیم می گیرید از شر مشکلات خلاص شوید، طوری عمل نکنید که بهترین افراد خود را از دست بدهید. این یکی از رازهای کوچک تحول است. اگر فضایی داشته باشید که در آن همیشه شایسته ترین افراد حضور داشته باشند، احتمال بیشتری می رود که آنها در ایجاد یک تحول کمک کنند.
(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)
ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید