از خوب به عالی : چرخه ی رشد
فرآیند رسیدن به سطح شرکت های رهسپار تعالی، از سه مرحله ی کلی تشکیل می شود: افراد منضبط، افکار منضبط و عملکردهای منضبط. در هر یک از سه مرحله، دو مفهوم نهفته است که در این چارچوب مشخص شده و در ادامه توضیح داده خواهد شد. حرکت در پیرامون کل این چارچوب، مفهومی است که ما آن را چرخه ی رشد می نامیم.
-
افراد منضبط:
رهبری سطح پنجم: (سطوح رهبری را در مقالات آینده توضیح خواهیم داد) از این که دریافتیم، یک شرکت برای رسیدن به سطح عالی نیازمند چه نوع مدیریتی است، واقعا متعجب و حیرت زده شدیم. در مقایسه با مدیران سرآمد و شخصیت های برجسته ای که نام شان در تیتر اول روزنامه ها به چشم می خورد و بسیار مشهور هستند، به نظر می رسد رهبران فرآیند رهسپار تعالی از کره ی مریخ آمده اند. آنها افرادی متواضع، ساکت، موقر و حتی کم رو هستند.
ترکیب متناقض از تواضع فردی و اراده ی حرفه ای. آنها بیشتر به ابراهام لینکن و سقراط شبیه اند تا جرج پتون یا جولیوس سزار.
اول افراد، بعد هدف: ما گمان می کردم، رهبران رهسپار تعالی کار خود را با نوعی بینش و خط مشی جدید آغاز می کنند. اما بعد فهمیدیم که آنها ابتدا افراد شایسته را وارد سازمان کرده، افراد ناشایست را حذف و سپس افراد شایسته را در جایگاه مناسب قرار می دهند، بعد هدف خود را تعیین می کنند.
معلوم شد این گفته ی قدیمی که : “افراد، مهم ترین دارایی شما هستند.” نادرست است. افراد مهم ترین دارایی شما نسیتند. افراد مناسب، مهم ترین دارایی شما هستند.
-
افکار منضبط:
با حقایق ناخوشایند روبرو شویم اما هرگز ایمان خود را از دست ندهیم: ما فهمیدیم برای یافتن راهی به سوی تعالی، مطالعه تجارب کسی که مدتی اسیر جنگی بوده، می تواند بیش از اغلب کتاب هایی که در خصوص خط مشی شرکت ها نگاشته شده اند، حاوی نکات سودمند باشد.
شما باید قویا به این موضوع ایمان داشته باشید که به رغم وجود مشکلات، در نهایت موفق خواهید شد، ولی در عین حال، به طور پیوسته خود را جهت رویارویی با تمام واقعیات ناخوشایند مهیا کنید.
مفهوم خارپشتی: جهش از درجه ی خوب به عالی مستلزم فرا رفتن از مرز شایستگی صِرف است. فقط به این دلیل که این کار حرفه ی اصلی شماست یا صِرف این که شما سال ها، بلکه چندین دهه به آن اشتغال داشته اید، لزوما به معنای آن نیست که شما برای انجام آن در دنیا بهترین هستید و اگر نمی توانید در انجام حرفه ی خود در دنیا حرف اول را بزنید، بنابراین بدیهی است که حرفه ی اصلی شما نمی تواند پایه ی یک شرکت عالی را بنا نهد. باید یک مفهوم ساده را که نشانگر درک عمیقی از سه محور فکری است، جایگزین این نحوه ی تفکر کنیم.
-
عملکرد منضبط:
فرهنگ مبتنی بر نظم: همه ی شرکت ها از نوعی فرهنگ برخوردارند، برخی از شرکت ها مقررات دارند، اما تعداد معدودی از آنها فرهنگ نظم و مقررات دارند. وقتی شما افراد منظم دارید نیازی به سلسله مراتب ندارید. وقتی افکار منظم دارید، نیازی به تشریفات اداری ندارید.
وقتی اعمال شما همراه با نظم باشد، دیگر نیازی به کنترل شدن ندارید. وقتی فرهنگ مبتنی بر نظم را با وجدان کاری ادغام کنید، نوعی قدرت جادویی بدست می آورید که شما را به سمت عملکردهای عالی سوق می دهد.
شتاب دهنده های تکنولوژی: شرکت های رهسپار تعالی، در خصوص تاثیر فناوری برداشت متفاوتی دارند. آنها هرگز فناوری را ابزار اولیه ی ایجاد تحول تلقی نمی کنند. با این حال جای تعجب است که در زمینه ی استفاده ی دقیق از فناوری های برگزیده، حرف اول را می زنند. ما دریافتیم که فناوری به خودی خود، هرگز دلیل اولیه و اساسی صعود یا نزول یک سازمان نیست.
(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)
ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید