از خوب به عالی : در چه زمینه ای می توانید بهترین باشید؟ (۲)
هر شرکتی مایل است در زمینه ای بهترین باشد، اما تعداد خیلی کمی از آنها، واقعا در می یابند که در کدام زمینه توانایی بهتر شدن را دارند و آنچه در این راستا از اهمیت یکسان برخوردار است، این است که بدانند در کدام زمینه ها امکان رسیدن به بهترین سطح را ندارند. و همین وجه تمایز است که یکی از تضادهای اولیه ی بین شرکت های رهسپار تعالی و شرکت های هم تراز را تشکیل می دهد.
تفاوت داروخانه های ابوت و آپچان را در نظر بگیرید. در سال ۱۹۶۴، این دو شرکت از نظر میزان درآمد، سود، سطح تولید و تعداد کارمندان در سطح یکسانی قرار داشتند. اما در سال ۱۹۷۴، ابوت پیشرفتی در عملکرد خود حاصل کرد و طی ۱۵ سال، سودهای مرکب اش، ۵.۵ برابر ارزش سهام شرکت آپچان شد.
تفاوت این دو شرکت، در بکار گیری مفهوم خارپشتی بود، ابوت، بر اساس زمینه ای که می توانست در آن بهترین عملکرد را داشته باشد، پی ریزی کرد، اما آپچان چنین نکرد.
ابوت کار خود را از رویارویی با حقایق ناخوشایند شروع کرد. در سال ۱۹۶۴، با روی کار آمدن شرکت های قدرتمند دیگر در زمینه ی دارو سازی، این شرکت شانس خود را برای تبدیل شدن به بهترین شرکت دارویی از دست داد. با اینکه تمام گذشته ی شرکت ابوت در صنایع داروسازی نهفته بود، تبدیل شدن به بهترین شرکت دارویی دیگر غیر ممکن به نظر می رسید.
در نتیجه با تکیه بر رهنمودهای یک رهبر سطح پنجم، گروه ابوت می خواستند بدانند، در کدام زمینه می توانند به بهترین نحو عمل کنند. حوالی سال ۱۹۶۷، دیدگاه مهمی به وجود آمد: ما شانس تبدیل شدن به بهترین شرکت دارویی را از دست دادیم، اما این فرصت را داریم تا در تولید محصولات مقرون به صرفه ی مراقبت های بهداشتی، حرف اول را بزنیم. و در نهایت هم، این اتفاق افتاد.
اما شرکت آپچان، هرگز با این واقعیت روبرو نشد و به این روندِ با توهم را ادامه داد، چرا که فکر می کرد می تواند بر شرکت های رقیب غلبه کند. بعدها، وقتی از این رقابت بازماند و در زمینه ی تولید دارو، تنزل کرد، به صنایع دیگری همچون پلاستیک و مواد شیمیایی روی آورد که معلوم بود نمی تواند در آنها به موفقیت جهانی دست یابد.
بدانیم که: شرکت ابوت برخلاف شرکت آپچان، تفاوت بین “حرفه ی اصلی” و مفهوم خارپشتی را نمایان می کند. فقط به این دلیل که حرفه ای، کسب و کار اصلی شما به شمار می رود، یا این که شما سال هاست یا دهه هاست این کار را انجام می دهید، به این معنا نیست که می توانید در آن زمینه در جهان حرف اول را بزنید. و اگر نتوانید در زمینه ی کاری خود، در دنیا بهترین باشید، لذا حرفه ی اصلی شما نمی تواند، مبنای مفهوم خارپشتی را داشته باشد.
(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)
ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید