از خوب به عالی: در چه زمینه ای می توانید بهترین باشید؟ (۱)
“آنها دریافت فکری خود را مد نظر قرار می دهند و به توانایی های خود و نه خویشتن خود، اجازه می دهند تا زمینه ی تلاش آنها را معین کند.” این گفته ی وارن بافت درباره ی بانک ولز فارگو بود که به رغم تردید شدید آنها نسبت به این صنعت، باز هم ۲۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده بودند.
ولز فارگو، قبل از اینکه به مفهوم خارپشتی دست پیدا کند، سعی کرده بود یک بانک جهانی باشد، اما عملکردش در حد یک سیتی کورپ کوچک، آن هم در سطح متوسط بود.
پس از مدتی آنها شروع کردند به پرسیدن سوالاتی تاثیرگذار از خود: در کدام زمینه ها می توانیم بهتر از بقیه عمل کنیم؟ در کدام زمینه ها نمی توانیم بهتر از بقیه عمل کنیم؟ و اگر نمی توانیم در زمینه ای بهترین باشیم، اصلا چرا باید آن را ادامه دهیم؟
گروه مدیران ولز فارگو، خودخواهی خود را کنار گذاشتند و بخش عظیمی از فعالیت های بین المللی خود را متوقف کردند، چرا که می دانستند، نمی توانند در سطح جهانی بهترین باشند. سپس توجه خود را روی اداره ی یک بانک به شکل معمولی، آن هم فقط در ایالات متحده ی غربی، متمرکز کردند. فقط همین.
این اصل مفهوم خارپشتی بود که موجب شد این بانک را به یکی از بانک های جهانی تبدیل کند.
کارل ریچارت، مدیرعامل ولز فارگو، همچون یک خارپشت تمام عیار، از هر اقدام عجولانه ای خودداری کرد. زمانی که مدیران بانک های هم ترازش، هنگام مواجهه با برداشتن محدودیت های نرخ بهره، دچار ترس و استرس شدند و به استخدام مدیران کارآمد پرداختند تا آنها بتوانند راهی برای نجات شان پیدا کنند، ریچارت برای همه چیز تفسیر ساده ای داشت.
طی مصاحبه ای که با او داشتیم، می گفت: “این کار به پیچیدگی علم فضا نیست. ما یک کار بسیار ساده انجام داده بودیم، و همین سادگی را حفظ کردیم.” این موضوع به قدری روشن و واضح بود که صحبت در مورد آن خنده دار به نظر می رسید.
ریچارت افراد را تشویق می کرد تا پیوسته توجه خود را بر ایده ی ساده ی خارپشتی متمرکز کنند. یکی از همکاران او می گفت: “اگر کارل می خواست در مسابقات شیرجه شرکت کند، یک حرکت پر پیچ و خم انجام نمی داد. او یک شیرجه ی ساده را به بهترین شکل ممکن انجام می داد و آن را دوباره و دوباره تکرار می کرد.”
این تمرکز بر سادگی، برای آنها به یک شعار تبدیل شده بود، با هر کدام از آنها که مصحبه می کردیم می گفت: “این موضوع خیلی پیچیده نبود. ما فقط روی معدود کارهایی که می توانستیم به بهترین شکل انجام دهیم، تمرکز کردیم، نه اینکه به سمت کارهای دیگری منحرف شویم که شاید به آنها علاقه داشتیم، اما نمی توانستیم در آن بهترین باشیم.”
بدانیم که: یک مفهوم خارپشتی، هدفی برای بهتر بودن، راهکاری برای بهتر بودن، تمایلی برای بهتر بودن و یا تصمیمی برای بهتر بودن نیست. این مفهوم درک این نکته است که شما در کدام زمینه می توانید بهترین عملکرد را داشته باشید. این تفاوت بسیار مهم و حساس است.
(منبع: از خوب به عالی، جیم کالینز)
ادامه ی مقالات “از خوب به عالی” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید