IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
گوش-دادن-فعال

گوش دادن به شیوه‌ای فعال

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ((مهارت گوش دادن)) دارند، در حالی که آن‌ها تفاوت بین شنیدن و گوش دادن را نمی‌دانند. تفاوت در چیست؟

شنیدن، تنها گرفتن ارتعاشات صداست. گوش دادن عبارت است از دریافت معنی آنچه که فرد می‌شنود؛ یعنی در گوش دادن انسان باید محرک‌های صدا را به یاد آورد، به صداها توجه کند و آن‌ها را تفسیر نماید.

برای گوش دادن به شیوه‌ای فعال، هشت روش پیشنهاد شده است. کسانی که بخواهند به روش فعال گوش دهند باید این نکات را رعایت کنند:

۱)تماس چشمها:

هنگامی که کسی با دیگری صحبت می‌کند، ولی به او نگاه نمی‌کند، چه احساسی به شنونده دست می‌دهد؟ اگر شنونده همانند بیشتر مردم باشد، باید این رفتار را نوعی بی‌اعتنایی یا بی‌علاقگی تعبیر نماید.

۲) تأیید کردن با تکان دادن سر:

کسی که به شیوه مؤثر گوش کند، به مطالب گفته شده از طریق علائم غیرگفتاری علاقه نشان می‌دهد. تکان دادن سر در جهت مثبت و تأیید گفته‌های گوینده و نیز نگاه کردن در چشم‌های او، به وی این پیام را می‌دهد که به گفته‌هایش علاقه‌مند است.

۳) از حرکت‌ها و کارهای انحرافی بپرهیزید:

راه دیگر برای نشان دادن علاقه به گفته‌های طرف این است که شنونده سعی کند به گونه‌ای وانمود نماید که فکر او متوجه چیز دیگری نیست. او به هنگام گوش دادن نباید به ساعت مچی خود نگاه کند، نباید با مداد بازی کند یا به کار دیگری که جنبه انحرافی دارد، بپردازد.

۴) پرسش‌هایی را مطرح کنید:

کسی که به طور جدی به مطالب گوش می‌دهد، درباره مطالبی که می‌شنود پرسش‌هایی را مطرح می‌کند.

۵) تعبیر و تفسیر کردن گفته‌ها:

تعبیر و تفسیر کردن گفته‌ها یعنی شخص آنچه را که شنیده است با بیان و کلمات خودش بازگو کند. شنونده معمولاً گفتار خود را با جملاتی مثل: ((مقصود جنابعالی این است که … یا برداشت من از فرمایشات شما این است که…)) بازگو می‌کند.

۶) سعی کنید حرف گوینده را قطع نکنید:

اجازه بدهید گوینده مطلب خود را تمام کند. پس از آن نسبت به گفته‌هایش واکنش نشان دهید.

۷) در صحبت کردن زیاده‌روی نکنید:

بیشتر مردم به جای گوش دادن به آنچه که دیگران می‌گویند، می‌کوشند تا نظرها و عقاید خود را ابراز نمایند.

۸) جای نقش گوینده و شنونده را به آرامی تغییر دهید:

سعی کنید ارتباطات دوطرفه‌ای را به وجود آورید و تنها گوینده یا شنونده نباشید.

هنر خوب گوش دادن

(منبع: رفتار سازمانی ترجمه‌ی دکتر علی پارساییان و دکتر سید محمد اعرابی)

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar