چگونه نظر دیگران را در کسب و کار جلب کنیم؟

چگونه نظر دیگران را در کسب و کار جلب کنیم؟
مجموع 5 از 3 رای

مذاکره

از آنجا که یک ارتباط خوب، چه از طریق ملاقات رودررو باشد چه تلفن و چه ایمیل و نامه، ارتباطی است دو جانبه، بنابراین شما به عنوان یک مذاکره‌کننده می‌بایست بکوشید تا خواسته طرف مقابل را بشناسید و همچنین روش‌هایی را بیابید که از طریق آن‌ها بتوانید توجه وی را جلب کنید.

در صورتی که مذاکره‌کننده‌ای قادر نباشد اعتماد مخاطب خویش را بر سر میز مذاکره به دست آورد، هیچ شانسی جهت کسب موافقت وی و انعقاد قرارداد و رسیدن به توافق منطقی نخواهد داشت. از همین رو می‌توان چنین بیان نمود که در اکثر مواقع جلب اعتماد طرف مقابل شرط کافی جهت انعقاد قرارداد است.

به منظور افزایش توانمندی، جلب نظر و اعتماد طرف مذاکره می‌توانید پیشنهاد‌های زیر را به کار ببندید:

۱. در حین مذاکره یادداشت‌برداری کنید. این، دقت و تمرکز شما را بر روی موضوع مذاکره نشان می‌دهد.

۲. به مخاطبتان توجه نمایید و تا حد امکان مکالمۀ خود را با جملاتی که با کلمات پرسشی نظیر “چه کسی”، “چه چیزی”، “چه زمانی”، “چرا”، “چه”، “کجا”، “چگونه”، و “کدام” … شروع می‌شود، آغاز نمایید و سپس با دقت گوش دهید. تیزبین باشید و دیدگاه‌های مشترک را بیابید و از این طریق با ایجاد ارتباطی تفاهم‌آمیز، دوجانبه و مؤثر ارتباطتان با مخاطب را به یک ارتباط بلندمدت تبدیل نمایید.

۳. تا زمانی که تمام مسائلی که نیازمند مذاکره است مطرح نشده است، پیشنهادی را، به خصوص پیشنهاد نهایی را، مطرح نکنید.

۴. از حرف زدن مستمر راجع به خودتان، ماجراها و بحران‌ها و ناراحتی‌های زندگی فردی و شغلی‌تان دست بردارید و به عکس از مخاطبتان راجع به دغدغه‌های ذهنی و فشارهایی که بر رویش قرار دارد سؤال بپرسید.

۵. هر مذاکره کننده‌ای امکان دارد دچار اشتباه در قضاوت، گفتار و حتی رفتارش شود. مهم این است که به هیچ عنوان طفره نروید و شخص دیگری را سرزنش نکنید، بلکه در چنین شرایطی کمی تواضع بسیار مؤثر است.

(منبع: شایستگی‌های یک مذاکره‌کننده موفق تألیف دکتر مسعود حیدری، لیلا جراحی)

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
wpDiscuz