چگونه درباره ی بازاریابی محتوا بعنوان یک دارایی، فکر کنیم؟
اگر محتوا را بعنوان یک سرمایه در نظر بگیرید، افراد سازمان شما، دیگر به محتوا بعنوان یک چیزی گرم و نرمی که می توانند بردارند یا رهایش کنند، نگاه نمی کنند. اگر در تمام جلسات تان از واژه ی دارایی برای تعریف بازاریابی محتوایی استفاده کنید، به تدریج این طرز تفکر محور شرکت شما خواهد شد و اهمیت ویژه ای پیدا خواهد کرد.
اخیرا ماجرایی درباره ی یک شرکت شنیدم که روی یک مقاله ی سفید، ۳۰ هزار دلار سرمایه گذاری کرده بود اما تنها یک دانلود دریافت کرده بود. فکر نکنید این مشکل محتواست؛ بلکه این مشکل بازاریابی است. فکر کنید شما برای فروش خانه ی خود برنامه ریزی می کنید؛ ولی درباره ی آن به دیگران چیزی نمی گویید، آیا فروش اتفاق می افتد؟
سازمان های زیادی چنین کاری با محتوای خود می کنند: یعنی محتوایی تولید می کنند، اما بعد به مشتری ها و مشتری های بالقوه اجازه نمی دهند که چیزی بدانند. اما شما مطمئن شوید که چنین اشتباهی را مرتکب نمی شوید.
باید روش بازاریابی خود را ارزیابی کنید.
- با داشتن هدف در ذهن خود شروع کنید
در سال ۲۰۰۸، موسسه ی بازاریابی محتوایی تنها یک سال داشت، ما حدود ۳۰۰۰ مشترک برای خبرنامه ی الکترونیکی هفتگی خود داشتیم که هر جمعه منتشر می شد. ما تصمیم گرفتیم به آنالیز مشترکان خود بپردازیم. چیزی را که درباره ی مشترکان CIM متوجه شدیم هم ما را شگفت زده کرد هم خوشحال:
مشترک ما مایل بود در رویدادهای ما شرکت کند و محصولات ما را بخرد؛
مشترک بیشتر مایل بود تا محتوای ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارد؛
در خصوص فرآیند فروش، مشترک سه برابر یک فرد غیر مشترک، خرید می کرد.
ما در CIM همچون سازمان شما، دارای اهداف آگاهی از برند، تولید مشتریان بالقوه و رهبر فکری در حوزه ی خود بودیم. آنچه از این آنالیز برای ما روشن شد این بود که برخی از اهداف بازاریابی را می توانیم از طریق یک واحد در قالب جذب مشترک انجام دهیم.
بعلاوه با تولید محتوای بازاریابی جذاب به صورت منظم و مناسب، می توانیم مشتریان بهتری برای کسب و کار خود جذب کنیم.
- ردپای دیجیتال
در سال ۲۰۰۹، افتخار شنیدن صحبت های دان مک کارتی Dan McCarthy، مدیرعامل وقت Network Communications، نصیبم شد. دان درباره ی تغییر ذهنیت این شرکت رسانه ای و اینکه چگونه توانسته بود تعریف خود را از اشتراک توسعه دهد، صحبت می کرد.
اشتراک برای بسیاری از شرکت های رسانه ای، بیشتر به معنای تیراژ است. تیراژ مجله یا یک خبرنامه چیزی است که شما می توانید به اندازه ی آن بفروشید؛ اما دان می گفت شرکت رسانه ای او از این هزینه فراتر رفته است و روی اشتراکی تمرکز کرده است که مشتری ها مدام به آن سر می زنند؛ به بیان دیگر “رد پای پرینت دیجیتال Digital footprint”.
منابع اشتراکی ای مانند چاپ و ایمیل هنوز ابتدایی هستند؛ از طرف دیگر منابع اشتراک مثل توئیتر یا یوتیوب هم اهمیت دارند، اما با توجه به اینکه داده ها به شرکت دیگری تعلق دارند، نمی توان چندان به آنها تکیه کرد.
شما شرکت رسانه ای خودتان هستید و باید روی کانال های اشتراکی خود تمرکز کنید تا بتوانید به اهداف بازاریابی خود برسید و تنها چیزی که باعث رشد و پویایی این کانال های اشتراکی می شود، وجود مقادیر کافی محتوای جذاب است.
وقتی که روی اشتراک بعنوان هدف خود تمرکز می کنید، یافتن اینکه چه چیزی مشترک را از غیر مشترک برای شرکت شما متمایز می کند باید به یک اولویت تبدیل شود. وقتی به آن دست یافتید، باعث می شود که او به یک مشترک واقعا منحصر به فرد تبدیل شود؛ و در این صورت همه چیز برای اجرای برنامه ی بازاریابی محتوایی شما کنار هم قرار می گیرد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید