IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix dmark pwconf startupgrind video marketing استارتاپ گرایند استراتژی های اثر بخش تبلیغات استوری اینستاگرام افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوا برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی تبلیغات تواضع تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی خلاقیت دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین ساخت هویت تجاری سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شیرینی طراحی لوگو فروش فروشگاه اینترنتی قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محصول مدیریت مدیریت منابع انسانی مشاغل بازاریابی مشتری مداری مصاحبه موفقیت موفقیت در بازار کار میوه فروشی نیلپر هشتگ وب فارسی وبینار ویدیو ویدیو مارکتینگ پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کافه تهرون کتابفروشی کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کلانا گل فروشی
مدیریت

چرا افراد مدیریت را دوست دارند؟

نوع خشنودی مدیران از موقعیت رسمی که به آنان داده شده است، بستگی به شرایط آن موقعیت دارد. عواملی نظیر؛ میزان حقوق و دستمزد دریافتی، ویژگی‌های رفتاری و شخصیت افرادی که در نقش کارکنان(مرئوسین) واحد یا سازمان با او کار می‌کنند، در خشنودی یا نارضایتی وی، اثر دارند. در زیر، به هفت منبع خشنودی شغلی که بیشتر مدیران در سازمان‌ها تجربه می‌کنند، اشاره شده است.

احساس قدرت و وجهه یا اعتبار:

وقتی فرد در نقش مدیر یک گروه، بخش یا یک سازمان ظاهر می‌شود، خود به خود احساس قدرت را نیز، تجربه می‌کند. احساس وجهه یا اعتبار برای فرد نیز به آن دلیل که غالباً مردم پُست مدیریت را پدیده‌ای مهم و با ارزش تلقی می‌کنند و برای آن ارزش خاصی قایل هستند، کسب می‌شود.

پیدا کردن فرصت برای کمک به دیگران:

معمولاً مدیران؛ (۱) با افراد تحت نظارتشان مستقیماً کار می‌کنند؛ (۲) مهارت‌های شغلی را به آنان می‌آموزند یا به مشکلات شخصی آنان، گوش می‌دهند و (۳) به راهنمایی آن‌ها می‌پردازند. بخشی از کار یک سرپرست آن است که افراد تحت نظارتش را یاری دهد تا آنان نیز روزی در پُست سرپرستی، قرار گیرند. یک مدیر غالباً همان اندازه احساس کمک کردن به دیگران را دارد که مدیر منابع انسانی یک سازمان تولیدی یا مددکار اجتماعی یک مؤسسۀ توانبخشی، چنین احساسی را تجربه می‌کند.

درآمد بالاتر:

به طور کلی، حقوق و دستمزد مدیران، بالاتر از حقوق و دستمزد افراد تحت نظارتشان است. هرچند گاه تفاوت بین حقوق و دستمزد مدیر یک واحد و مجموعۀ دریافتی افراد تحت نظارتش، اندک است و باعث ناکامی او می‌شود؛ اما احتمال افزایش درآمد وی، بیش از افراد دیگری است که در پُست مدیریت، قرار ندارند. در غرب، مدیران اجرایی شرکت‌های بزرگ، بیش از ورزشکاران حرفه‌ای معروف یا هنرپیشگان، درآمد دارند.

احترام و منزلت اجتماعی:

یک مدیر، غالباً مورد احترام اعضای گروهی است که مسئولیت هماهنگ ساختن فعالیت‌های آنان را برای دستیابی به هدف‌های از پیش تعریف شده، برعهده دارد. ضمناً منزلت اجتماعی او نیز بالاتر از افراد دیگری است که نقش مدیریت را، برعهده ندارند. وقتی فرد احساس می‌کند در شرایطی قرار گرفته که ممکن است در پُست مدیریت یا سرپرستی منصوب شود، احساس می‌کند منزلت اجتماعی او نیز، بالاتر رفته است.

فرصت‌های مناسب برای پیشرفت:

وقتی شما به عنوان مدیر یک گروه انتخاب می‌شوید، فرصت‌های مناسب برای پیشرفتتان، افزایش پیدا می‌کند. اگر فردی علاقه‌مند به رشد و پیمودن پله‌های ترقی در سازمان محل کارش باشد، منصوب شدن به پُست سرپرستی یا مدیریت پایه، برای او نقش سکوی پرتاب را ایفا خواهد کرد.

احساسِ در جریانِ امور بودن:

یکی از مزایای جنبی یک مدیر آن است که؛ (۱) اطلاعات درون سازمانی بیشتری به او می‌رسد؛ (۲) در جلسات بیشتری شرکت می‌کند و (۳) در جریان اطلاعاتی قرار می‌گیرد که در سطح مدیریت سازمان، توزیع می‌شود. برای مثال، یکی از این خبرهای داغ می‌تواند در رابطه با برنامه‌های توسعه یا گسترش سازمان، باشد.

دانستن امکان برای صرفه‌جویی:

ممکن است مدیر در موقعیتی قرار گیرد که بتواند بودجۀ واحد تحت نظارتش را پیش‌بینی کند یا در پیش‌بینی بودجۀ واحد تحت نظارتش، سهم داشته باشد. در این شرایط، هرچند ممکن است به دلیل صرفه‌جویی‌ها و تلاش‌های او جهت ممانعت از صرف هزینه‌های بیهوده، چیزی نصیب وی نشود، اما احساس اینکه قضاوت او مورد اطمینان و تأیید سازمان است، خشنودی وی را از نقشی که بر عهده دارد، افزایش می‌دهد.

(منبع: روان‌شناسی مدیریت تألیف دکتر محمود ساعتچی)

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar
تهرانی
Guest
تهرانی

مطلب خوبی بود، اما بعضی مدیران شامل این موارد نمیشن و به قول معروف «ژن معیوب» دارند…

Pejman
Guest
Pejman

بسیار عالی

مرتضی
Guest
مرتضی

خیلی عالی بود
ممنون از شما

m.alizadeh
Member
m.alizadeh

بسیار مفید بود 🙂

وحید خسروی
Guest
وحید خسروی

بسیار عالی ، ممنون از مطلب شما

امین ربیعی
Guest
امین ربیعی

با تشکر از شما مطلب مفیدی بود، لطفاً در مورد سختی کار مدیریت و مدیران باید چه دانش هایی داشته باشند هم مطلب قرار دهید .
با تشکر

مهدیه رفیعی
Guest
مهدیه رفیعی

ممنون از مطلب مفیدتون
لطفا راجع به ارتباط متقابل و تعامل بین کارمندان و مدیران موفق هم مطلب بزارید
ممنونم

مهمان
Guest
مهمان

باید رهبری را بلد باشیم تا بتوانی کسب و کارمان را رهبری کنیم