IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix dmark pwconf startupgrind video marketing استارتاپ گرایند استراتژی های اثر بخش تبلیغات استوری اینستاگرام افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم اینستاگرام اینستاگرام مارکتینگ بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی دیجیتال بازاریابی محتوا برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی تبلیغات تواضع تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی خلاقیت دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین ساخت هویت تجاری سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شیرینی طراحی لوگو فروش فروشگاه اینترنتی قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محصول مدیریت مدیریت منابع انسانی مشاغل بازاریابی مشتری مداری مصاحبه موفقیت موفقیت در بازار کار میوه فروشی نیلپر هشتگ وب فارسی وبینار ویدیو ویدیو مارکتینگ پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کافه تهرون کتابفروشی کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کلانا گل فروشی
پیش نویس فرعی در تحلیل رفتار متقابل

پیش نویس فرعی در تحلیل رفتار متقابل

پیش نویس فرعی در تحلیل رفتار متقابل

فانیتا انگلیش” نوع زهرآگینی از پیام پیش نویس را توصیف کرده که آن پیش نویس فرعی نامیده است. در اینجا، یکی از والدین بازدارنده ای منتقل می کند و به آن این پیام غیرکلامی را می افزاید: «امیدوارم این بلا سر تو بیاد تا به سر من نیاد.»

برای مثال، مادری که در دوران کودکی خود این پیام پیش نویسی را داشته است که «وجود نداشته باش»، ممکن است پیام «وجود نداشته باش» را به دختر یا پسر خود انتقال دهد. مادر در پروفسور کوچولوی خود ممکن است بر این باور باشد که بدینوسیله می تواند به شکل سحرآمیزی از بازدارنده خودش رهایی یابد. در سطح روانشناختی ممکن است این پیام را به فرزند خود انتقال بدهد: «اگر تو بیفتی بمیری من مجبور نیستم بمیرم.» بنابراین این بازدارنده مانند «سیب زمینی داغ» است که نسل به نسل منتقل میشود.

گاهی اوقات پیش نویس فرعی ممکن است شکل یک وظیفه و تکلیف خانوادگی و یا نفرین خانوادگی را داشته باشد، به گونه ای که تمام نسل ها پایان و سرنوشت مشابهی داشته باشند. فانیتا انگلیش مرد جوانی را مثال می زند که زمانی داروهای روانگردان (ایجاد کننده روان پریشی) مصرف می کرده است. او به روانشناسی علاقه مند شد. داروها را کنار گذاشت و به عنوان یک درمانگر شروع به کار کرد. به هر حال، به زودی مشخص شد که او در روند درمان مراجعینش خرابکاری می کند، یعنی پیامهای پوشیده و پنهانی به آنان میدهد که این مفهوم را دارند: «بزن همه چیز را خراب کن و برو توی دیوانه خانه!»

سرپرست او متوجه این قضیه شد و مرد جوان خودش برای درمان مراجعه کرد. در جریان تجزیه و تحلیل پیش نویس زندگی، او متوجه شد که فرمان «به دیوانه خانه برو» (دیوانه باش) را به عنوان سیب زمینی داغ از مادر خود دریافت کرده است، و او دریافت که با مصرف آن داروهای روانگردان اوامر مادر خود را اطاعت کرده است.

زمانی که او خودش یک درمانگر شد، سعی کرده بود که همین سیب زمینی داغ را به مراجعین خود بدهد. وقتی که او و درمانگرش به بررسی تاریخ خانوادگی او پرداختند، دریافتند که همین سیب زمینی داغ «دیوانه شو» حداقل در دو نسل گذشته وجود داشته است. در واقع هیچ یک از آنان به دیوانه خانه نرفته بودند ولی هر نسلی اعتقاد داشت که تنها در صورتی می تواند از پیامد آن اجتناب کند که از روش جادویی انتقال آن به شخصی دیگر استفاده کند.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar