ویژگی های نمونه بازی های روانی
از مثال هایی که در دو مطلب “بازیهای روانی و تحلیل بازیها“، می توانیم چند ویژگی نمونه بازی های روانی را بیرون بکشیم.
- بازی ها تکراری هستند. هر شخص بازی مورد علاقه خود را بارها و بارها در زمانهای مختلف انجام می دهد. طرف های مقابل بازی و شرایط ممکن است تغییر کنند. ولی الگوی بازی تغییری نمی کند.
- بازی ها بدون آگاهی بالغ صورت می گیرند. با وجود اینکه افراد بازیها را بارها و بارها تکرار می کنند، آنها هربار بازی خود را بدون اینکه از آن آگاهی داشته باشند باز نوازی می کنند. فقط زمانی که شخص بازیگر به صحنه های پایانی بازی می رسد ممکن است از خود بپرسد: چطور شد که باز هم این اتفاق افتاد؟ حتی در این مرحله هم، افراد معمولا نیستند که خودشان در به راه انداختن بازی نقش داشته اند.
- بازی ها همیشه به گونه ای به پایان می رسند که بازیگران احساس تخریبی را تجربه می کنند.
- بازی ها شامل تبادل روابط متقابل پنهان بین بازیگران می شود. در هر بازی آن چیزی که در سطح روانشناختی اتفاق می افتد با آنچه که در سطح اجتماعی رخ می دهد متفاوت است. ما این را از آنجایی میدانیم که افراد بارها و بارها بازی های خود را تکرار می کنند و به دنبال کسانی می گردند که بازی آنها با بازی خودشان پیوند بخورد. وقتی که مراجع مالی برای کمک گرفتن به نزد او می آید و مالی هم کمکهای لازم را به او می کند، هردو بر این باورند که هدف اصلی آنها همین است. ولی پیامد رابطه متقابل آنها نشان میدهد که انگیزه های نا آگاه آنها خیلی متفاوت بوده است. در سطح روانشناختی آنها «پیامهای پنهانی» که بیانگر نیات واقعی آنها بود برای یکدیگر می فرستادند. مالی چنان برنامه ریزی ناخود آگاه کرده بود که کمکهایش پذیرفته نشود. از طرف دیگر، مراجع او نزدش رفته بود تا از او کمک بخواهد ولی آنرا نپذیرد.
- در بازی ها همیشه لحظه ای وجود دارد که در آن شگفت زدگی یا گیجی پیش می آید. در اینجا، بازیگر این حس را دارد که چیز غیر منتظره ای اتفاق افتاده است، یعنی افراد به نوعی تغییر نقش می دهند. این همان چیزی است که وقتی جک دریافت جین او را ترک کرده است تجربه کرد. جین، از طرف دیگر، جک را ترک کرد زیرا ناگهان نسبت به او تغییر عقیده داده بود.
منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)
ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…
: NLP
دیدگاهتان را بنویسید