ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۰۸/۲۱
943 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
سازماندهی زمان در تحلیل رفتار متقابل: وقت گذرانی

دوباره به گروه برمیگردیم، آن سکوتی که بر گروه حاکم بود شکسته است و چند نفر از تجربیاتی که قبلا در گروه داشته اند سخن می گویند.

  • «من قبلا در دبیرستان در چنین گروههایی بودم اما واقعا هیچوقت نفهمیدیم که جریان چیه.»
  • «آره، می فهمم چی میگی، از چیزی که خوشم نمیاد سکوتهای طولانیه.»
  • «میدونی چیه، فکر می کنم کسانی که این گروهها را تشکیل می دهند. حسابی پول در می آورند. وقتی که در این گروه ثبت نام کردم انتظار داشتم که…» و غیره.

این افراد که با یکدیگر گفتگو می کنند، یک وقت گذرانی را آغاز کرده اند. اغلب این کلمه را به شکل فعل استفاده میکنیم و می گوییم آنها دارند وقت گذرانی می کنند.

وقت گذرانی هم مانند مراسم و مناسک روند آشنایی دارد، ولی محتوای وقت گذرانی مانند مراسم خیلی سخت و منسجم برنامه ریزی نشده است. کسانی که وقت گذرانی می کنند می توانند بیشتر با سلیقه خود گفتگو را به پیش برند.

در هر وقت گذرانی، شرکت کنندگان راجع به چیزی صحبت می کنند، ولی هیچ کاری در مورد آن انجام نمی دهند. وقت گذرانها در تمرینات گروهی در مورد گروه صحبت می کنند و هیچگونه نشانه ای که نمایانگر این باشد که آنها چه خواهند کرد، نمی دهند.

نشانه آشکار وقت گذرانی این است که وقت گذرانی = وقت گذشته. اغلب اوقات وقت گذرانها در مورد آنچه که دیروز در جای دیگری اتفاق افتاده است صحبت می کنند به جای این که در مورد اینجا و حالا صحبت کنند. وقت گذرانی با گفتگوهای سطحی و پیش پا افتاده ای که معمولا در مهمانی ها شنیده می شود، مشخص می شود.

اریک برن برای وقت گذرانیهای معمولی اسامی جالبی گذاشته است. مردان ممکن است با صحبت در مورد «جنرال موتورز» وقت گذرانی کنند. در صورتی که زنها ممکن است در مورد « آشپزخانه» و «کمد لباس» گفتگو کنند، البته اگر نقش های سنتی زن و مرد را پذیرفته باشند. وقتی که والدین گرد هم می آیند. معمولا یک جلسه اولیا و مربیان تشکیل میشود.

«دندانهای اصلی جانی داره در میاد، دیشب تا صبح بیدار بودیم.»

«بله، یادم میاد وقتی که دو تا بچه ما در اون سن بودند..»

وقت گذرانیها معمولا از طریق حالات نفسانی «والد» و یا «کودک» به عمل در می آیند. در وقت گذرانیهای «والدی»، افراد عقایدی از پیش تعیین شده درباره جهان ابراز می دارند.

  • «جوانها این روزها اصلا نمی دانند چکار دارند می کنند.»
  • «بله میدونم. همین دیروز بود که..»

در وقت گذرانیهایی که از حالت نفسانی «کودک» سرچشمه می گیرند، 

افراد به گذشته بر می گردند و افکار و احساسهایی را که در دوران کودکی داشتند باز نوازی می کنند.

  • «این سکوت واقعا منو آزار می دهد.»
  • «اوم من نمیدونم که اینجا باید چکار کنیم.»

بعضی از وقت گذرانیها را اگر در سطح اجتماعی نگاه کنیم «بالغ» به نظر می آیند. ولی اگر «مریخی» فکر کنید، حالت نفسانی «کودک» را مشاهده خواهید کرد.

«می دونی، وقتی که اینجا نشسته ایم، احساس می کنم همگی در کودک مطیع و سازگار خود هستیم.»

«خوب، ولی من فکر می کنم که الان در «بالغ» خودم هستم، منتهی شاید چند دقیقه بیش در حالت نفسانی «کودک» بودم.»

اریک برن این وقت گذرانی را «روانپزشکی تحلیل رفتار متقابل» نامید. این تبادل اطلاعات در سطح اجتماعی، رفتارهای واقعی را می پوشاند که اجتناب «کودک» درون است از آنچه که واقعا در بین افراد گروه می گذرد، البته واضح است که ما باید این ارزیابی خود را با مشاهده مستقیم لحن صدا و حرکات غیر کلامی بیازماییم.

وقت گذرانی عمدتا با نوازشهای مثبت همراه است ولی گاهی نوازشهای منفی هم به همراه دارد. در مقایسه با نوازشهایی که از مراسم و مناسک گرفته می شود، نوازشهای وقت گذرانی دامنه وسیع تری دارد ولیکن کمتر قابل پیش بینی است. بنابراین از حالت نفسانی «کودک» خود اینطور برداشت می کنیم که با ریسک نسبتا بزرگتری همراهند.

در روابط متقابل اجتماعی، وقت گذرانی نقش بیشتری دارد، زیرا از این راه افراد یکدیگر را برای تبادل نوازشهای عمیق تری که در بازیها و یا صمیمیت وجود دارد می یابند. ما در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *