IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
سازماندهی زمان در تحلیل رفتار متقابل

سازماندهی زمان در تحلیل رفتار متقابل: وقت گذرانی

سازماندهی زمان در تحلیل رفتار متقابل: وقت گذرانی

دوباره به گروه برمیگردیم، آن سکوتی که بر گروه حاکم بود شکسته است و چند نفر از تجربیاتی که قبلا در گروه داشته اند سخن می گویند.

این افراد که با یکدیگر گفتگو می کنند، یک وقت گذرانی را آغاز کرده اند. اغلب این کلمه را به شکل فعل استفاده میکنیم و می گوییم آنها دارند وقت گذرانی می کنند.

وقت گذرانی هم مانند مراسم و مناسک روند آشنایی دارد، ولی محتوای وقت گذرانی مانند مراسم خیلی سخت و منسجم برنامه ریزی نشده است. کسانی که وقت گذرانی می کنند می توانند بیشتر با سلیقه خود گفتگو را به پیش برند.

در هر وقت گذرانی، شرکت کنندگان راجع به چیزی صحبت می کنند، ولی هیچ کاری در مورد آن انجام نمی دهند. وقت گذرانها در تمرینات گروهی در مورد گروه صحبت می کنند و هیچگونه نشانه ای که نمایانگر این باشد که آنها چه خواهند کرد، نمی دهند.

نشانه آشکار وقت گذرانی این است که وقت گذرانی = وقت گذشته. اغلب اوقات وقت گذرانها در مورد آنچه که دیروز در جای دیگری اتفاق افتاده است صحبت می کنند به جای این که در مورد اینجا و حالا صحبت کنند. وقت گذرانی با گفتگوهای سطحی و پیش پا افتاده ای که معمولا در مهمانی ها شنیده می شود، مشخص می شود.

اریک برن برای وقت گذرانیهای معمولی اسامی جالبی گذاشته است. مردان ممکن است با صحبت در مورد «جنرال موتورز» وقت گذرانی کنند. در صورتی که زنها ممکن است در مورد « آشپزخانه» و «کمد لباس» گفتگو کنند، البته اگر نقش های سنتی زن و مرد را پذیرفته باشند. وقتی که والدین گرد هم می آیند. معمولا یک جلسه اولیا و مربیان تشکیل میشود.

«دندانهای اصلی جانی داره در میاد، دیشب تا صبح بیدار بودیم.»

«بله، یادم میاد وقتی که دو تا بچه ما در اون سن بودند..»

وقت گذرانیها معمولا از طریق حالات نفسانی «والد» و یا «کودک» به عمل در می آیند. در وقت گذرانیهای «والدی»، افراد عقایدی از پیش تعیین شده درباره جهان ابراز می دارند.

در وقت گذرانیهایی که از حالت نفسانی «کودک» سرچشمه می گیرند، 

افراد به گذشته بر می گردند و افکار و احساسهایی را که در دوران کودکی داشتند باز نوازی می کنند.

بعضی از وقت گذرانیها را اگر در سطح اجتماعی نگاه کنیم «بالغ» به نظر می آیند. ولی اگر «مریخی» فکر کنید، حالت نفسانی «کودک» را مشاهده خواهید کرد.

«می دونی، وقتی که اینجا نشسته ایم، احساس می کنم همگی در کودک مطیع و سازگار خود هستیم.»

«خوب، ولی من فکر می کنم که الان در «بالغ» خودم هستم، منتهی شاید چند دقیقه بیش در حالت نفسانی «کودک» بودم.»

اریک برن این وقت گذرانی را «روانپزشکی تحلیل رفتار متقابل» نامید. این تبادل اطلاعات در سطح اجتماعی، رفتارهای واقعی را می پوشاند که اجتناب «کودک» درون است از آنچه که واقعا در بین افراد گروه می گذرد، البته واضح است که ما باید این ارزیابی خود را با مشاهده مستقیم لحن صدا و حرکات غیر کلامی بیازماییم.

وقت گذرانی عمدتا با نوازشهای مثبت همراه است ولی گاهی نوازشهای منفی هم به همراه دارد. در مقایسه با نوازشهایی که از مراسم و مناسک گرفته می شود، نوازشهای وقت گذرانی دامنه وسیع تری دارد ولیکن کمتر قابل پیش بینی است. بنابراین از حالت نفسانی «کودک» خود اینطور برداشت می کنیم که با ریسک نسبتا بزرگتری همراهند.

در روابط متقابل اجتماعی، وقت گذرانی نقش بیشتری دارد، زیرا از این راه افراد یکدیگر را برای تبادل نوازشهای عمیق تری که در بازیها و یا صمیمیت وجود دارد می یابند. ما در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بگذارید

avatar