ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۱/۰۷
804 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
روند تخریب در تحلیل رفتار متقابل

روند تخریب الگویی است که ماهیت پیش نویس زندگی را توضیح میدهد و نشان میدهد که افراد چگونه پیش نویس خود را در سراسر زندگی حفظ می کنند. این نظریه توسط ریچارد ارسکاینا و مریلین زالکمن بیان گردیده است.

روند تخریب بدین گونه تعریف شده است: یک نظام مغشوش و خود افزون از احساسها، افکار، اعمال و رفتارهایی که توسط افراد محدود شده توسط پیش نویس حفظ میگردد. این نظام از سه بخش که با هم ارتباط متقابل و هم پیوندی دارند تشکیل شده است، یعنی از باورها و احساسهای پیش نویسی، نمودهای تخریب و خاطرات تقویت کننده.

باورها و احساسهای پیش نویسی

وقتی که در پیش نویس خود هستم، باورهای کهنه شده درباره خودم، دیگران و کیفیت زندگی را بازنوازی می کنم. ارسکاین و زالکمن بر این باورند که تصمیمات پیش نویسی در دوران کودکی به عنوان وسیله ای برای توجیه احساسهای غیرخوب اتخاذ می شوند. وقتی که در دوران بزرگسالی تحت فشار قرار می گیریم ممکن است این روش دوران کودکی را دوباره باز نوازی کنیم. برای اینکه بتوانم با به تجربه در آمدن احساسها مقابله کنم، با زنده کردن نتیجه گیریهای دوران کودکی و به تجربه در آوردن آنها به عنوان واقعیتهای زمان حال، آن احساس را توجیه می کنم. این توجیهات باورهای پیش نویسی مرا می سازند.

ارسکاین و زالکمن باورها و احساسهای پیش نویسی را به عنوان آلودگی دو طرفه بالغ، به تصویر می کشند. باورهای پیش نویسی تحت هر عنوان به باورهای اصلی پیش نویس و باورهای جنبی پیش نویس تقسیم می شوند.

باورهای اصلی پیش نویس

باورهای اصلی پیش نویس با اولیه ترین و اساسی ترین تصمیمات پیش نویس مطابقت دارند. برای هر طفلی زمانهایی وجود دارد که بیان احساسهای سانسور نشده اش اثری در برآوردن نیازهایش ندارد.

همانطور که در مطالب قبلی تحلیل رفتار متقابل گفتیم کودک به آزمودن انواع مختلف احساسهای جایگزین شده می پردازد تا آنجا که دریابد کدامیک برای گرفتن توجه والدین نتیجه بخش است. این احساسهای جایگزین به عنوان احساسهای تخریبی پذیرفته می شوند و احساسهای اصلی سانسور نشده سرکوب می گردند.

ولی از آنجایی که هنوز به احساسهای اولیه پاسخی داده نشده است تجربه عاطفی کودک ناقص و ناهماهنگ باقی می ماند. در تلاشی که برای فهم این وضعیت می کند به نتیجه گیریهایی درباره خودش، دیگران و دنیای اطراف خود می رسد. همین عناصر هستند که باورهای اصلی پیش نویس را تشکیل میدهند و این باورها براساس نوعی تفکر عینی و خیالی که کودکان توان آنرا دارند قرار دارند.

حال بیایید مراجعی که ما او را دیوید مینامیم به عنوان مثال در نظر بگیریم:

او در دوران ۲۸-۲۷ سالگی اش، در روابط متعددی با زنها بوده است. هر دفعه زنی که با او در رابطه بود بعد از حدود یکسال او را رها می کرد. دیوید خودش خواهان این پیامد بود، یعنی با جنگ و دعوا با نامزدهایش، حسادت ورزیدن و با زودرنجی و رفتارهای تهاجمی به دنبال این پیامد است.

حال دیوید در رابطه دیگری با زنی قرار میگیرد که او را دوست دارد و برایش احترام قائل است. از اینکه او خودش دوباره می خواهد رابطه را با همان روش قدیمی خودش قطع کند ترس و وحشت دارد. اگرچه او از حسادت و حالت های تهاجمی خودش آگاه است، ولی قادر نیست این احساسها و هیجانها را کنترل کند. اخیرا او نامزدش را کتک زد و نامزدش او را تهدید کرد که رهایش خواهد کرد در همین موقع بود که دیوید برای روان درمانی مراجعه کرد.

تحلیل روند تخریب در رابطه با این مسئله ما را به دوران کودکی دیوید برد. در ماههای اول زندگیش، دیوید از ارتباط جسمی صمیمانه ای که بین یک نوزاد و مادرش وجود دارد لذت فراوان می برد. لیکن وقتی کمی بزرگ شد؛ اوتحرک بیشتری داشت و خودش را کثیف می کرد. آب دهانش همیشه سرازیر بود و وقتی که کاری می کرد بوی بدی می داد. مادر بدون اینکه آگاه باشد دیوید را از خود دور می ساخت.

دیوید با آگاهی دقیق کودکانه اش علائم طردشدگی از جانب مادرش در یافت. او احساس شوکه شدن و گمگشتگی داشت. چه بر سر دنیا آمده است؟ بدتر از همه، آیا مادرش می خواست او را تنها بگذارد؟ این امکان فکر کردن باعث شد که دیوید احساس وحشت شدید و رنجش و آزردگی پیدا کند. با این حال هر بار که او به سوی مادرش میرفت تا آرامش بیابد، به نظر می آمد که مادر باز هم او را طرد می کند. با بیان وحشت و آزردگی خودش دیوید نتوانست نیازهایش را برآورده کند.

از آنجایی که دیوید نمی توانست دلایل عینی در رابطه با فاصله گرفتن مادرش بیابد، او از احساسهای ناقص و ناهماهنگ خود اینگونه برداشت کرد که: «من دوست داشتنی نیستم، حتما یک اشکالی دارم.» بنابراین او یک باور اصلی پیش نویس درباره خودش شکل داد.

در همین راستا، او همچنین باورهای اصلی پیش نویس را برگزید به این شکل که دیگران مخصوصا زنهای مهم زندگی ام مرا طرد می کنند و دنیا جایی وحشتناک، تنها و غیرقابل پیش بینی است.

با این نتیجه گیری که بیان احساسهای آزردگی و وحشت او نیازهایش را برآورده نمی ساخت، دیوید پس از مدتی این روش را رها ساخت و روش دوم بهتری را برگزید. او دریافت که اگر خشم نشان دهد، لااقل کمی توجه از مادرش خواهد گرفت. با داد و بیداد می توانست مادرش را وادار کند که بر سر او داد بکشد و یا ترشرویی کند (نوازش منفی). اگرچه این توجه منفی دردناک بهتر از هیچ بود. دیوید تصمیم گرفت: «بهترین روش برای نیازهایم این است که خشم نشان دهم.» او آموخت که احساس وحشت و آزردگی خود را بوسیله خشم تخریبی بپوشاند و با انجام این کار او رفتارهای تخریبی را بنیان نهاد.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *