رها شدن از الگوهای روند پیش نویس زندگی

رها شدن از الگوهای روند پیش نویس زندگی
مجموع 5 از 2 رای

روند پیش نویس زندگی
رها شدن از الگوهای روند پیش نویس زندگی
  • سرچشمه و منشاء روند پیش نویس

چرا فقط شش موضوع در روند پیش نویس زندگی وجود دارد؟ چرا آنها اینقدر در بین فرهنگهای مختلف مشترک هستند؟ هیچکس نمی داند. یافتن پاسخی برای این سئوالات کار مشکل و پرزحمتی است که نیاز به تحقیق در زمینه تحلیل رفتار متقابل دارد.

ما در این مورد که روند پیش نویس چگونه از والدین به بچه ها منتقل می شود نظریاتی داریم. به نظر می رسد که این بخشی از پیش نویس تقابلی است که عمدتا از طریق الگوبرداری از والدین انتقال می یابد.

  • رها شدن از الگوها

اگر شما از روند پیش نویس خود ناراضی هستید، می توانید از آن خارج شوید این از تمام تغییرات شخصی که تحلیل رفتار متقابل آنها را امکان پذیر می سازد، ساده تر است. در ابتدا لازم است شما دریابید که الگوی اصلی شما در این روند چیست. زمانی که به این بینش دست یافتید، کافی است که کنترل را به «بالغ» خود بدهید و به گونه ای رفتار کنید که این الگو شکسته شود.

اگر الگوی اصلی شما «تا اینکه» بوده است، می توانید به پیش روید و تفریح کنید حتی اگر کارتان را تمام نکرده باشید. به این ترتیب این الگو را میشکنید. 

برای شخصی که پیش نویس «بعداز» را دارد، اولین گام برای خارج شدن از این روند این است که به پیش رود و از امروز لذت برد، در حالی که تصمیم گرفته است از فردا هم لذت و بهره ببرد. برای مثال، اگر در مهمانی هستید، آنقدر بخورید و بیاشامید که لذت ببرید ولی نه آنقدر روز بعد دچار سردرد شدیدی بشوید.

برای شکستن الگوی «هرگز» اول دریابید که چه چیزی را می خواهید. از پنج کار خاصی که می توانید به وسیله آنها به خواسته خود برسید فهرستی تهیه کنید. سپس در هر روز یکی از این کارها را انجام دهید.

اگر شما الگوی «همیشه» را داشته اید، بدانید که مجبور نیستید همان اشتباهات را تکرار کنید و یا زمانی که اوضاع بر وفق مرادتان نیست بی جهت پافشاری کنید. اگر بخواهید، می توانید یک شغل، یک رابطه و یا یک مکان ناخوشایند را ترک کنید و به دنبال چیز تازه ای بروید.

برای بیرون رفتن از الگوی «تقریبا ِنوع ۱» مطمئن شوید که آنچه را که انجام می دهید به پایان می رسانید. اگر اتاق را تمیز می کنید، همه جای آنرا کاملا تمیز کنید. اگر کتابی را می خوانید، تمام فصول آنرا بخوانید. برای خنثی کردن الگوی «تقریبا نوع ۲» این گام خوشایند را بردارید که به هر موفقیتی که دست می یابید، قدر و ارزش آنرا بدانید. فهرستی از هدفهای خود تهیه کنید. هرگاه به یکی از آنها می رسید آنرا از لیست خود خط بزنید. اول به خاطر هدفی که هم اکنون به آن رسیده اید شادی کنید و جشن بگیرید و سپس به هدف بعدی بپردازید.

اگر فکر می کنید الگوی بدون پایان را به شما داده اند، دریابید که والدین شما الگوی کاذبی به شما داده اند. از آنجایی که پیش نویس اولیه شما صفحه های پایانی ندارد، شما آزاد هستید که پایان آنرا هرطور که دوست دارید بنویسید.

هربار رفتاری انجام دهید که با الگوی روند پیش نویس زندگی شما متفاوت و متضاد است، شما آن الگو را برای دفعه بعد تضعیف می کنید. به این ترتیب برایتان آسانتر می شود که از روند پیش نویس قدیمی خود رها شوید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن