خویشتن نوازی در تحلیل رفتار متقابل

خویشتن نوازی در تحلیل رفتار متقابل
مجموع 5 از 5 رای

خویشتن نوازی در تحلیل رفتار متقابل
خویشتن نوازی در تحلیل رفتار متقابل

بدون شک بسیاری از ما در دوران کودکی پنجمین قانون اشتاینر را آموختیم که: « به خودت نوازش نده.» اینها فرامین «والدی» است که بر ما تحمیل شده است: «خودنمایی نکن، پز دادن و لاف زدن نوعی بی ادبی است!» مدارس نیز این نوع تلقینات و آموزشها را ادامه می دهند، زمانی که شاگرد ممتاز می شدیم و یا در یک مسابقه ورزشی برنده می شدیم، اشکالی نداشت که دیگران از ما تعریف و تمجید کنند و بگویند ما چقدرخوب بودیم. لیکن ما خودمان بر این باور بودیم که باید با بی اعتنایی و فروتنی بگوییم. «اوه این که چیزی نبود.»

در بزرگسالی نیز ممکن است این رفتار «کودک مطیع و سازگار» را ادامه دهیم. با فرا رسیدن دوران بزرگسالی، بیشتر ما به این رفتار عادت میکنیم که پیشرفتهای خود را حتی در نظر خودمان دست کم بگیریم. با انجام این کار، ما منبع اصیلی از نوازش یعنی خویشتن نوازی را محدود می کنیم.

ما می توانیم در هر زمان به خودمان نوازش دهیم. تمرینات زیر روشهای عملی برای انجام این مهارت خوشایند می باشد:

در گروه، تک تک افراد گروه، یک چیز خوب درباره خودش به گروه بگوید. هر کس که مایل به انجام این کار نباشد به سادگی میگوید «نفر بعد.» هیچ اشکالی ندارد که شخص خیلی آشکار و صمیمانه در این تمرین لاف زند و گزافه گویی کند.

زمانی که هر شخص به لاف زنی مشغول است بقیه افراد گروه دقیقا به او گوش می دهند و درباره چیزهای خوبی که شخص گزافه گو درباره خودش می گوید به تعریف و تمجید می پردازند.

بقیه افراد گروه، شخص گزافه گو را با عبارات خوبی نظیر: «آهای آفرین، باز هم بگو!» تشویق می کنند.

این کار را تا آنجایی ادامه دهید که هر شخصی توانسته باشد در مقابل همه افراد گروه قرار گرفته باشد و لاف زده باشد و یا تا آنجایی که زمان و توان افراد اجازه دهد.

اگر به تنهایی کار می کنید: یک برگ کاغذ تهیه کنید و روی آن هر چیز خوبی که می توانید درباره خود بنویسید. برای انجام این کار تا آنجایی که ممکن است وقت بگذارید. اگر مطالب نوشته شده در این کاغذ با شرایط زندگی شما مناسبت دارد کاغذ را در جایی که بتوانید همیشه آن را ببینید نصب کنید. در غیر اینصورت این کاغذ را در دسترس بگذارید. هر گاه به چیز خوب دیگری در مورد خودتان فکر می کنید آن را به لیست خود اضافه کنید.

فهرستی از پنج روش که به وسیله آن می توانید خود را نوازش دهید تهیه کنید. شما می توانید وقت بگذارید و به آرامش عضلانی در یک وان آب گرم با موسیقی دلخواه خود، بپردازید و شاید غذای مخصوصی برای خود تهیه کنید و یا به جایی سفر کنید. به این نوازشها جنبه پاداشی برای هیچ کاری ندهید. آنها را فقط به خاطر وجود خودتان انجام دهید.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن