تکنیکهای فروش : ویژگی های فروشنده (۵)
مدیریت خود : اغلب فروشندگان در شرایطی قرار می گیرند که بدون نظارت مستقیم سرپرست خود باید کار محول شده را انجام دهند، به همین دلیل باید توانایی مدیریت خود را داشته باشند . این مدیریت شامل مواردی از قبیل : مدیریت زمان، کنترل خشم و عصبانیت، عادت های مطلوب کاری و … می شود .
مسئولیت پذیری : در هر کاری احتمال شکست وجود دارد ، بسیاری از افراد موفق بارها طعم شکست را در زندگی خود چشیده اند ولی در تمامی شکست هایشان از پذیرفتن مسئولیت شانه خالی نکردند . تا زمانی که مسئولیت کارهای خود را قبول نکنیم هیچ پیشرفتی در کار ما حاصی نمی شود.
همدلی : منظور از همدلی در ک احساس دیگران است . اگر در بعضی از موارد خود را جای خریدار قرار دهیم ، می توانیم علت رفتار او را متوجه شویم . به عنوان مثال اگر مشتری از ما محصولی را خریده باشد و هنگامی که می خواهد استفاده کند ، متوجه شود که محصول معیوب است و با عصبانیت با ما صحبت کند و ما در مقابل با آرامش برخورد کنیم و” بگوییم که حق با شماست “و در سریع ترین زمان ممکن عیب محصول را برطرف کنیم و یا محصول را تعویض کنیم ، تاثیر این رفتار را خواهیم دید که مشتری به ما اعتماد می کند .
آموزش و انعطاف پذیری : هیج مرزی برای یادگیری وجود ندارد . انسانها همواره در حال تغییر هستند به همین دلیل نوع برخورد با آنها هم در حال تغییر است ، پس باید تغییر کرد . لازمه ی هر تغییر هم آموزش است این آموزش می تواند از طریق کمک گرفتن از دیگران باشد ، یا از طریق مطالعه ی یک کتاب ، دیدن یک فیلم … باشد.
فرض کنید که شخصی مغازه لوازم التحریر دارد آیا دانش آموزان ۱۰ سال پیش با دانش آموزان امروز یکی هستند؟ اگر شخص فروشنده همان رویه ی ۱۰ سال قبل را ادامه دهد موفق خواهد بود؟ قطعاً خیر، او باید با توجه به مخاطبان خود تغییر کند که این تغییر ممکن است از نوع چیدمان مغازه باشد تا رفتار خود فروشنده ، پس یک فروشنده موفق نباید ترسی از تغییر داشته باشد بلکه باید به استقبال آن هم برود تا بتواند پیشرفت کند .
برنامه ریزی : برای رسیدن به هر یک از سطوح رشد باید برنامه ریزی داشت ، با برنامه ریزی است که از مسیر رسیدن به هدف منحرف نمی شویم . برنامه ریزی نقشه راه است که به ما می گوید که چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهیم ، کی باید استراحت کنیم .
اگر برای فروش خود برنامه ریزی نداشته باشیم با مشکلات فراوانی رو به رو می شویم ، ممکن است که هزینه های سنگینی هم کرده باشیم ولی در نهایت متضرر شویم . اینکه کی و چگونه محصول و خدمات خود را عرضه کنیم ، به چه قیمتی عرضه کنیم ، کجا عرضه کنیم و … نیاز به یک برنامه ریزی جامع و دقیقی دارد .
(منبع : فروش ، تکنیکها و کاربردها ، ریچارد و بروس دی بوسکرک)
با ادامه مقالات تکنیک فروش همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید