چگونه توانمندسازی کنیم؟

چگونه توانمندسازی کنیم؟
مجموع 5 از 2 رای

توانمندسازی

فرآیند توانمندسازی عبارت است از دادن محدوده و قدرت بیشتر به افراد برای اعمال کنترل بر کار و تقبل مسئولیت، که به معنای دادن استقلال و خودگردانی بیشتر به افراد است؛ اینکه به آن‌ها اجازه دهیم هنگام انجام کارشان(برخورد با مشتریان، برنامه‌ریزی برای فعالیت‌هایشان، رسیدن به اهداف و آخرین فرصت‌ها و حل مشکلات) خودشان قضاوت کنند. هدف توانمندسازی رها ساختن بعضی از افراد از کنترل‌های سخت حاصل از آموزش‌ها و دستورالعمل‌ها است و اینکه به آن‌ها آزادی دهیم تا مسئولیت ایده‌ها و اقدامات خود را بپذیرند.

چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟

در مقام رهبر تیم یا مدیر، می‌توانید نقش مهمی در توانمندسازی کارکنانتان داشته باشید. در زیر به ۱۰ روش اشاره شده است:

۱. تفویض بیشتری انجام دهید.

۲. افراد را در تنظیم استانداردها و اهداف کارکرد و در تعیین معیارهای کارکرد درگیر سازید.

۳. به افراد و تیم‌ها آزادی عمل بیشتری برای برنامه‌ریزی، فعالیت و کنترل کارکرد خودشان بدهید.

۴. افراد را در توسعه راه‌حل‌های خودشان برای مشکلات موجود مشارکت دهید.

۵. تیم‌های خود مدیریت ایجاد کنید؛ تیم‌هایی که اهداف و استانداردهای خودشان را برقرار کرده و کارکرد خودشان را مدیریت می‌کنند.

۶. به افراد حق اظهارنظر در تصمیم‌گیری درباره آنچه باید انجام شود، بدهید.

۷. به افراد کمک کنید تا از اشتباهات خود درس، بگیرند.

۸. مشوق رشد مداوم باشید، به طوری که افراد هم بتوانند در نقششان رشد کنند و هم شغلشان را توسعه دهند.

۹. دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را با اعضای تیمتان در میان بگذارید.

۱۰. به کارکنان اعتماد کنید و با آن‌ها به عنوان افراد بالغ رفتار کنید.

در پایان درباره تعریف مجدد ارتباط بین رئیس و زیردستان صحبت می‌کنیم. ارتباطی که در بهترین حالت چنین چالش‌هایی را ایجاد می‌کند:

چرا از من می‌خواهید کار بیهوده انجام دهم؟ چرا به من اجازه انجام کارهایی را که خودتان نباید انجام دهید، نمی‌دهید؟ این وظیفه‌ی رهبر است؛ خلق کردن و نه کنترل کردن. به من اعتماد کنید تا کارم را انجام دهم و مرا مجبور نکنید که وقتم را برای کنترل مسائل با شما هدر دهم.

(منبع: چگونه مدیری توانمند و حرفه‌ای باشیم ترجمه‌ی: سید احمد طباطبایی، محمدرضا بابائی، طاهره خانی‌پور)

چرا بعضی از مدیران کارمند توانمند نمی‌خواهند؟

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

با خبرم کن
avatar
م.جبلی

جالب بود . به نظرم این نکته هم قابل اهمیته که مدیر گوش شنوا برای حرف های کارمند داشته باشه و اگه کارمند میخواد کاری رو پیش ببره و یا کار جدیدی برای سازمان انجام بده ، تا حد امکان راهنمایی و تشویق بکنه تا هرچه سریعتر به هدف برسه

wpDiscuz