لوگوی ایده پردازان
لوگوی ایده پردازان
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۶/۰۸/۲۰
1,647 بازدید
۵ دیدگاه
اشتراک گذاری

آیا یک مدیر باید تفویض اختیار کند؟

غالباً مدیران در رابطه با تفویض اختیار، با سوأل‌ها، ابهام‌ها و مشکلاتی مواجه می‌شوند و لازم می‌دانند به این سوأل‌ها پاسخ دهند، ابهام‌های خود را رفع و مشکلات مربوط را نیز حل کنند. در سازمان‌هایی که مدیران بیشتر از سبک رهبری مردمی استفاده می‌کنند و متمایل هستند به جای دستور دادن، مسئولیت‌های خود را به افراد تحت نظارتشان تفویض کنند، ابهام مدیران در این زمینه‌ها، بیشتر است. معنی تفویض اختیار آن است که رهبران را آزاد بگذاریم تا  در زمینه‌هایی که از آنان انتظار می‌رود، بیشتر فعالیت کنند. یکی از این فعالیت‌ها، آموزش دادن به افراد در زمینۀ نحوۀ تحلیل و حل مشکلات شغلی می‌باشد. لازم به یادآوری است که گاه مدیران معنای تفویض اختیار را به درستی نمی‌دانند و شیوۀ تفویض اختیار به وسیلۀ آنان، نادرست می‌باشد. مشکل دیگر آن است که در زمینۀ آنچه که یک مدیر باید به افراد تحت نظارتش تفویض کند، اتفاق نظر، وجود ندارد. مور[۱](۱۹۸۲) معتقد است وظایفی را باید به افراد تحت نظارت خود تفویض کرد که؛ (۱) لازمۀ آن، تصمیم‌گیری در سطح بالاتر می‌باشد؛ (۲) مربوط به گروه است و همچنین؛ (۳) مدیر قصد دارد افراد تحت نظارتش را به فکر کردن و تصمیم‌گیری در یک زمینۀ خاص درگیر سازد و در عین حال انتظار دارد قبل از اجرای تصمیم نهایی، با سرپرست خود نیز مشورتی داشته باشند. در مواردی نیز تصمیم‌گیری در رابطه با موضوعات کم اهمیت‌تر به افراد محول می‌شود. در این موارد، سرپرست مایل است افراد تحت نظارتش در آن زمینه‌ها تصمیم‌گیری و اقدام کنند و نتایج کارشان را نیز گزارش دهند. به اعتقاد مور، مدیران در مواردی نیز نباید اختیار یا مسئولیت‌های قانونی خود را به افراد تحت نظارتشان، تفویض کنند. این موارد عبارتند از؛ (۱) تصمیم‌گیری در رابطه با وظایف مرئوسان؛ (۲) تعیین بودجه و هدف یا هدف‌های واحد، بخش یا سازمان تحت نظارت مدیر؛ (۳) تصمیم‌گیری در رابطه با عواملی که باعث می‌گردند به واحد تحت نظارت مدیر، زیان‌های بزرگ وارد آید؛ (۴) در مواردی که به هر دلیل، افراد قادر نیستند یا نمی‌توانند پاسخگو باشند یا رئیس خود را در جریان فعالیت‌ها و نتایجج عملکردشان، قرار نمی‌دهند و بالاخره؛ (۵) لازم است دربارۀ کیفیت عملکرد شغلی افراد و تعیین دستمزد و پاداش آنان، تصمیم‌گیری شود.

می‌دانیم مدیری که از سبک رهبری از نوع آمرانه استفاده می‌کند، با نظر مور مخالف می‌باشد و به اعتقاد او، صلاحیت افراد تحت نظارتش بسیار کمتر از آن است که بخواهد بخشی از اختیار و مسئولیت‌های خود را به آنان، تفویض کند. اما مدیر دیگری که کمتر آمرانه رفتار می‌کند، ممکن است به دلایل دیگری، با دیدگاه مور(یعنی تفویض مسئولیت و قدرت خود به مرئوسان در زمینۀ تعیین هدف، بودجه و حتی مقیاس‌های مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد) مخالف باشد. به اعتقاد این افراد، وقتی مدیران یک سازمان به دلیل یا دلایل مختلف و ضرورت‌هایی(مثل بیماری، مسافرت، مأموریت یا دادن فرصت به مرئوسان جهت ارتقای سطح عزت نفس خود) بخشی از قدرت و مسئولیت خویش را به افراد تحت نظارتشان تفویض می‌کنند، این توقع در ذهن آنان شکل می‌گیرد که همیشه باید وضع، چنین باشد. به عبارت دیگر، اگر بعداً و به دلایلی مدیران نخواهند بخشی از اختیار یا مسئولیت خود را به افراد تحت نظارتشان تفویض کنند، ممکن است کم‌کاری کنند و موجباتی را فراهم آورند که رئیس آنان مجبور شود وظایف آنها را انجام دهد. این وضعیت هنگامی پیش می‌آید که مرئوسان در رابطه با نحوۀ صحیح انجام دادن وظایف خود، آموزش کافی ندیده‌اند و همانند کودک خردسالی که به مادرش وابسته است، به رئیس خود وابسته باقی مانده باشند. مدیرانی که وابستگی مرئوسان به خود را ترغیب یا ادامه می‌دهند نیز، دارای مشکلات خاص خود هستند. در این موارد، روانشناس کارکنان یا روانشناس صنعتی و سازمانی می‌تواند در نقش مشاور سازمان، این نوع مشکلات را مورد بررسی قرار دهد و به آنان کمک کند تا از این وضعیت ناسودمند و غیرطبیعی درآیند و برای سازمان محل کار خود، سودمند واقع شوند. مدیرانی که متوسل به این نوع بازی روانشناختی می‌شوند، معمولاً صلاحیت و شایستگی کمتری دارند و در صورت بازنشستگی یا فوت آنان، واحد، بخش یا سازمان محل کارشان، گرفتار زیان‌های جبران‌ناپذیری می‌شود.

به هرحال، تعیین مرز برای تعیین میزان صحیح تفویض اختیار به مرئوسان، مشکل است. ضمناً تعیین اینکه کدام وظایف و مسئولیت‌ها را می‌توان به افراد تحت نظارت خود تفویض کرد و کدام را نمی‌توان نیز، مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

[۱] Moor

(منبع: روان‌شناسی مدیریت تألیف دکتر محمود ساعتچی)

پیوستن به خانواده ایده پردازان

با عضویت در خبرنامه ایده‌پردازان می‌توانید از آخرین اخبار و ویدئوهای ایده‌پردازان مطلع شوید.

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
5 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
آرزو کریمی

بله ، تفویض اختیار صحیح همراه با اموزش به رشد یک سازمان کمک میکنه..من شرکت هایی رو میشناسم که مدیرهاش از ترس ، نبود علم لازم در این زمینه ، عدم اعطمینان و یا دلایل شخصی تفوض اختیار نمی کنند و زیر بار مسئولیت ها ی کوچک می روند و در نتیجه فرصت کافی برای رسیدگی به امور مهم تر را ندارند که پیامدش درجا زدن و یا شکست میشه متاسفانه

سعید خسروی

ممنون از طرح موضوع جالب و کاربردی، فکر می کنم دقت به کیفیت و چگونگى تفویض اختیار و تلاش برای ایجاد نیروهای متخصص در فرایند تفویض هم موضوعات جذاب و مهمی باشند

samira

با سلام.با توجه به اینکه مدیران در همه زمینه های فعالیت در شرکت آشنایی کامل ندارند نیاز هست در مواردی که اطلاعات کامل ندارند از متخصصان و کارشناسان هر بخش استفاده کنند.به این صورت هم بار مسئولیت کمتری بر دوش دارند هم فرصت مدیرتی و برنامه ریزی بهتر را دارند.اصولا مدیران موفق همیشه اختیار هر بخش رو به کارشناسان همان بخش اختصاص می دهند اما این نیاز به شناخت توانایی های هر مسئول بخشی دارد.با سپاس از مطالب خوبتون.

مهمان

خیلی سایت قشنگی دارید
موفق باشید