تفاوت میان رهبری و مدیریت
اغلب الگوهای مدیریتی مبتنی بر ایده ی بازخوردی است. به این معنی که، با توجه به اطلاعاتی که دریافت می کنید، می توانید رفتارتان را اصلاح کنید. رهبری خود مبتنی بر بازخورد است.
خیلی ها فکر می کنند رهبری و مدیریت موضوع واحدی هستند، اما اینطور نیست. رهبری مقولات چه و چرا پاسخ می دهد، اما کاری به چگونه ندارد. رهبران به قدرت دادن می اندیشند و کاری به کنترل ندارند.
قدرت دادن یعنی آنکه رهبری مسئولیت را از کارکنان نمی رباید. در شرکت های خوب به کارکنان قدرت داده می شود و آنها این امکان را پیدا می کنند که کارها را به خوبی انجام دهند.
دو تفاوت میان رهبری و مدیریت وجود دارد:
شما امور را مدیریت، اما اشخاص را رهبری می کنید. در واقع یکی از تفاوت های میان مدیریت و رهبری هدف اقدام آنهاست. مدیران با فرایندها، الگوها و نظام ها سر و کار دارند، اما رهبران با اشخاص کار می کنند و با احساسات آنها طرف هستند.
مدیران اشکالات را برطرف می کنند، اما رهبران کار را درست انجام می دهند. وارن بنیس استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، که مسائل مربوط به رهبری و رهبران را بررسی می کند و به خصوص به مقامات عالی رتبه شرکت ها توجه دارد، خاطر نشان کرد که وقتی به این فکر می کنید که شرایط را مطلوب کنید، به ساز و کارهای کنترلی می اندیشید و به این فکر می کنید که چگونه می توانید به هدف برسید، این فرایند مدیریت است.
وقتی به انجام دادن درست کار فکر می کنید، ذهنتان بلافاصله متوجه آینده می شود، به رویاها، ماموریت ها، محتوای راهبردی و به هدف می اندیشید. این همان کار رهبری است.
(منبع: رهبری به زبان خودمانی، مارشال لوئب و استفن کیندل)
می توانید ویژگی رهبران را در مقاله ی رهبران اثر بخش مطالعه کنید…
دیدگاهتان را بنویسید