تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه ی اجتماعی

تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه ی اجتماعی
مجموع 5 از 6 رای

بازاریابی محتوایی

تفاوت بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه ی اجتماعی

توبی مرداک، میدر عامل کاپست Kapost می گوید: در حالیکه با برندها و سازمان های مختلف ملاقات می کنم، همچنان با افراد زیادی برخورد می کنم که با واژه ی “بازاریابی محتوایی” آشنا نیستند. و بعد از آنکه شروع به تشریح واژه می کنم، اغلب پاسخ می دهند، “آهان، محتواهای انتشار یافته به وسیله ی برندها، منظور شما بازاریابی رسانه ی اجتماعی است؟”

درست است که بازاریابی محتوایی به شدت رسانه ی اجتماعی را درگیر می کند و صد البته، در رسانه ی اجتماعی، بازاریابان برای انتقال پیام از محتوا استفاده می کنند؛ اما اگرچه همپوشانی زیادی بین بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسانه ی اجتماعی وجود دارد؛ این دو، موجودیت هایی کاملا متمایز، با نقاط تمرکز، اهداف و فرآیندهای متفاوت هستند. بیایید برای روشن شدن موضوع، نگاهی به تفاوت های عمده ی آنها بیندازیم.

  • مرکز توجه (جاذبه) Center Of Gravity

در بازاریابی رسانه های اجتماعی، مرکز توجه درون شبکه های اجتماعی قرار دارد. زمانی که بازاریاب ها، کمپین های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی برپا نمی کنند، در فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس و … مشغول هستند و به موازات تولید محتوا، آنها را در درون این شبکه ها قرار می دهند.

در مقابل، مرکز توجه در بازاریابی محتوایی، یک وبسایت یا برند مشخص است. چه آدرس این وب سایت مطابق برند شرکت باشد نظیر امریکن اکسپرس americanexpress.com و چه خرده سایت microsite برای محصولا مشخصی از یک برند باشد: مثل فروم اَمکس اوپن Amex’s Open Forum.

شبکه های اجتماعی برای موفقیت بازاریابی محتوایی حیاتی هستند؛ اما در این مورد فیسبوک، توئیتر و گوگل پلاس بعنوان ابزاری برای توزیع لینک ها به وبسایت یک برند بکار می روند؛ نه بعنوان دربردارنده ی محتوا.

  • انواع محتوا

در بازاریابی رسانه های اجتماعی، محتوا به گونه ای تعیین می شود که با پلتفرم رسانه ی منتخب، سازگاری داشته باشد: برای توئیتر، پیام های کوتاه در حدود ۱۴۰ کاراکتر، برای فیسبوک، مسابقات، تست های کوتاه و بازی ها، و به همین صورت برای سایر رسانه ها. در این نوع بازاریابی، برندها رفتار خود را بر اساس رفتار اشخاصی که از هر رسانه استفاده می کنند، شکل می دهند.

به عبارت دیگر، در بازاریابی محتوایی، زمینه ی اجازه ی درج متن های طولانی تر را می دهد. برندها می توانند بعنوان مثال پست های وبلاگ، ویدئوها، اینفگرافیک ها و کتاب های الکترونیکی منتشر نمایند. با این مدل بازاریابی، برندها رفتار خود را پس از ناشرین رسانه شکل می دهند.

  • اهداف

در حالیکه بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی می توانند به منظورهای متعددی به کار گرفته شوند، بازاریابی رسانه ی اجتماعی عموما به سمت دو هدف متمرکز می شود:

اول، به منظور آگاهی برند Brand Awareness بکار گرفته می شود: ایجاد فعالیت و بحث و تبادل نظر در خصوص برند؛

دوم، به منظور نگاهداشت و ایجاد رضایت مشتری؛ برندها می توانند از کانال های اجتماعی بعنوان فروم های باز برای تبادل نظر مستقیم با مشتریان استفاده نمایند؛ که عمدتا در خصوص موضوعات و پرسش های مصرف کنندگان است.

در مقابل، مرکز توجه بازاریابی محتوایی، وبسایت-محور است؛ این نوع، بازاریابی را قادر می سازد تا بیشتر بر ایجاد تقاضا تمرکز کند؛ در حالیکه کیفیت محتوا، مشتریان احتمالی را به سایت جذب می کند؛ آن برند می تواند با مشتریان احتمالی رابطه ایجاد کند و به تدریج، آنها را به سوی مبادله یا خرید سوق دهد.

تکامل تدریجی بازاریابی آنلاین

ما می بایست در مورد بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی بعنوان دو گزینه ی مجزا و جدا از هم و بیشتر، بعنوان اجزای مرتبط تکامل بازاریابی بیندیشیم. اینترنت باعث ایجاد انقلابی در زمینه ی برقراری ارتباط مستقیم برندها با مشتریان شده است؛ بدون نیاز به واسطه ی صنعت در رسانه ها.

بازاریابی رسانه های اجتماعی، اولین گام طبیعی در این فرآیند است:دسترسی به کاربران مستقیم است و به طور کلی، محتوا در قالب قطعات کوچک تری ارائه می شود که باعث سهولت در فرآیند انتشار محتوا می شود.

اما همچنان که برندها با نقش جدید خود بعنوان نشر دهنده آشنا می شوند، پیشرفت طبیعی این است که به سمت بازاریابی محتوایی حرکت کنند. بله، در اینجا، قد و قواره بلندتر است: در بازاریابی محتوایی، برندها باید اطلاعات طولانی تر و با کیفیت بالاتر تولید کنند. برندها از طریق فعالیت های بازاریابی محتوایی می توانند به شکلی عمیق تر مشتریان خود را جذب نمایند و با جذب مشتریان به وبسایت؛ فرصت بزرگ تری برای کشاندن مشتریان پای میز مذاکره خواهند داشت.

در حالیکه همه ی ما این استراتژی جدید بازاریابی محتوایی را سرلوحه قرار می دهیم، یک تعریف مشترک از آنچه که ما مرتبط با رویکردهای وابسته، نظیربازاریابی رسانه های اجتماعی، انجام می دهیم، گران بها خواهد بود.

(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)

ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن