ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
۱۳۹۷/۱۱/۱۸
5,755 بازدید
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

تعریف بازی های روانی

نویسندگان تحلیل رفتار متقابل در مورد تعریف درستی از بازیها، بینش های گوناگونی دارند. شاید به این علت که خود اریک برن بازیها را در مراحل مختلف تفکر خویش به شکل های گوناگون تعریف نمود.

در آخرین کتاب خود، تحت عنوان “بعد از سلام چه میگوئید” برن فرمول ب را بیان می کند. سپس می افزاید:

«هر آنچه که با این فرمول هماهنگ باشد یک بازی است، و هر آنچه که با آن هماهنگ نباشد بازی نیست.»

تعریفی از این روشن تر وجود ندارد. با این وجود در یکی از اولین کتابهای خود به نام اصول درمان های گروهی، برن بازی ها را به گونه دیگری تعریف نمود:

«بازی عبارتست از یک سری روابط متقابل پنهانی به همراه یک پاسخ مساعد که معمولا به پیامدی منجر می شود که به خوبی پنهان شده است و به خوبی هم تعریف گردیده است.»

شما اختلاف فاحشی را بین این دو تعریف می بینید. در آخرین تعریفش در کتاب «بعد از سلام چه میگوئید» اریک برن تغییر نقش و رفتار متقاطع را از ویژگی های اساسی یک بازی می داند در حالی که در تعریف اولیه او، چنین نیست.

در واقع، در آخرین مراحل تکامل نظریه بازی ها، اریک برن یک نظریه دیگر با نام نظریه “تغییر نقش” را معرفی نمود.

بعد از اریک برن، برخی نویسندگان همان تعریف هایی را دنبال کرده اند که او در آثار اولیه خود به کار برده است. آنان بازیها را در قالب کلمات متفاوتی به عنوان زنجیره ای از روابط متقابل پنهان که با احساسات بد طرفین (تجربه احساسهایی تخریبی) به پایان می رسد، تعریف نموده اند.

ما ترجیح می دهیم که از آخرین تعریف اریک برن پیروی کنیم. ما بازیها را به این شکل تعریف می کنیم:

صرفا روندهایی که تمام مراحل فرمول ب (توضیح در مطالب قبلی nlp) را همراه دارند و شامل «تغییر نقش» و «لحظه شگفت زدگی و گیجی» هستند که به وسیله تغییر نقش و رفتار متقاطع مشخص می شوند.

چرا؟ زیرا تعریف اولیه اریک برن، بدون تغییر نقش، قبلا در تحلیل رفتار متقابل مدرن تحت عنوان خرابکاری تعریف شده است و تفاوت روشنی بین روند خرابکاری و روند بازیها وجود دارد که توسط فانیتا انگلیش توضیح داده شده است. خرابکارها و بازیگران به این صورت با یکدیگر شباهت دارند که هر دو پیامهای پنهان رد و بدل می کنند و پیامدهای احساسهای تخریبی را در همان زمان دریافت می دارند. ولی در خرابکاری، تغییر نقش وجود ندارد. طرفین رابطه ممکن است تا زمانی که هر دو بخواهند و یا توان ادامه آن را داشته باشند به خرابکاری ادامه دهند و سپس بسادگی آن را متوقف سازند و یا کار دیگری انجام دهند.

فقط زمانی که یکی از طرفین تغییر نقش دهد، آن موقع است که تبادل خرابکاری به بازی تبدیل می شود.

“ما بر این اندیشه ایم که شناخت اختلاف بین تخریب و بازیهای روانی اهمیت دارد. این شناخت به ما عملا کمک می کند بفهمیم که افراد چگونه در تبادلات دردناک قرار میگیرند و چگونه می توانند از این تبادلات بیرون آیند. بنابراین، مفید است که دو تعریف مجزا داشته باشیم، تا بتوانیم همیشه روشن سازیم که درباره کدامیک از این دو موضوع سخن می گوئیم.”

تصور کنید می خواهید برای شخصی که از فرمول «ب» اریک برن هیچ نمی داند، بازیها را تعریف کنید. در اینجا شما می توانید از تعریف پیشنهادی وان جونیز استفاده کنید.

یک بازی روانی روند انجام کاری با انگیزه های پنهانی است که:

(۱) خارج از آگاهی «بالغ» است.

(۲) تا زمانی که بازیگران تغییر نقش در رفتار خود نداده اند آشکار نمی گردد؛ 

(۳) اینطور خاتمه می یابد که هر کس احساس گیجی و سر در گمی می کند و احساس می کند که به درستی درک نشده است و می خواهد دیگری را سرزنش کند.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

:

پیوستن به خانواده ایده پردازان

مقالات مرتبط

مطالبی که شاید برای شما جذاب باشند

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *