IPE logo
IPE logo
عبارت مورد نظر را وارد کنید...
شاید برای شما جالب باشد
bertonix content marketing dmark Google Ads pwconf startupgrind video marketing اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها استارتاپ گرایند استخدام استراتژی های اثر بخش تبلیغات استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر اندروید ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی ویدیویی بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برند سازی برندسازی شخصی بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک تواضع توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی جذب مشتری جعل خبر جلسات کاری حفظ تمرکز کارمندان خرده فروشی خلاقیت دروغ رسانه ای دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد غیرمنتظره فروش رهبران ارزش آفرین روان‌شناسی مدیریت ریسک سرمایه گذاری سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سرمایه سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی لوگو طراحی گرافیک فروش فروشگاه اینترنتی فریلنسر قدرت مذاکره مارکتینگ مارکتینگ پلن محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هشتگ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گل فروشی یوتیوب
تعریف بازی های روانی

تعریف بازی های روانی

تعریف بازی های روانی

نویسندگان تحلیل رفتار متقابل در مورد تعریف درستی از بازیها، بینش های گوناگونی دارند. شاید به این علت که خود اریک برن بازیها را در مراحل مختلف تفکر خویش به شکل های گوناگون تعریف نمود.

در آخرین کتاب خود، تحت عنوان “بعد از سلام چه میگوئید” برن فرمول ب را بیان می کند. سپس می افزاید:

«هر آنچه که با این فرمول هماهنگ باشد یک بازی است، و هر آنچه که با آن هماهنگ نباشد بازی نیست.»

تعریفی از این روشن تر وجود ندارد. با این وجود در یکی از اولین کتابهای خود به نام اصول درمان های گروهی، برن بازی ها را به گونه دیگری تعریف نمود:

«بازی عبارتست از یک سری روابط متقابل پنهانی به همراه یک پاسخ مساعد که معمولا به پیامدی منجر می شود که به خوبی پنهان شده است و به خوبی هم تعریف گردیده است.»

شما اختلاف فاحشی را بین این دو تعریف می بینید. در آخرین تعریفش در کتاب «بعد از سلام چه میگوئید» اریک برن تغییر نقش و رفتار متقاطع را از ویژگی های اساسی یک بازی می داند در حالی که در تعریف اولیه او، چنین نیست.

در واقع، در آخرین مراحل تکامل نظریه بازی ها، اریک برن یک نظریه دیگر با نام نظریه “تغییر نقش” را معرفی نمود.

بعد از اریک برن، برخی نویسندگان همان تعریف هایی را دنبال کرده اند که او در آثار اولیه خود به کار برده است. آنان بازیها را در قالب کلمات متفاوتی به عنوان زنجیره ای از روابط متقابل پنهان که با احساسات بد طرفین (تجربه احساسهایی تخریبی) به پایان می رسد، تعریف نموده اند.

ما ترجیح می دهیم که از آخرین تعریف اریک برن پیروی کنیم. ما بازیها را به این شکل تعریف می کنیم:

صرفا روندهایی که تمام مراحل فرمول ب (توضیح در مطالب قبلی nlp) را همراه دارند و شامل «تغییر نقش» و «لحظه شگفت زدگی و گیجی» هستند که به وسیله تغییر نقش و رفتار متقاطع مشخص می شوند.

چرا؟ زیرا تعریف اولیه اریک برن، بدون تغییر نقش، قبلا در تحلیل رفتار متقابل مدرن تحت عنوان خرابکاری تعریف شده است و تفاوت روشنی بین روند خرابکاری و روند بازیها وجود دارد که توسط فانیتا انگلیش توضیح داده شده است. خرابکارها و بازیگران به این صورت با یکدیگر شباهت دارند که هر دو پیامهای پنهان رد و بدل می کنند و پیامدهای احساسهای تخریبی را در همان زمان دریافت می دارند. ولی در خرابکاری، تغییر نقش وجود ندارد. طرفین رابطه ممکن است تا زمانی که هر دو بخواهند و یا توان ادامه آن را داشته باشند به خرابکاری ادامه دهند و سپس بسادگی آن را متوقف سازند و یا کار دیگری انجام دهند.

فقط زمانی که یکی از طرفین تغییر نقش دهد، آن موقع است که تبادل خرابکاری به بازی تبدیل می شود.

“ما بر این اندیشه ایم که شناخت اختلاف بین تخریب و بازیهای روانی اهمیت دارد. این شناخت به ما عملا کمک می کند بفهمیم که افراد چگونه در تبادلات دردناک قرار میگیرند و چگونه می توانند از این تبادلات بیرون آیند. بنابراین، مفید است که دو تعریف مجزا داشته باشیم، تا بتوانیم همیشه روشن سازیم که درباره کدامیک از این دو موضوع سخن می گوئیم.”

تصور کنید می خواهید برای شخصی که از فرمول «ب» اریک برن هیچ نمی داند، بازیها را تعریف کنید. در اینجا شما می توانید از تعریف پیشنهادی وان جونیز استفاده کنید.

یک بازی روانی روند انجام کاری با انگیزه های پنهانی است که:

(۱) خارج از آگاهی «بالغ» است.

(۲) تا زمانی که بازیگران تغییر نقش در رفتار خود نداده اند آشکار نمی گردد؛ 

(۳) اینطور خاتمه می یابد که هر کس احساس گیجی و سر در گمی می کند و احساس می کند که به درستی درک نشده است و می خواهد دیگری را سرزنش کند.

منبع: (تحلیل رفتار متقابل، یان استورات/ون جونز)

ادامه ی مقالات تحلیل رفتار متقابل را دنبال کنید…

۱ ۱ vote
Article Rating

مطالب مرتبط

guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments