بهبود خود با استفاده از اثر مرکب

بهبود خود با استفاده از اثر مرکب
مجموع 5 از 16 رای

اثر مرکب

بهبود خود با استفاده از اثر مرکب

پس از پرسیدن این سوال که باید تبدیل به چه کسی شوید؛ فرآیند رسیدن به هدف هایی را که برای شان مصمم هستید، ترسیم کنید. این فرآیند، فرآیند انجام دادن و در بعضی موارد، انجام ندادن است. مانعی که بین شما و هدف تان قرار دارد، رفتار شماست. آیا لازم است انجام کاری را متوقف کنید تا اثر مرکب، شما را رو به پایین نبرد؟

به طور مشابه، باید انجام چه کارهایی را شروع کنید تا در یک مسیر بهتر قرار بگیرید؟ در واقع، لازم است چه عادت ها و رفتارهایی را از زندگی تان حذف کنید یا به آن اضافه کنید؟ زندگی شما فرمولی شبیه به این دارد:

انتخاب (تصمیم) + رفتار (اقدام) + عادت (انجام مکرر) + مرکب شدن (زمان) = اهداف

شاید فکر کنید تمام عادت های بدتان را در کنترل دارید، ولی شرط می بندم که اشتباه می کنید. به همین خاطر است که ثبت کردن عادت ها، اینقدر موثر است. منظورم این است که، صادقانه می دانید هر روز چند ساعت به تماشای برنامه های تلویزیونی می نشینید؟ چند ساعت را صرف شنیدن شبکه های خبری می کنید؟

می دانید روزانه چند لیوان نوشابه می نوشید؟ یا چند ساعت را صرف انجام کارهای غیر ضروری (مثل شبکه های اجتماعی) می کنید؟ همانطور که قبلا نیز گفتم، اولین وظیفه تان این است که از نحوه ی رفتارهای تان باخبر شوید. در چه مواقعی غفلت کرده اید و عادت های بد ناخودآگاهی را بوجود آورده اید که باعث انحراف شما از مسیرتان شده است؟

چند وقت پیش، یک مدیر عامل موفق، استخدامم کرد تا برای بهبود بهره وری اش به او مشاوره دهم. از او خواستم تا فعالیت هایش را به مدت یک هفته ثبت کند و چیزی را که متوجه شدم این بود: زمان باور نکردنی زیادی را صرف مرور اخبار می کرد؛ صبح ها ۴۵ دقیقه روزنامه می خواند، در مسیر رفت و برگشت خانه و محل کار، مجموعا ۱ ساعت به اخبار گوش می داد.

در روز چندین بار سایت یاهو را چک می کرد. قبل از خوابیدن اخبار ورزشی گوش می داد و … . او در مجموع روزی حدودا ۳.۵ ساعت را صرف اخبار می کرد. اما او شغلی نداشت که زندگی یا مرگش به جدیدترین اخبار بستگی داشته باشد.

این فقط یک عادت بود. به او توصیه کردم تلویزیون و رادیو را خاموش کند، اشتراک روزنامه اش را لغو کند و از فیدهای RSS استفاده کند تا به کمک آنها تنها اخباری را دریافت کند که فکر می کند برای کسب و کارش مهم هستند.

با انجام این کار، بلافاصله ۹۵ درصد از پارازیت های ذهنی و اتلاف کننده های زمانی اش کم شد. این تغییر به او اجازه داد تا این زمان ها را صرف ورزش، گوش کردن به فایل های آموزشی و الهام بخش، مطالعه و برنامه ریزی و گذراندن زمان بیشتر با خانواده اش، بکند.

به من گفت هرگز چنین استرس کمی را تجربه نکرده بود و هیچ وقت با روحیه تر و متمرکز تر از حالا نبوده است. تغییری ساده در یک عادت، باعث ایجاد یک جهش بزرگ و رو به جلو در تعادل و بهره وری شد!

خب، حالا نوبت شماست. یک دفترچه ی کوچک بردارید و سه هدف اصلی تان را بنویسید. حالا فهرستی از عادت های بدی را یادداشت کنید که پیشرفت تان در هر یک از این سه عرصه را از بین می برند. تک تک شان را بنویسید.

عادت ها و رفتارها هرگز دروغ نمی گویند. اگر چیزی که می گویی با چیزی که انجام می دهید، فرق داشته باشد، من چیزی را باور می کنم که شما هر بار انجام می دهید. اگر بگویید دنبال سلامتی هستید، اما زیر ناخن های تان سیاه و کثیف باشد، من آن سیاهی را باور می کنم.

اگر بگویید بهبود شخصی اولویت شماست اما به جای کتاب خواندن، ایکس باکس بازی کنید، من ایک باکس را باور می کنم. اگر بگویید یک جرفه ای متعهد هستید، اما دیر و بدون آمادگی حاضر شوید، رفتارتان هر بار شما را لو می دهد. اینها همان واقعیات زندگی شما هستند. حالا باید تصمیم بگیرید آیا همین خوب است یا می خواهید تغییرش دهید.

بعد به آن فهرست، عادت هایی را اضافه کنید تا در طول زمان مرکب می شوند و شما را شکوهمندانه به اهداف تان می رسانند.

نباید موقع تهیه ی این فهرست با پشیمانی، انرژی تان را هدر دهید. این لیست درباره ی این است که نگاهی هوشیارانه به چیزهایی داشته باشید که می خواهید بهبود بخشید. بیایید آن عادت های بد و تخریب کننده را ریشه کن کنیم و جای شان عادت های جدید، مثبت و سالم بکاریم.

منبع: (اثر مرکب آغاز جهشی در زندکی، موفقیت و درآمد شما، دارن هاردی)

ادامه مقالات اثر مرکب را دنبال کنید…

برچسب ها:

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن