تحصیلات خود را بهنمایش بگذارید
تحصیلات شما به برندتان کمک میکند یا جلوی پیشرفت آن را می گیرد؟ همینطور که در فکر توسعهی برندتان هستید، باید ببینید سطح و محل تحصیلاتتان چه تاثیری روی شهرت و اعتبار شخصی و حرفهایتان میگذارد. آیا سوابق تحصیلیتان نشان میدهد کاری را که آغاز کردهاید به پایان میرسانید یا برعکس، میگوید آدمی هستید که نمیتوانید روی یک چیز تمرکز کنید؟ آیا دانشگاهی که رفتهاید از نظر آموزشی اعتبار خوبی دارد یا از نوع دانشگاههای مهمانی مانند بهشمار میرود؟
در برندسازی شخصی، تحصیلات چیزی است که میتوانید روی آن مانور بدهید یا کمتر به آن بپردازید. آیا از نظر حرفهای آدم بهروزی به حساب میآیید؟ یا ۲۰ سال است که به دانشگاه پا نگذاشتهاید؟
اگر می خواهید خودتان را فردی معتبر معرفی کنید، لازم است بهروز بهنظر برسید. بهدست آوردن تجربه در کار بهترین راه برای نشان دادن این است که چطور دارید تخصصتان را به کار میگیرید و بر آن میافزایید. ولی شرکت در دورههای آموزشی، گرفتن مدرک یا افزودن اعتبار به سوابقتان میتواند برندتان را ارتقاء دهد و کمک کند خودتان را به عنوان یک متخصص معرفی کنید.
به یاد داشته باشید که: در برندسازی شخصی، باید یک سرو گردن از بقیه بالاتر باشید. افزودن مدارک تحصیلی رسمی و غیررسمی میتواند در این کار کمکتان کند. بسیاری از دانشگاههای سطح بالا برنامههایی ارائه میکنند که کوتاهتر از دورههای رسمی دانشگاهی است و این امکان را به شما میدهد که ادعا کنید از دانشگاهی معتبر مدرک دارید. برای ورود به بسیاری از حرفهها، مدارک یا گواهیهای خاصی لازم است که در را به روی فرصتهای تازه میگشاید.
وقتی ساختن برند شخصیتان را آغاز کردید، بررسی زمینهی تحصیلی و آموزشی افرادی که میستایید، میتواند برایتان مفید باشد. من همیشه با جستوجو در گوگل یا خواندن پروفایل لینکدین افراد، کمی درباره ی آنها تحقیق و تفحص میکنم. از خودتان بپرسید: «آنها چه آموزش هایی دیدهاند که من ندیدهام؟» همچنین از خودتان بپرسید: «من چه تحصیلاتی دارم که آنها ندارند؟» و «من چه چیزهایی دارم که از آنها استفاده نکردهام؟»
در تحصیلاتتان چه نقطهی قوتی هست که میتوانید آن را پررنگ کنید تا برندتان را بهبود بدهید؟ این ایدهها را در نظر بگیرید:
- تحصیلات دانشگاهی: آیا مدرک دانشگاهی دارید؟ مهمترین کلاسهایی که در آنها شرکت کردید کداماند؟ کلاسهایی که از روی علاقهی خاصتان در آنها شرکت کردهاید چطور؟ آیا پایاننامه یا پروژهی ارزشمندی انجام دادهاید؟ آیا هیچ کدام از استادهایتان قبول میکنند که معرف شما شوند؟
- مدارک و گواهیها: آیا مدرک یا گواهی گرفتهاید؟ آیا در حوزهی تخصصی مدرکی دارید؟ آیا مدارک یا گواهیهایتان در سطح ملی یا بینالمللی اعتبار دارد؟
- رشد حرفهای: چه دورههای تخصصیای گذراندهاید؟ آیا دورههایتان را جای معتبری گذراندهاید؟ آیا مهارتهای تازهای یاد گرفتهاید که بتوانید به تخصصتان بیفزایید؟ از نظر حرفهای بهروز هستید؟ آیا در دورههایی شرکت کردهاید که به تخصصتان ربطی ندارد ولی نشان میدهد آدم جالبی هستید؟
تحصیلات شما نه تنها ابزاری برای شماست که نشان بدهید کارتان را خوب بلدید، بلکه میتواند برای برندتان حامی بخرد. اگر در دانشگاهی سطح پایین درس خواندهاید و احساس میکنید موفقیت تحصیلیتان چنگی به دل نمیزند، از تجربیاتی که آنجا به دست آوردهاید، استفاده کنید و روی نقاط مثبت دست بگذارید. مثلا اگر در آن دانشگاههای مهمانی مانند حضور داشتهاید، احتمالا دوستان زیادی پیدا کردهاید، اجتماعیتر شدهاید و شبکه اجتماعی گستردهای دارید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید