برندسازی شخصی: تجربه کار خود را به رخ بکشید

برندسازی شخصی: تجربه کار خود را به رخ بکشید
به این مقاله امتیاز دهید

تجربه کار
تجربه کار خود را به رخ بکشید

هیچ‌چیز جای تجربه کار عملی را نمی‌گیرد. وقتی وارد محیط کار می‌شوید، دست به عمل می‌زنید و درباره‌ی آن صنعت یا نقش خودتان چیزهای زیادی یاد می‌گیرید. برندسازی شخصی در اصل در محل کار سرچشمه گرفت، چون مردم دیدند با اینکه اغلب کارشان را خوب انجام می‌دادند، همیشه موفقیت‌هایشان به خوبی دیده نمی‌شد.

در اینجا چند عامل مهم را معرفی کرده‌ام که می‌توانید از آنها برای برجسته‌کردن برندتان در محل کار یا در جامعه حرفه‌ای‌تان استفاده کنید:

  • کجا کار کرده اید؟ آیا شرکتی که در آن کار کردید اعتباری دارد که بتواند پشتوانه‌ی شما باشد؟
  • چه سمت‌هایی داشته‌اید؟ آیا سمت مهمی در میان آنها بوده است؟ آیا به آنچه قرار است انجام دهید، ربط دارد؟
  • آیا با مراجعان جالب یا شرکت‌هایی کار می‌کنید که اعتبار زیادی دارند؟
  • پروژه‌های مهمی که در طول کارتان انجام داده‌اید کدام اند؟
  • آیا هیچ کار داوطلبانه‌ای را پیش برده‌اید که آن دسته از مهارت‌هایتان را نشان دهد که در محیط کار استفاده نشده؟

استفاده از تجربه کار یکی دیگر از عناصری است که برای تقویت اعتبارتان لازم دارید. اگر تجربه کار مورد نیاز را که برای برندتان لازم دارید در محل کار نداشته‌اید، در یکی از مراکز خیریه برای کارهای داوطلبانه اقدام کنید. مراکز خیریه اغلب بیشتر تمایل دارند به شما اجازه دهند کار جدیدی را امتحان کنید تا تبدیل به کسی شوید که می‌خواهید.

به چه‌چیز خودتان افتخار می‌کنید؟

احتمالا به شما هم از بچگی یاد داده‌اند خودستایی نکنید. به‌همین‌دلیل، فکر کردن، نوشتن یا (زبانم لال!) حرف زدن درباره‌ی چیزهایی که درباره‌ی آنها به خودتان افتخار می‌کنید می‌تواند برایتان بسیار سخت باشد. ولی اینکه بدانید به چه چیز خودتان افتخار می‌کنید گام مهمی برای برندسازی است، چرا که داستان‌هایی برای ارتقای برندتان دست‌تان می‌دهد.

به تجربه‌ی من، یکی از سخت‌ترین کارها برای مردم این است که موفقیت‌ها و دستاورهایشان را به یاد بیاورند و بنویسند. بهترین راه برای این کار، تهیه‌ی بیانیه‌ی موفقیت است. این بیانیه زیربنای داستان شما را می‌سازد و ابزار قدرتمندی است که نشان می‌دهد چه چیزهایی می‌دانید، چطور مسائل را حل می‌کنید و چطور به نتیجه دست پیدا می‌کنید.
من دوست دارم برای نوشتن بیانیه‌ی موفقیت، از فرمولی استفاده کنم که PAR-CAR نام دارد. این عبارت از حروف اول کلمات لاتین مربوط به این مفاهیم تشکیل شده است: مسأله-اقدام-نتیجه و چالش-اقدام-نتیجه. براساس این فرمول، به این شکل می‌توانید بیانیه‌ی موفقیت‌هایتان را بنویسید:

  1. با مسأله‌ای شروع کنید که باید حلش می‌کردید یا چالشی که باید با آن روبه‌رو می‌شدید؛ مثلا: فروش کم شده بود و شرکت داشت سهامش را از دست می‌داد. من در جایگاه مدیر فروش باید این مشکل را حل می‌کردم.
  2. از کلمات فعال استفاده کنید که اقدامات‌تان را به روشن‌ترین شکل ممکن نشان دهند و فعل‌ها را به زبان گذشته بنویسید: با همه‌ی مراجعان فعلی تماس گرفتم و تحلیل بازار را درباره‌ی محصولات انجام دادم. وضعیت رقابت را دوباره ارزیابی کردم و محصول را با استراتژی بازاریابی جدیدی ارائه کردم.
  3. اگر می‌توانید، نتایج کمی یا کیفی را براساس فعالیت‌هایتان بگنجانید، حتی اگر تخمینی باشد: فروش به میزان ۱۴ درصد بالا رفت و ۵ درصد بر سهام شرکت افزوده شد. مشتری‌ها دوباره از کار با شرکت به هیجان آمدند. تیم فروش همگی از پاداش افزایش فروش برخوردار شدند.

برای بهتر کردن بیانیه‌ی موفقیت، آمار و ارقام، حقایق، مقدار پول، درصد افزایش یا کاهش، تعداد افراد دخیل یا دامنه‌ی جغرافیایی را بگنجانید تا نتایج را شفاف‌تر نشان بدهید و تأثیر اقدامات‌تان را نشان بدهید.

موقع نوشتن بیانیه‌ی موفقیت، این پرسش ها را هم در نظر داشته باشید:

  • کدام خصوصیات فردی شما به بهترین شکل عملکردتان را در حل این مسائل نشان می‌دهد؟
  • بعضی از کلمات یا عبارات محبوبتان که در این بیانیه می‌آید کدام است؟

یک روز وقتی در محل قدم میزدم خانمی را دیدم که از من مسن‌تر بود و آمده بود که پس از عمل جراحی لگن، کمی نرمش کند. او با عصای زیربغل راه می‌رفت و آهسته حرکت می‌کرد. به او گفتم حالا که دارند مسیر پیاده روی ما را سنگفرش می کنند، از کجا باید برویم. گفت: «من کسی بودم که این پروژه را پیش برد و آن مسیر را ۴۰ سال پیش ساخت.» کمی بیشتر با هم صحبت کردیم. به این فکر کردم که اگرچه شاید در آینده نامش یادم نیاید، اما دستاورد باارزش باعث می‌شود او را به یاد بیاورم. برای من، او بانوی مسیر پیاده‌روی است.

آیا شما دستاورد بارزی دارید که برایتان برند شود؟ اگر به چیزی خاص شناخته می‌شوید، برندسازی شخصی می‌تواند روی همان سوار شود. (برعکس، اگر به چیزی منفی شناخته شوید، می‌توانید از روند برندسازی برای هرچه کم‌رنگ‌تر کردن آن استفاده کنید.)

(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)

در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن