برندسازی شخصی: سرمایه‌گذاری روی روابط با ایجاد پیوند عاطفی

برندسازی شخصی: سرمایه‌گذاری روی روابط با ایجاد پیوند عاطفی
مجموع 5 از 1 رای

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی: سرمایه‌گذاری روی روابط، با ایجاد پیوند عاطفی

برندسازی شخصی به کلی درباره‌ی رساندن پیامتان به افراد درست است. آن‌ها کارها و دستاوردهای شما و همچنین ارتباط عاطفی با شما را به‌یاد می‌سپارند. برندسازی شخصی مستلزم رفتارهای یکدست و نامتناقض است، طوری که مردم بدانند باید چه انتظاری از شما داشته باشند.

شما بدون رابطه نمی‌توانید برند شخصی ایجاد کنید، ولی ایجاد رابطه با همه هم کار آسانی نیست. مهم‌ترین کاری که می‌تواید بکنید این است که در اولین برخوردتان با کارفرمای احتمالی، مشتری آینده یا دیگر اعضای مخاطب هدف، پیام یکسانی بفرستید.

چطور بیانیه‌ی موقعیت بنویسید

«بیانیه‌ی موقعیت» ابزاری است که در کسب‌وکارها برای تعیین جایگاه برند در بازار به‌کار می‌رود. این بیانیه می‌گوید این برند چه اهمیت و وجه تمایزی دارد تا مخاطبانش از این مساله آگاه شوند.

پیش از اینکه روی پیدا کردن گوشه‌ی امن و متمایز کردن خودتان از رقیب‌ها تمرکز کنید، برای خودتان بیانیه‌ی موقعیت بنویسید. بیانیه‌ی شما اطلاعاتی را که از تحقیقات‌تان درباره‌ی بازار هدف به‌دست‌آورید، گردآوری می‌کند و از شما می‌خواهد به این فکر کنید که جایگاهتان در بازار کجاست. این بیانیه در ایجاد موقعیتی که بیشترین تناسب را با هویت برندتان داشته باشد و ارتباط برند شخصی‌تان با افراد درست، به شما کمک می‌کند. موقعیت‌یابی خودتان باعث می‌شود در ذهن مخاطب هدف بمانید و افراد مناسب را به‌سمت خودتان جذب کنید تا بخواهند از تخصص شما استفاده کنند.

بیانیه‌ی موقعیت را به‌این صورت می‌توانید تدارک ببینید:

  1. مخاطب هدفتان را تعیین کنید (به چه کسی می‌خواهید خدمات بدهید؟) می‌خواهید برندتان را به‌سمت چه کسانی ببرید؟ مخاطب هدف شما چه کسانی هستند که باید درباره‌تان بدانند. اولین مخاطب هدف باید همیشه خودتان باشید؛ چون شما باید پیش از هر کس دیگری به برند خودتان اعتقاد پیدا کنید.
  2. چارچوب خودتان را مشخص کنید (دیدگاه شما چیست؟) چارچوب، فضایی را که قرار است اشغال کنید مشخص می‌کند. در چه گروهی می‌خواهید شرکت کنید؟ دیگر چه کسی می‌خواهد همین نقش را داشته باشد یا به همین هدف برسد؟ در این گروه، دیدگاه منحصربه‌فرد شما چیست؟
  3. نقاط تمایز را مشخص کنید (شما چه روش متفاوتی در انجام این کار دارید؟) نقطه‌ی تمایز چیزی است که شما را از دیگرانی که در این فضا مشغول‌اند متمایز می‌کند. شما چه مزایایی به مخاطب هدفتان می‌دهید که دیگران نمی‌دهند؟ با بقیه چه فرقی دارید؟
  4. اثبات کنید (من معتبرم؛ چون …). اثبات کردن یعنی برای بیانیه‌ی موقعیت‌تان دلیل و مدرک بیاورید. شما به مدرک معتبری نیاز دارید که نشان بدهد ادعایتان درباره‌ی خودتان واقعی است. در اینجا، «بیانیه‌ی دلیل» را برای نقاط تمایزتان ارائه می‌کنید که دلیلی به مخاطب هدفتان می‌دهد تا تصمیم بگیرد با شما کار کند.
  5. وعده یا مزیت اصلی‌تان را بیان کنید (چه کسی، کجا، دقیقا چطور، چرا). در اینجا، چهار مورد پیشین را کنار هم می‌گذارید و به مخاطب هدفتان نشان می‌دهید سود خالص این ماجرا برای او چیست. چه چیزی دست اورا می‌گیرد؟

(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)

در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن