برندسازی شخصی : داستان خودتان را بنویسید (۲)
با داستان، زندگی تان را به نمایش بگذارید
داستان ها ساختار پایه ای دارند: آغاز، میانه و پایان. بهترین داستان ها آنهایی هستند که از همان ابتدا شما را جذب کند و در میانه، اشتیاق شما را افزایش دهد و با پایانی رضایت بخش داستان را تمام کند.داستان ها از حس تخیل انسانها استفاده می کنند و قلب آنها را نشانه می روند.
پل اسمیت ( Paul Smith ) در کتابش “رهبری با داستان Lead with a story ” ساختار متفاوتی را برای داستان گویی معرفی می کند. بافت، عمل و نتیجه. بافت پیش زمینه داستان است، از نظز اسمیت اگر پیش زمینه خوب و جذاب باشد توجه مخاطب را به خود جلب می کند.
اکثر داستان ها با یک پرسش آغاز می شود، وقتی کسی از شما می پرسد که “چطوری؟” به این معنی است که داستان خود را برای او بگویید. اغلب مصاحبه ها هم با پرسش ” خودتان را معرفی کنید” شروع می شود، داستانی که شما در جواب این سوال بیان می کنید برندشخصی شما می شود. پس شما باید به این فکر کنید که دوست دارید چه تصویری از خود برای دیگران ترسیم کنید و داستان خود را متناسب با آن روایت کنید.
طرح داستانتان را پیدا کنید
پیدا کردن طرح داستان برند شخصی به مراتب از طرح داستان برای رمان و یا فیلمنامه آسان تر است، زیرا شما احتیاج ندارید که شخصیت های داستانتان را بسازید بلکه شخصیت ها مشخص هستند که اصل کاری آن خود شما هستید و فقط باید بر روی طرح داستان تمرکز کنید. برای پیدا کردن طرح هم می توانید سوالهایی از خود بپرسید مثل:
- خنده دارترین تجربه ای که تا حالا داشتید،چیست؟
- تا به حال پاداش و تقدیر ویژه ای گرفته اید؟
- شجاعانه ترین لحظه ی زندگی تان چه زمانی بوده است؟
- در چه رقابت هایی برنده شده اید؟
- تاثیر گذارترین آدم زندگی شما چه کسی بوده است؟
- تا حلا شده است در هنگام کاری گاف داده باشید؟
- چه درسی را آموخته اید که هنوز در زندگی تان آن را به کار می برید؟
و بسیاری سوالهای دیگر مانند اینها، با پاسخ دادن به این قبیل سوالها می توانید طرح درستی از داستان خود را پیدا کنید.
(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)
در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید …
دیدگاهتان را بنویسید