برندسازی شخصی: با شبکه‌تان ارتباط برقرار کنید

برندسازی شخصی: با شبکه‌تان ارتباط برقرار کنید
به این مقاله امتیاز دهید

برندسازی شخصی

برندسازی شخصی: با شبکه‌تان ارتباط برقرار کنید

داشتن برند شخصی قوی نیازمند این است که برای توسعه و رشد دوجانبه، به شبکه‌ای از منابع وصل باشید. مخاطب هدف شما به شرکای کاری و دیگر همراهانتان توجه زیادی دارد؛ چون افرادی که با آن‌ها در ارتباطید چیزهای زیادی را درباره‌ی شما نشان می‌دهند. ولی چطور باید شبکه‌ای را شکل بدهید که در مسیر برندتان باشد؟

بیشتر دهنده باشید تا گیرنده!

این قانون طلایی برندسازی است. هر شبکه‌ساز با اعتمادبه‌نفس می‌داند برای اینکه شبکه خودش را بسازد و روابط زیادی شکل دهد، باید از دانستن درباره‌ی افرادی که با آن‌ها برخورد دارد، از ته دل لذت ببرد. شما می‌توانید با ایجاد روابط دوطرفه با افرادی که می‌خواهند بخشی از قلمرو شما باشند، با اطمینان شبکه‌ای بسازید که برند شخصی‌تان را تقویت می‌کند. با به اشتراک گذاشتن اطلاعات و معرفی افراد به هم، روابطتان را رشد دهید.

ایجاد شبکه‌ی قوی یکی از اقدامات هوشمندانه برای مدیریت برند است. شبکه‌ی شما امتداد قدرتمندی از برندتان است؛ این شبکه به مخاطب هدفتان نشان می‌دهد چه کسانی برای شما و کسب‌وکارتان ارزش قائل‌اند.

برندتان را در محل کار نشان بدهید

موسسه‌ی گالوپ در یکی از نظرسنجی‌هایش از میزان تعهد کاری افراد پرسید. نتایج نشان داد ۲۸ درصد آمریکایی‌ها «متعهد»، ۵۳ درصد «نامتعهد» و ۱۹ درصد «فعالانه نامتعهد» به کارشان هستند. آن ۵۳ درصد کارکنان نامتعهد، قصد دشمنی یا کارشکنی ندارند؛ آن‌ها فقط دارند وقت‌کشی می‌کنند تا پول دربیاورند. آن ۱۹ درصد که فعالانه نامتعهدند، آنجا هستند تا دردسر بیافرینند و محیط کارشان را خراب کنند.

تنها همان ۲۸ درصد کارمندان متعهد هستند که دارند تلاش می‌کنند کارشان را به بهترین شکل انجام دهند و هم‌زمان با خدمت به سازمان، شغل خودشان را هم بسازند. می‌توانم فرض کنم شما جز این ۲۸ درصد هستید؛ چون دارید این مقاله را می‌خوانید تا رشد حرفه‌ای‌تان را بیشتر کنید. اگر نیستید، دست‌کم می‌توانم فرض کنم می‌خواهید جز آن‌ها باشید.

وقتی برندسازی شخصی را شروع می‌کنید، نگاهتان به ارتباطی که با کارتان دارید عوض می‌شود. شاید گاهی فقط برای پول کار کنید، که اگر دلیلش برایتان روشن باشد مشکلی ندارد. ولی در نهایت، پیدا کردن خود اصیل‌تان و استفاده از همه‌ی آنچه هستید باعث می‌شود از کارکردن برای پول فراتر بروید.

در اینجا به چند حالت از ارتباطی که مردم با کارشان برقرار می‌کنند، اشاره می‌کنم:

  • شغل: توالی کارهایی است که مشغول آن می‌شوید، مثل تحصیل، زندگی کاری و بازنشستگی. شغل نیاز به اقدام فردی و تایید جمعی دارد.
  • کار: این کلمه به وظایفی اشاره دارد که صرفا برای پول درآوردن انجام می‌دهید.
  • مشغولیت: به کاری گفته می‌شود که معنادارتر است؛ ولی فعالیت‌های دیگر برآن غلبه دارند. مشغولیت، فعالیت کاری مشخصی است که در موقعیت‌های مختلف انجام می‌شود.
  • رسالت: این کلمه به انجام دادن کاری اشاره دارد که رویاهای شما را به بهترین شکل برآورده می‌کند و استعدادهای بی‌همتایتان را به‌کار می‌گیرد. رسالت، کششی ذاتی است که برای رسیدن به هدفی برتر انجام می‌شود و گفته می‌شود با روح انسان در تماس است.

به یاد داشته باشید که: هدف شما از برندسازی شخصی دستیابی به «رسالت» شماست که با ماموریت‌تان در ارتباط است؛ نه فقط با عنوان شغلی شما.

ذهنیت برندسازی شخصی در محیط کار

ذهنیت برندسازی شخصی به متمایزشدن از دیگران مربوط است، مثل اینکه هر کارآفرین در کارش چطور به نظر برسد. برای موفق‌شدن در دنیای به‌سرعت درحال تغییر کسب‌وکار باید به سمت این ذهنیت حرکت کند. اگر خودتان بتوانید فعالانه شغلتان را مدیریت کنید، شانس به شما رو می‌کند. برای این کار لازم است:

  • هویت شخصی متمایز داشته باشید؛
  • دنبال امنیت استخدام‌پذیری (توانایی پیداکردن شغل) باشید؛
  • در جست‌وجوی فرصت شغلی بعدی باشید و مسیرهای جایگزین را نادیده نگیرید؛
  • روی وفاداری به پروژه، حرفه، همکاران و وفاداری به خودتان تمرکز کنید،
  • ترکیب کار و زندگی (موفقیت همه جانبه در زندگی) را هدف قرار دهید؛
  • ببینید برند شخصی شما با فرهنگ سازمانی شرکتتان چه ارتباطی دارد؛
  • همه‌ی عمر دنبال یادگیری باشید؛
  • توانمندی‌هایتان را نشان بدهید؛
  • از استخدام شناور (پروژه محور) استقبال کنید؛ شاید به کارمندی آزاد (غیروابسته) در شغلتان تبدیل شوید؛
  • بدانید که در عمر کاری‌تان چندین موقعیت شغلی مختلف را تجربه خواهید کرد؛
  • موفقیت را براساس استراتژی شخصی خودتان بسنجید؛
  • روابط‌تان را بر پایه اعتماد و اصالت بنا کنید؛
  • هر کاری که می‌کنید، مالکیت شخصی آن را بگیرید؛
  • شبکه‌ی پیچیده و همیشه در حال تغییر روابط کاری با مافوق را درک کنید.

(منبع: برندسازی شخصی، سوزان کریتون)

در ادامه مقالات برندسازی شخصی همراه ما باشید ….


دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
با خبرم کن