در مطلب قبل به ضرورت مهارت سخنرانی برای مدیران اشاره کردیم. اکنون راهکارهایی را پیشنهاد میکنیم تا شما نیز به عنوان مدیر ارائهی بینظیری داشته باشید:
استیو جابز، تُن صدایش را به همان اندازه که از ژست و حرکات دستش استفاده میکرد، به کار میبرد. محتوای مطالب، اسلایدها و دموها به همراه ارائهی خاص او ایجاد هیجان میکند. وقتی که در ژانویه ۲۰۰۷، آیفون را ارائه کرد، یک داستان بینظیر ساخت و با بیان شفاهی ویژهای که استفاده کرد، یک نمایش بینظیر را به اجرا گذاشت.
جابز با ارائهی متنوعش هیجان، شور و اشتیاق را خلق میکرد. هیچچیز به اندازهی یک ارائهی خستهکننده و با یک تُن صدا، زحمات شما را از بین نمیبرد، کاری که جابز، قطعاً انجام نمیداد.
تغییر صدا:
جابز با بالا بردن و پایین آوردن گام صدایش، تغییر ایجاد میکرد. تصور کنید چقدر کسل کننده میشد اگر در هنگام پردهبرداری از آیفون از یک تُن صدا تا آخر استفاده میکرد.
جابز تعدادی کلمات محبوب توصیفی داشت که بسیاری از آنها را در ارائههایش استفاده میکرد: باور نکردنی، معرکه، باحال و بزرگ. این کلمات اگر با یک تُن معمولی تلفظ شوند، هرگز نمیتوانند تأثیر خاصی بر جملهی مربوطه ایفا کنند.
مکث:
هیچ چیز هیجانانگیزتر از یک مکث به موقع نیست.
بیشتر سخنرانان بدون درنگ به ارائهی مطالبشان میپردازند؛ چرا که معمولاً حجم مطالبی که قصد دارند عنوان کنند از زمان آنها بیشتر است. استیو جابز هرگز عجله نمیکرد. ارائهی او از قبل آنقدر تمرین شده بود که بتواند با مکثهای بجا، پیام اصلیاش را به خوبی به مخاطبان منتقل کند.
حرکات دست:
جابز با کمک حرکات دست، اهمیت جملاتی را که عنوان میکرد، تأیید میکرد.
ارتباط چشمی:
سخنرانان برجستهای مثل استیو جابز، از ارتباط چشمی بیشتری با حضار و مخاطبین نسبت به بقیهی سخنرانان، استفاده میکنند. آنها بسیار کمتر از اسلاید و یا یادداشتهایشان استفاده میکنند. البته جابز، به طور کامل کاغذ یادداشت را کنار نگذاشت. او گاهی اوقات از یادداشتهایش در هنگام ارائه استفاده میکرد.
(منبع: ارائهی ناب به سبک استیو جابز ترجمهی سعید مقدّسی، مهدی معین)
چه جالب راجب جابز خیلی خونده بودم ولی این مطالبو جایی ندیده بودم ????
ممنون از شما
very good