ایده پردازان
ایده پردازان
عبارت مورد نظر خود را جستجو نمایید
B2B bertonix content marketing dmark Google Ads host HTML ISP NLP PR pwconf startupgrind video marketing آداب اداری اثر مرکب احتیاط در ریسک کردن است! اخبار جعلی اخبار جعلی و کسب و کارها اخلاق در کار از خوب به عالی استارتاپ گرایند استخدام استراتژی اقیانوس آبی استراتژی های اثر بخش تبلیغات استرس استودیو ایده پردازان استوری اینستاگرام اشتراک‌گذاری محتوا افزایش دنبال کننده در اینستاگرام افزایش ممبر الوپیک انتقاد اندروید انگیزه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده ایده های جدید برای توسعه‌ ی کسب و کار در اینستاگرام ایده پردازان ایده پردازم ایلان ماسک و ده قانون موفقیت او ایمیل مارکتینگ اینستاگرام اینستاگرام مارکتنیگ اینستاگرام مارکتینگ بازار ارز بازار بورس بازار سکه بازاریابی بازاریابی ایمیلی بازاریابی اینترنتی بازاریابی تلفنی بازاریابی در وکالت بازاریابی دیجیتال بازاریابی رویدادی بازاریابی سال ۲۰۲۰ بازاریابی محتوا بازاریابی مستقیم بازاریابی ویدیویی بازاریابی ویروسی بازاریابی چریکی بازیچه دست دیگران نباشید بحران کسب و کارها برتونیکس برنامه ایده پردازان برنامه نویسی برند سازی برندسازی شخصی بهانه بی بهانه بهینه سازی محتوا بهینه سازی موتور جستجو بهینه سازی گوگل بیت کوین تامین تجهیزات تبلیغات تبلیغات بازاریابی تبلیغات در گوگل تبلیغات کلیکی تجارت الکترونیک ترفندهای موفقیت تواضع توانمندسازی توسعه کسب و کار تولید محتوا تولید محتوای ویدیویی توییتر تپ‌سی تکنیک فروش تکنیک های وبلاگ نویسی تیزر تبلیغاتی تیم کوک و ده قانون موفقیت او جذب مشتری جعل خبر جف بزوس و ده قانون موفقیت او جلسات کاری جلسه حفظ تمرکز کارمندان حمایت خانواده موفق خرده فروشی خلاقیت خلق بهترین سال زندگی خودافشایی داستان های یک مدیر مارکتینگ دروغ رسانه ای ده قانون موفقیت بیل گیتس دورکاری دورکاری شرکت ها دیجیتال مارکتینگ دی مارک دینامیت موفقیت راه های بهبود نتایج جستجوی گوگل راهکارهای رشد کسب و کار راهکارهای مدیریتی رخت ایرانی رسانه های اجتماعی رشد شخصی رشد غیرمنتظره فروش رفتار سازمانی مثبت رهبران ارزش آفرین رهبری روان‌شناسی روان‌شناسی مدیریت روان‌شناسی کار روزمرگی ریسک سرمایه گذاری زبان بدن زندگی به همین سادگی سئو ساخت موشن گرافیک ساخت هویت تجاری سازماندهی ساماندهی سخنوری سرمایه سلامت سوپر مارکت شبکه های اجتماعی شبکه‌های اجتماعی شکست کسب و کار شیرینی صفحه اول گوگل طراحی سایت طراحی لوگو طراحی محیط طراحی گرافیک طوفان فکری عادت عادت های مثبت عملکرد شغلی فرسودگی شغلی فرهنگ سازمانی فروش فروشنده باهوش فروشگاه اینترنتی فریلنسر فناوری فینتک قدرت بیان قدرت زمان قدرت فروش قدرت مذاکره قرارداد لینکدین مارکتینگ مارکتینگ پلن مارک زاکربرگ متقاعد کردن مثبت اندیشی مثل یک بیلیونر فکر کنید مجموعه ی کارآمد محتوا محصول مدیریت مدیریت بحران مدیریت ریسک مدیریت زمان مدیریت منابع انسانی مدیریت پروژه مدیریت کسب و کار مزیت رقابتی مسئولیت‌پذیری مستر تیستر مشاغل بازاریابی مشاغل محلی مشتری مداری مصاحبه معرفی کتاب منابع انسانی منابع مالی مهارت های تخصصی موتور جستجوی گوگل موتورهای جستجو موشن گرافیک موفقیت موفقیت در بازار کار موقعیت شغلی میوه فروشی نوآوری در مدیریت نکات مهم برگزاری جلسات نیروی کار نیلپر هاست و سرور هدف هشتگ همدلی هوش اجتماعی هوش خلاق واتس آپ وب فارسی وبلاگ نویسی وب مارکتینگ وبینار وقت شناسی ویدئو مارکتینگ ویدیو ویدیو مارکتینگ ویروس کرونا ویروس کرونا و دورکاری ویژگی های لازم یک مدیر پاپکو پخش زنده پول سازی با بازاریابی اینترنتی پویایی پیتر دراکر و ده قانون موفقیت او چطور با هر شخصی صحبت کنیم چه کسی تغییر را کشت چک و سفته کارآفرینی کارآفرینی زنان کارافرینی کارمند بد قلق کافه تهرون کتابفروشی کرونا کرونا و اقتصاد کسب و کار کسب و کار آنلاین کسب و کار خانگی کسب و کار موفق کسب و کارها در کرونا کسب و کارهای اینترنتی کسب و کارهای زنانه کسب و کارهای کوچک کسب و کار کوچک کلانا کلمات کلیدی کمپین حمایت کسب و کار کمپین‌های تبلیغاتی کپی رایتینگ گاو بنفش گزارش گل فروشی یوتیوب
1398/10/17
بدون دیدگاه
اشتراک گذاری

اندازه‌گیری بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا متوجه می‌شوید تلاش‌هایتان برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی مؤثر بوده است یا خیر. هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است و هر روز بر آن افزوده می‌شود. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سال 2019 هزینه‌ی تبلیغات با 19 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به رقم 37 میلیارد دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال 2021 با 49 درصد افزایش به رقم بسیار بالای 329 میلیارد دلار خواهد رسد.

کاملاً مشخص است که بازاریابان بیش از گذشته در شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری می‌کنند. اگرچه فقط 20 درصد از آن‌ها می‌توانند به‌صورت کمی، مؤثر بودن بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را ثابت کنند. دلیل اصلی این موضوع عدم آگاهی آن‌ها از نحوه‌ی صحیح محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی است. در این مقاله ما سعی می‌کنیم اطلاعات مناسبی را در جهت محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در اختیار شما قرار دهیم.

محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی کمک می‌کند تا بتوانید سرمایه و وقت خود را به‌درستی در جای مناسب خرج کنید. بررسی بازگشت سرمایه بخش مهمی از تعیین این است که کدام تاکتیک‌های بازاریابی برای کسب‌وکارتان مفیدتر است. همچنین اگر در انتخاب مسیر دچار اشتباه شده باشید به‌راحتی تشخیص داده می‌شود و فرصت این را دارید که رویکرد بازاریابی خود را تغییر دهید.

نحوه‌ی محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

ساده‌ترین راه برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی، تقسیم سود بر سرمایه‌گذاری ضرب‌در 100 است که میزان بازگشت سرمایه را به درصد نمایش می‌دهد؛ بنابراین اگر در یکی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام 500 دلار هزینه‌ی تبلیغات کنید و 500 دلار از تبلیغات سود به‌دست آورید بازگشت سرمایه در این حالت برابر 100 درصد است.

البته این نحوه‌ی محاسبه برای حالتی است که فقط درآمد مدنظر است. محاسبه‌ی بازگشت سرمایه به‌طور معمول شامل موارد بیشتری از جمله میزان رشد کسب‌وکار، تعامل مشتریان و آگاهی از نام‌تجاری است که برای داشتن یک کسب‌وکار موفق بسیار مهم است.

محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی به‌صورت کلی می‌تواند دشوار باشد، امّا این کار شدنی است. خبر خوب این است که ما در اینجا آموزش خواهیم داد که چگونه این کار را انجام دهید.

پنج مرحله‌ی اساسی برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی وجود دارد. آن‌ها به شرح زیر هستند:

  1. شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)
  2. تنظیم اهداف رسانه‌های اجتماعی و اهداف کسب‌وکار
  3. ردیابی نتایج
  4. اختصاص دادن ارزش به شاخص‌های کلیدی عملکردی
  5. بررسی نتایج

در این مقاله، هر یک از این مراحل را توضیح می‌دهیم تا بتوانید محاسبات مربوط به بازگشت سرمایه را خودتان انجام دهید.

       شاخص عملکرد

مرحله‌ی 1: شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد

شاخص‌های کلیدی عملکرد در واقع شامل هر چیزی است که برای دست‌یابی به اهداف از پیش تعیین شده برای کسب‌وکارتان مورداستفاده قرار می‌گیرد. بازگشت سرمایه را نمی‌توان تنها با نگاه به درآمد محاسبه کرد و باید هر نتیجه‌ی با ارزش را تجزیه‌وتحلیل کرد. این نتایج می‌توانند شامل موارد غیرمالی مانند رشد کسب‌وکار، آگاهی افراد از نام‌تجاری و روابط مثبت با مخاطبین باشد که در آینده منجر به کسب درآمد و سود می‌شود.

اولین قدم برای تعیین بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی این است که هدف خود را به دقت تعیین کنید. تمامی تلاش‌های انجام شده برای رسیدن به این هدف جزء شاخص‌های کلیدی عملکردی محسوب شده و برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه ضروری است.

 مرحله‌ی 2: تنظیم اهداف رسانه‌های اجتماعی و اهداف کسب‌وکار

به‌منظور رسیدن به یک بازگشت سرمایه‌ی واقعی، شاخص‌های کلیدی عملکردی باید با اهداف کسب‌وکارتان ارتباط داشته باشد. گاهی اوقات این برداشت می‌شود که موفقیت در فضای مجازی نمی‌تواند به موفقیت در دنیای واقعی تبدیل شود؛ امّا این برداشت درست نیست! به‌عنوان‌مثال، بیشتر از 43 درصد از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پس از به اشتراک گذاشتن محصولات و یا خدمات به خرید اقدام می‌کنند و 71 درصد از مشتریان که قبلاً تجربه‌ی خرید موفق داشته‌اند و از کسب‌وکارتان راضی بوده‌اند به دیگران محصولاتتان را معرفی می‌کنند. معیارهای رسانه‌های اجتماعی فراتر از سود، کمکی بزرگی به محبوبیت تجارتتان بین مردم دارد.

بااین‌وجود، چگونه می‌توانید شاخص‌های کلیدی عملکردی خود را به اهداف کسب‌وکارتان پیوند دهید؟ این خیلی ساده است. اگر به‌دنبال دادن آگاهی بیشتر درباره‌ی کسب‌وکارتان هستید، بر روی دنبال‌کنندگانتان و جذب افراد جدید تمرکز کنید. همچنین اگر می‌خواهید فروش بیش‌تری داشته باشید بر روی هدایت درست افراد تمرکز کنید و اگر می‌خواهید ترافیک بیش‌تری به وب‌سایتتان وارد شود می‌توانید بر روی تبلیغات کلیکی تمرکز بیش‌تری داشته باشید.

        تنظیم اهداف

مرحله‌ی 3: ردیابی نتایج

صرف‌نظر از این‌که اهدافتان چه چیزهایی هستند، اگر می‌خواهید بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی را به‌خوبی محاسبه کنید باید بتوانید به‌درستی اهدافتان را ردیابی کنید.

اکثر شبکه‌های اجتماعی موجود دارای ابزار ردیابی هستند. به‌عنوان‌مثال، ابزار مدیریت تبلیغ در فیس‌بوک اطلاعات بسیار دقیقی در مورد نتایج تبلیغ به شما ارائه می‌دهد. حتی می‌تواند درباره‌ی میزان کسب درآمد از طریق تبلیغات فیس‌بوک اطلاعات جامعی در اختیارتان قرار دهد. در توییتر و اینستاگرام هم معیارهای مشابهی وجود دارد که اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در بروزرسانی جدید اینستاگرام یک حساب تجاری، آمارهای خوبی را در اختیارتان قرار می‌دهد، مانند میزان بازدیدهای هفتگی، زمان ایده‌آل برای انتشار محتوا و از این دست اطلاعات که برای ردیابی اهداف بسیار مفید است.

ابزارهای پیشرفته‌تری وجود دارد که برای استفاده از آن‌ها باید با شرکت‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید. به‌طور معمول این شرکت‌ها دارای ابزارهایی هستند که اطلاعات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهند. این فن‌آوری زمانی می‌تواند مفید باشد که به‌دنبال ردیابی شاخص‌های کلیدی عملکردی خود باشید.

مهم است که به‌طور مرتب نتایج خود را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود اطمینان حاصل کنید که همه چیز به آرامی پیش می‌رود. به‌این‌ترتیب می‌توانید مسائل را به‌درستی حل کنید و قبل از این‌که به مشکلات بزرگ تبدیل شوند، اشتباهات را تصحیح کنید.

        بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

مرحله‌ی 4: اختصاص دادن ارزش به شاخص‌های کلیدی عملکردی

قدم بعدی برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی تعیین ارزش برای هر کدام از شاخص‌های کلیدی عملکردی است. چقدر حاضرید برای یک دنبال‌کننده‌ی جدید یا یک هدایت کننده‌ی جدید هزینه کنید؟ در مورد نرخ کلیک وب‌سایت چطور؟ صاحبان کسب‌وکارهای مختلف برای ارزش‌گذاری، رویکردهای مختلفی دارند.

تعیین ارزش هر یک از شاخص‌ها با توجه به اهداف تعیین شده می‌تواند متفاوت باشد. اگر در تعیین آن‌ها دچار مشکل هستید بهتر است با یک کارشناس بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کنید.

البته، هر کسی دوست دارد با کم‌ترین هزینه بیشترین بازدهی را تجربه کند؛ امّا این گام در تعیین دقیق بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. درباره‌ی این‌که برای رسیدن به اهدافتان چقدر حاضرین پرداخت کنید صادق باشید. در بعضی از موارد امکان دارد نتیجه‌ی به‌دست آمده با انتظارات شما همخوانی نداشته باشد. در ابتدای مسیر بهتر است ناامید نشده و با مشورت گرفتن از متخصصین بازاریابی به کار خود ادامه دهید.

عوامل مختلفی در تعیین ارزش یک شاخص مؤثر است. به‌عنوان‌مثال، هزینه‌ی یک لایک در فیس‌بوک در شرایط عادی می‌تواند معادل 0.23 دلار آمریکا باشد. البته این هزینه با توجه به گستردگی شبکه‌ی اجتماعی ایجاد شده متفاوت است. اگر شبکه‌ی اجتماعی ایجاد شده در سطح جهانی مطرح است می‌توانید انتظار داشته باشید که هزینه‌های پرداختی کمتری داشته باشید. به همین ترتیب اگر به‌صورت محلی باشد باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید.

        بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

مرحله‌ی 5: بررسی نتایج برای محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

زمانی‌که ارزش‌های پولی را برای تمامی شاخص‌های کلیدی عملکردی اختصاص دادید، وقت آن است که کمی محاسبات ریاضی انجام دهید. برای این‌که کل بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی را به درصد به‌دست آورید می‌توانید از رابطه‌ی زیر استفاده کنید:

در این رابطه سود به ارزش افزوده‌ی ایجاد شده توسط شاخص‌های کلیدی اشاره دارد. همچنین هزینه‌ها شامل هزینه‌های شرکت‌های بازاریابی، طراحی، کارگرها و موارد دیگر است که باید در نظر گرفته شود.

مطمئن شوید که برای تمامی حساب‌های خود بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی را محاسبه کرده‌اید. البته این محاسبات را به‌صورت مجزا انجام دهید تا متوجه شوید کدام شبکه‌ی اجتماعی بازدهی بالاتری دارد و در ادامه می‌توانید به جمع تمامی آن‌ها بپردازید.

اگر پس از گذشت مدتی سرمایه‌گذاری انجام شده بازدهی لازم را نداشت بهتر است رویکرد بازاریابی خود را تغییر دهید و یا ارزش‌گذاری‌های انجام شده بر روی شاخص‌های کلیدی را دست‌خوش تغییرات جدی کنید. همچنین اگر رشد خوبی در تعداد دنبال‌کنندگان خود دارید ولی تعهد آن‌ها نسبت به کسب‌وکارتان پایین است می‌توانید هزینه‌ای را برای تولید محتوای مناسب و با کیفیت در نظر بگیرید.

اگر ممکن است اهداف خود را با اهداف تعیین شده توسط رقبا مقایسه کنید و میزان بازدهی هر کدام را اندازه‌گیری کنید. نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارتان را مشاهده و به دقت در جهت اصلاح آن‌ها گام بردارید. ارزیابی و جمع‌آوری اطلاعات از مهم‌ترین قسمت‌های رشد کسب‌وکار است. با داشتن اطلاعات درست و دقیق می‌توانید برنامه‌ریزی درستی در جهت ارتقاء کسب‌وکارتان بردارید.

         بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی

کلام آخر

در تمامی کسب‌وکارها محاسبات و جمع‌آوری اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های محاسباتی که باید انجام شود محاسبه‌ی بازگشت سرمایه در شبکه های اجتماعی است. با محاسبه‌ی آن می‌توانید مؤثر بودن رویکردهای مختلف بازاریابی را سنجیده و در جهت اصلاح آن تلاش کنید.

مراحل مختلفی برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، شناسایی شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)، تنظیم اهداف رسانه‌های اجتماعی و اهداف کسب‌وکار، ردیابی نتایج، اختصاص دادن ارزش به شاخص‌های کلیدی عملکردی و بررسی نتایج از تأثیرگذارترین مراحل محاسبه‌ی بازگشت سرمایه هستند.

پیوستن به خانواده ایده پردازان

پربازدیدترین مقالات

دیدگاه های شما

لطفا دیدگاههای خود را با ما در میان بگذارید
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات