بازاریابی محتوایی: ۲۰۲۰، مرگ رسانه های چاپی ؟
بسیاری از متخصصان می گویند که سال ۲۰۲۰، مرگ اکثر رسانه های چاپی فرا می رسد. اما از نظر من افرادی که چنین تفاسیری دارند، تاریخ را درک نمی کنند. فقط کافیست تا در گوگل، “مرگ تلویزیون” را تایپ کنید؛ می بینید که صدها مقاله درباره ی پیش بینی پایان عمر تلویزیون خواهید دهید.
اما آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ کاملا برعکس. هم اکنون عصر طلایی تلویزیون همراه با نمایش های شگفت انگیزی از قبیل برنامه های برودوار Broadwalk Empire، مدمن Mad Men، و هوم لند Homeland leading the way است.
پیشرفت تکنولوژی های مختلف و تکامل تدریجی اینترنت، این شبکه ها از بین نمی برد، فقط باعث می شود تا به شکلی متفاوت به آنها نگاه کنیم؛ چراکه مصرف کنندگان آنها را متفاوت استفاده می کنند.
شناخت این رسانه و توجه به آن، بعنوان یکی از کانال ها و ابزارهای بازاریابی محتوایی، برای تعریف داستان، جز وظایف ماست.
چند دلیل برای بازاندیشی در صنعت چاپ
جلب توجه می کند؛ این روزها به دلیل اینکه روزنامه ها، خبرنامه ها و مجلات چاپی کمتری برای افراد ارسال می شود، فرصتی برای ما فراهم شده است؛ چراکه وقتی افراد کمتر روزنامه و مجله دریافت می کنند، به تعداد اندکی که به دست شان می رسد، توجه می کنند.
آنچه قدیمی است بار دیگر تازه می شود؛ رسانه های اجتماعی، محتوای آنلاین و برنامه های آی پد، همگی بخشی از آمیخته ی بازاریابی امروز هستند. هنوز آنچه بازاریابی ها و خریداران رسانه ها را هیجان زده می کند، چیزی است که انجام می شود. اما اگر می خواهیم کاری متفاوت و جدید انجام دهیم، باید به رسانه ی چاپی روی بیاوریم. باید کانال چاپ را دوباره تازه و متولد کنیم. این عصر، عصر طلایی صنعت چاپ است دقیقا مثل تلویزیون.
چاپ هنوز هم مردم را هیجان زده می کند؛ به تازگی با روزنامه نگاری صحبت کردم که گفت مجاب کردن افراد برای تعریف داستان آنلاین، هر روز سخت تر و سخت تر می شود؛ اما ذکر کرد که از رسانه ی چاپی می توان کمک گرفت. حرف چاپ شده هنوز برای خیلی از مردم از نوشته های روی وب، معتبرتر است. بر طبق یک مثال قدیمی: “اگر کسی به اندازه ی کافی در مورد چاپ، سرمایه گذاری و آن را پست کند، باید امری مهم باشد.”
چاپ اجازه می دهد تا مردم دستگاه را خاموش کنند؛ افراد بیشتر و بیشتری فعالانه تصمیم به خاموشی دستگاه و جدا کردن خود از رسانه های دیجیتالی می گیرند. خودم را می بینم در حالیکه موبایل و ایمیل را بیشتر خاموش می کنم تا درگیر محتوای چاپ شده باشم. یک سال پیش، فکر نمی کردم این اتفاق بیفتد.
امروز عاشق این هستم که تمام چهار نفر ما (خانواده ما) در اتاق کنار هم مشغول خواندن کتاب و مجله می شویم؛ و خیلی از کارها را با هم انجام می دهیم.
اگر حق با من باشد، خیلی از مشتریان ما مخصوصا مدیران اجرایی پر مشغله، همین احساس را دارند. ارتباطات چاپ شده ی شما ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که آنها لازم دارند.
بازاریابی محتوای آنلاین، قطعا برای ماندن آمده است؛ از این رو، به رسانه های اجتماعی، برنامه های کاربردی و بقیه ی آنها جواب مثبت بدهید؛ اما فراموش نکنید که چاپ نیز نقشی مهم در بازاریابی محتوایی دارد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید