بازاریابی محتوایی: مجموعه ای از تعاریف
استراتژی بازاریابی با نام های گوناگون هدایت می شود: نشر سفارشی، رسانه ی سفارشی، رسانه ی مشتری، انتشارات مشتری، رسانه ی اعضا، رسانه ی خصوصی، استراتژی محتوا، محتوای برندینگ شده Branded content، رسانه های شرکت Corporate media، ژورنالیسم برند، تبلیغات بومی، بازاریابی درونی Inbound marketing، انتشارات قرارداد، داستان گویی برندینگ شده Branded storytelling، انتشارات سازمان، ژورنالیسم سازمان و رسانه ی برندینگ شده.
با توجه به تعداد این نام ها، احتمالا چیزی بهتر از بازاریابی محتوایی این موارد را تبیین نمی کند؛ اما بازاریابی محتوایی چیست؟
بازاریابی محتوایی: تعریف رسمی
بازاریابی محتوایی، یک فرآیند کسب و کار و بازاریابی است که برای ایجاد توزیع محتوای با ارزش و بسیار جذاب به منظور جذب، بدست آوردن و پیوند دادن مخاطبان به هدفی که به روشنی تعریف شده و در راستای تشویق اقدامات سودآورِ مشتریان است.
یک استراتژی بازاریابی محتوایی می تواند تمام کانال های داستان گویی را در هر محله از فرآیند خرید، تحت تاثیر قرار دهد، از استراتژی توجه- محور Attention oriented گرفته تا استراتژی نگهداری و وفاداری و گروه های خرید متعدد.
بازاریابی محتوایی، استراتژی ای است که بر خلق تجربه ای ارزشمند تمرکز دارد. بازاریابی محتوایی، مفید بودن افراد است برای یکدیگر، به اشتراک گذاری محتواهای (اطلاعات) ارزشمندی که جامعه را غنی می کند و باعث قرارگیری سازمان در جایگاه رهبر صنعت می شود.
این محتواست که جذاب، قابل اشتراک گذاری و از همه مهم تر، آگاهی بخش برای مشتریان است تا به تنهایی به اکتشاف بپردازند و خودشان به این نتیجه برسند که محصولات یا خدمات شما دوای دردشان است.
بازاریابی محتوایی: تعریف کمتر رسمی
بازاریابی محتوایی، رسانه را به تملک خود در می آورد؛ به جای آنکه آن را اجاره کند. بازاریابی محتوایی، یک فرآیند بازاریابی به منظور جذب و نگاهداشت مشتریان از طریق خلق و هدایت مداوم محتوا برای مشتریان است تا رفتار مصرف کنندگان را تغییر داده یا تحت تاثیر قرار دهد.
بازاریابی محتوایی: برای مبتدیان
بازاریابی محتوایی عبارت است از: ارائه ی اطلاعات به تمام مخاطبان شما در تمام مکان هایی که در جستجوی آن هستند. بازاریابی محتوایی ترکیب اثر بخش محتوای خلق شده، هدایت شده و جمع بندی شده است.
بازاریابی محتوایی فرآیند توسعه و به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط، ارزشمند و جذاب با مشتریان هدف به منظور جذب مشتریان جدید و یا توسعه ی کسب و کار به واسطه ی مشتریان فعلی است.
بازاریابی محتوایی: برای کسانی که اعتقادی به آن ندارند
مشتریان به شما، محصولات و خدماتی که ارائه می کنید، اهمیتی نمی دهند. آنها به خودشان، خواسته ها و نیازهای شان اهمیت می دهند. بازاریابی محتوایی عبارت است از: خلق اطلاعاتی که برای مشتریان جذاب باشد؛ در نتیجه، توجه مشتریان به شما معطوف خواهد شد.
تعریف اخیر مورد علاقه ی من است و سخت ترین تعریفی که بازاریاب ها و صاحبان کسب و کار باید محقق نمایند. اغلب ما بازاریاب ها تصور می کنیم محصولات و خدماتی که ارائه می کنیم، بسیار خاص و فوق العاده هستند؛ و تصور می کنیم اگر تعداد بیشتری از افراد از وجود محصولات ما با خبر شوند؛ تمام مشکلات فروش ما حل خواهد شد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید