بازاریابی محتوایی : درست تر یا کمتر درست
دوست و همکار من، جی بائر، نویسنده ی کتاب یوتیلیتی Youtility می گوید: “وقتی درباره ی بازاریابی محتوایی صحبت می کنیم، درست و نادرست وجود ندارد؛ فقط “درست تر” یا “کمتر درست” وجود دارد.”
بهترین چیزی که می توانم برای شما آرزو کنم این است که پرسیدن سوالات درست تر را آغاز کنید؛ که منجر به هدایت شما به منظور برنامه ریزی با “درستی بیشتر” به جای “درستی کمتر” می شود. بهترین کتاب های کسب و کاری که خوانده ام، از سث گودین Seth Godin گرفته تا دیوید میرمن David Meerman Scott، همواره من را برای پرسیدن سوالات بهتر به چالش کشیده اند.
در طی این سال ها، من متوجه شده ام بیشتر برنامه های بازاریابی به دلیل عدم پرسش سوالات کافی، کارایی لازم را ندارند. این اشتباه را مرتکب نشوید.
در کجا قرار دارید؟ مدل تکامل بزاریابی محتوایی
رابرت رز، رئیس واحد استراتژی CMI و نویسنده ی همکار من در کتاب “مدیریت بازاریابی محتوایی”، بر روی مدل تکامل بازاریابی محتوایی کار کرده است. هدف این مدل، کمک به کسب و کارها به منظور تعیین جایی که از دید بازاریابی محتوایی قرار دارند و جایی که باید برسند، می باشد.
او مدل را به این صورت طراحی کرده است:
آگاهی محتوایی Content aware (اعتماد، توانِ یافتن، ساخت شکوهمند)
رهبری فکری thought leader (ایجاد اعتماد، یافتن تقاضا، قیف کارآمد)
داستان سرا storyteller (ایجاد تقاضا، تمایزات، خلق مبلغان)
بازاریابی محتوایی یک رویکرد است؛ یک تمرین؛ بازاریابی محتوا کمک می کند کسب و کارها قادر به ارائه ی ارزش های متفاوتی به مشتریان بشوند.
همانطور که جف ارنست Jeff Ernest از فارسترز Forrester می گوید: “مصرف کنندگان دیگر محصولات یا خدمات ما را نمی خرند؛ آنها رویکرد ما به حل مسائل و مشکلات خود را می خرند” این دلیلِ تمایز شرکت هایی نظیر زَپوس Zappos است؛ به دلیل اینکه آنها هنر ارائه ی خدمت و مکالمه را به بازاریابی خود وارد نموده اند؛ به همین دلیل ردبول متمایز است؛ زیرا متوجه شده که مساله فقط تولید یک نوشابه ی انرژی زا نیست؛ بلکه مساله درباره ی ایجاد یک داستان الهام بخش است که با این نوشیدنی همراهی کند؛ و به همین دلیل، سیستم های سیسکو Cisco System متمایز است؛ زیرا متوجه شده که موضوع فقط درباره ی روترها و کابل نیست. موضوع نشان دادن افراد واقعی است که می توانند به وسیله ی تکنولوژی صحیح، ارتباطات را ایجاد نمایند.
اما این یک دارایی همه یا هیچ نیست. با توجه به نوع کسب و کاری که دارید، نیازهای متفاوتی برای توسه و کمال محتوا دارید. این یک مقیاس است؛ نه در مورد قابلیت؛ بلکه درباره ی رویکرد. درک جایگاه فعلی شما در سفر بازاریابی محتوایی شما (آگاهی محتوایی، رهبری یا داستان سرا) برای شروع در مسیر درست، حیاتی است؛ که در آینده به نفصیل توضیح خواهیم داد.
(منبع: بازاریابی محتوایی، جو پولیتسی)
ادامه ی مقالات بازاریابی محتوایی را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید