از زمان ایجاد اینستاگرام، این برنامه کاربردی به پلتفرم محبوب کاربران برای اشتراک گذاری عکس تبدیل شده است. بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر هر ماه در اینستاگرام فعال هستند، روزانه بیش از ۶۰ میلیون عکس پست میشود که ۱.۶ میلیارد لایک میگیرند. تعداد زیادی اینفلوئنسر (حسابهای با نفوذی که تعداد دنبالکننده بسیار بالایی دارند) در اینستاگرام وجود دارد. این به این معنا است که هر کسبوکار و تجارتی با یک برنامهریزی صحیح، میتواند با بازاریابی اینستاگرام به یک برند با نفوذ تبدیل شود.
کاری که برای بازاریابی اینستاگرام باید انجام دهید این است که برای دنبالکنندههای خود محتوای مناسبی پست کنید، محتوایی که مطابق خواست و علاقه آنها بوده و در عین حال موارد جدیدی نیز ارایه کند. اما فهمیدن این موضوع که چه پستهایی باید بگذارید تا دنبالکنندهها و مشتریان شما افزایش یابد، کار دشواری است. ما در این مقاله ده نکته قدرتمند در زمینه بازاریابی اینستاگرام(که واقعا عمل خواهند کرد) ارایه خواهیم داد.
ابتدا باید حساب کاربری خود را به یک حساب کاربری تجاری تبدیل کنید
قبل از فکر کردن در مورد بازاریابی اینستاگرام، مطمئن شوید که حساب کاربریتان را به یک حساب تجاری تبدیل کردهاید. تغییر نوع اکانت بسیار آسان است، فقط کافی است به تنظیمات خود بروید و برای شروع روی “Switch to Business Account” کلیک کنید.
داشتن حساب کاربری تجاری مزایای بسیاری را برای بازاریابی اینستاگرام به همراه دارد، به عنوان مثال: دنبالکنندهها میتوانند بر روی دکمه تماس با شما کلیک کنند تا درست از صفحه اینستاگرامتان با شما ارتباط برقرار کنند. حساب کاربری تجاری به شما امکان میدهد تبلیغات اینستاگرام ایجاد و منتشر کنید، بدون اینکه نیازی به استفاده از ابزارهای تبلیغاتی فیس بوک یا تلگرام داشته باشید.
تیزرهایی از محصولاتتان پست کنید که (به آرامی) مردم را ترغیب به خرید میکند
چه میشود اگر فقط با ارسال تیزرهای محصول در اینستاگرام بتوانید محصولات بیشتری بفروشید؟خوب، میتوانید این کار را انجام دهید. اینستاگرام مکانی عالی برای تبلیغ محصولات شما است و اگر کارتان را به درستی انجام دهید،کاربران را وسوسه خواهید کرد تا خرید انجام دهند، بدون آنکه آنها را با تیلیغات نا به جا بترسانید.
اگر کالاهایتان را مستقیما برای خرید به کاربران معرفی کنید، از دور شما پراکنه خواهند شد. اما پستهای تیزر محصولات، روشی ساده برای معرفی محصول هستند و هیجان را افزایش میدهند، بدون اینکه تلاش زیادی برای این کار انجام دهید.
این نوع تبلیغات در بازاریابی اینستاگرام خوب کار میکنند، زیرا مشتری را برای خرید، تحت فشار قرار نمیدهند، بلکه با ارایه تخفیف و تصاویر زیبا از محصولات، کاربر را ترغیب میکنند. با این روش تبلیغات، احتمال اینکه مردم یک راست به خرید محصول شما فکر کنند، بسیار زیاد است. اگر هم اینطور نباشد، حداقل با پسندیدن، اظهار نظر در مورد آن یا به اشتراک گذاشتن آن با دوستانشان، با پست شما درگیر میشوند.
از ابزارهای رایگان اینستاگرام استفاده کنید
بهد از تجاری کردن حسابتان برای بازاریابی اینستاگرام، میتوانید از ابزارهای تجزیه و تحلیل اینستاگرام موسوم به Insights که درباره تعداد دفعات نمایش و بازدید کاربران از پستهای شما، آمارهایی ارائه میدهد، استفاده کنید. شما از طریق Insights، میتوانید آماری مانند دفعات نمایش پست، تعداد دفعات اشتراک گذاری، تگ و کامنتهای آن و موارد دیگر را مشاهده کنید. حتی میتوانید جمعیت دنبالکنندگان خود را، تجزیه و تحلیل کنید، از جمله اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، مکان و ساعتهای فعالیت آنها.
Insightsها فقط به صورت کلی نیستند، شما میتوانید نوع ویژهای از آنها را برای پستهای این هفته دریافت کنید، که نشان میدهد: چه میزان بازدید در این دوره زمانی کسب کردهاید و پستهای برتر شما کدام بوده است. این ابزار رایگان بسیار باارزشند، زیرا میتوانید از آنها برای درک دقیق نحوه تعامل کاربران با محتوای شما، استفاده کنید. هرچه بیشتر درباره نحوه تعامل(اشتراکگذاری، تگ، منشن، کامنت و لایک) کاربران با پستها آگاهی داشته باشید، میتوانید محتوای خود را در جهت تقویت بازاریابی اینستاگرام، تنظیم کنید.
تبلیغات اسپانسری ایجاد کنید
تبلیغات برای بازاریابی اینستاگرام در این سیستم عامل عادی شده است. بهترین قسمت بازاریابی اینستاگرام این است که؛ میتوانید هزینهی تبلیغات را به راحتی کنترل کنید. به این صورت که میتوانید فقط یک تبلیغ را در صفحه خود به نمایش بگذارید یا تبلیغات چندگانه انجام دهید.
این امر به برندها این امکان را میدهد که مخاطبان خود را به روشی کاملاً جدید، هدف قرار دهند. قبل از به وجود آمدن تبلیغات اسپانسری برای بازاریابی اینستاگرام، فقط دنبالکنندههای صفحه میتوانستند به روزرسانیها و عکسها را ببینند. اما با تبلیغات اسپانسری، برندها میتوانند عکسهای خود را در هر صفحه دیگری که متناسب با کسبوکارشان و مخاطب هدفشان باشد، ارایه کنند تا بیشتر از هر زمان دیگری دسترسی خود را افزایش دهند.
برای تبلیغات اسپانسری، از مطالبی استفاده کنید که برای مخاطبان هدفتان جذاب است. همچنین میتوانید پستهای موجود در صفحه کاربریتان را به تبلیغات اسپانسری تبدیل کنید، بنابراین به پستهای برتر خود توجه کنید، شما میتوانید این پستهای پرمحتوا را بعداً در قالب تبلیغات اسپانسری، برای جذب مشتری استفاده کنید.
از استوریها برای بازاریابی اینستاگرام استفاده کنید
اگر میخواهید در بازاریابی اینستاگرام، یک راهنمایی خوب برای مشتریانتان ایجاد کنید از استوری اینستاگرام استفاده کنید. استوریهای اینستاگرام با پستهای معمولی متفاوت است، زیرا در قالب نمایش اسلایدی قرار میگیرند و فقط ۲۴ ساعت در صفحه شما باقی میمانند، اما میتوان آنها را ذخیره کرد و بعداً مورد استفاده مجدد قرار داد.
استوری اینستاگرام به جای اینکه در خبرنامه ظاهر شود، در یک منطقه کوچک در بالای آن ظاهر میشود و هنگامی که کاربران روی عکس پروفایل شما در بالای خبرنامه کلیک کنند، پنجرهای برای نمایش استوریهای شما را ظاهر میشود. فواید استوریها برای بازاریابی اینستاگرام بسیار زیاد است. برندها میتوانند از استوری برای اشتراک گذاشتن پستهایی که ممکن است به اندازه پستهای معمولی با کیفیت نباشد، استفاده کنند.
اینستاگرام همچنین در استوریها، اشتراکگذاری انواع مختلف محتوا را امکانپذیر کرده است، مانند عکسها، فیلم کوتاه، فیلم زنده یا بومرنگها (بومرنگ ها تصاویری شبیه GIF هستند که روی یک تکرار پخش میشوند). همچنین میتوانید حسابهای دیگری را در استوریها برچسب کنید، اگر با یک برند یا اینفلوئنسر دیگر همکاری میکنید، این ویژگی برای شما عالی است.
استوریها امکان فیلتر زدن روی تصاویر، افزودن متن، برچسب زدن، ویرایش تصاویر یا ایجاد تصاویر جالب و چشمنواز را فراهم کرده است. امکان افزودن استوریها نامحدود است و این ویژگی برای همه مشاغل در سطح جهان در دسترس است.
همکاری با اینفلوئنسرها برای دسترسی به مخاطبان بیشتر
اگر میخواهید به مشتریان بیشتر از طریق بازاریابی اینستاگرام دست پیدا کنید، سریعترین راه برای انجام این کار از طریق اینفلوئنسرهایی است که قبلاً مخاطبان زیادی را به صفحه خود جذب کردهاند.
تعداد بیشتری از افراد محصول را براساس آنچه اینفلوئنسرها استفاده میکنند یا پیشنهاد میدهند، خریداری میکنند. چرا که به آنها اعتماد دارند. اگر با اینفلوئنسرهای مناسب تجارتتان شریک شوید، میتوانید نام تجاری خود را به کاربران آنها معرفی کنید.
عکسهای ارسال شده توسط کاربران را جمع آوری کنید
در بازاریابی اینستاگرام، راهی برای ایجاد محتوای وجود دارد که نیازیی نیست برای انجام آن، کار سختی انجام دهید، این روش جمعآوری عکسهای ارسال شده توسط کاربران است. شما قبلاً مخاطبانی داشتهاید که از شما محصولی را خریداری کردهاند. شما میتوانید مخاطبان خود را به سوی تولید محتوای مفید برای پیجتان سوق دهند. دنبالکنندگان شما احتمالاً بیشتر از اینکه، از پستهای ساخته شده توسط شما لذت ببرند از محتوای تولید شده توسط مشتریان سابق شما لذت خواهند برد، زیرا دیدن پستهایی از رضایت خرید مشتریان سابق، برایشان معتبر است.
از هشتگها در بازاریابی اینستاگرام غافل نشوید
اگر در بازاریابی اینستاگرام به دنبال ایجاد تعامل فوری با کاربران هستید، هشتگها یک راه عالی، برای این کار است. وقتی شما هشتگ مخصوص کسبوکار خود را بسازید، مشتریان میتوانند از این هشتگ برای پست کردن محتوای مربوط به محصولات شما، استفاده کنند. این به کاربران دیگر اینستاگرام امکان میدهد از طریق سرچ کردن هشتگ تجاری شما، همه پستهای مربوط به نام تجاری شما را ببینند. همچنین میتوانید به راحتی تصاویری را جستجو کنید که میخواهید دوباره در صفحه خود به اشتراک بگذارید.
ایجاد هشتگی که شرکت شما (و سایر کاربران) بتوانند آن را جستجو کنند، در واقع تبلیغات رایگان است. هربار که شخصی با استفاده از هشتگ عکسی پست میکند، شرکت شما را در معرض دید دنبالکنندگان خود قرار میدهد. اگر از قبل شعار یا علامت تجاری معروفی دارید، هشتگ مارک تجاری خود را بسازید.
پست کردن در زمان وتعداد مناسب
پست بیش از حد در اینستاگرام، باعث خواهد شد کاربران یا شما را آنفالو کنند یا اینکه نوتیفیکیشن صفحه شما را ببندند. اما اگر میخواهید به صورت مداوم پست کنید تا بطور منظم در صفحه آنها بمانید. یکی از بهترین راهها پست کردن در روزهای اوج و ساعاتی است که طرفداران آنلاین هستند.
طبق تحقیقات انجام شده، بهترین زمان روز برای پست کردن، بین ساعت ۸ صبح تا ۹:۰۰ صبح و همچنین ۲:۰۰ صبح است. ساعت بین ۸:۰۰ و ۹:۰۰ صبح با زمان آمادگی افراد برای رفتن سر کار در وسایل نقلیه عمومی (و بررسی رسانههای اجتماعی) ارتباط دارد. همچنین ۲:۰۰ شب، زمانی است که اکثر افراد قبل از خواب در حال چرخ زدن در اینستاگرام هستند، بنابراین این دومین زمان مناسب برای ارسال پست است. همچنین شما با استفاده ازInsights میتوانید بررسی کنید که مخاطبانتان در چه ساعتی از روز بیشتر فعال هستند، بنابراین بهترین روزها و زمانهای پست کردن شما، بسته به مخاطبین خاص شما ممکن است کمی متفاوت باشد.
این تحقیقات همچنین نشان میدهد که شما باید بین یک تا دو بار در روز پست کنید، نه بیشتر و نه کمتر. اگر وسوسه میشوید پست بیشتری ارسال کنید، از ویژگی آلبوم اینستاگرام، برای ارسال چندین تصویر در قالب نمایش اسلایدی استفاده کنید.
معیارهای مناسب را ردیابی کنید
شما نمیتوانید عملکرد خود در بازاریابی اینستاگرام را بهبود بخشیده و آن را بهینه کنید، مگر اینکه عملکرد صفحه و پستهای خود را بدانید. وقتی نتایج قابل اندازهگیری دارید، دقیقاً میدانید چه چیزی در روند رشد شما مؤثر است.
با ردیابی نرخ رشد دنبالکنندگان خود شروع کنید. تعداد کل دنبالکنندههای شما معمولاً به عنوان یک معیار موفقیت محسوب میشود. میزان رشد دنبالکنندگان خود را با ابزاری مانند Influencer Dashboard بررسی کنید. بعد، نرخ تعامل را اندازه بگیرید. این مورد شامل لایک و نظرات است.
در آخر، باید نرخ کلیک URL خود را ردیابی کنید. اگر قبلاً در بیوگرافی اینستاگرام خود پیوندی به وب سایت خود ندارید، آن را اضافه کنید. هرچه تکنیکهای بازاریابی اینستاگرام، روی مخاطبان خود مؤثرتر باشد، نرخ کلیک URL شما بالاتر خواهد بود. اگر کم است، روی بهبود رویکرد خود کار کنید.
اگر تمامی موارد گفته شده را بررسی و رعایت کنید بیشک در بازاریابی اینستاگرام موفق خواهید بود، البته این موضوع را فراموش نکنید که اینستاگرام هر روز در حال پیشرفت است و به روزرسانیهای جدیدی را ارایه میدهد. برای اینکه در بازاریابی اینستاگرام از قافله عقب نمانید، همیشه پیگیر تغییرات آن در نسخههای جدید باشید.
دیدگاهتان را بنویسید