ارائه ی نام تجاری یک خودروی کوچک توسط جنرال موتورز
شرکت جنرال موتورز چندی پیش، بر روی اتومبیل جدید کوچک تولیدی اش، نام شورلت شِوِت Chevrolet Chevette گذاشت (یک نام کلیشه ای گسترش خطی). پس از سال ها فروش متوسط، عاقبت خط تولید این اتومبیل متوقف شد.
در واقع چرا کسی باید بخواهد یک شورلوت کوچک بخرد که خود شورلت نیست؟ به همین دلیل هم افراد زیادی نخواستند یک مشابه کوچک کامپیوتر IBM را بخرند. محصولات گسترش خطی هیچ گاه به طور مستقل مورد توجه مخاطبین قرار نمی گیرد و همیشه ارتباط کالای گسترش خطی یا نام جدید، با نام اصلی (مادر) سنجیده می شود.
پس از آن کمپانی شورلت، ساخت شورلت جئو Chevrolet Geo را آغاز کرد. این بار آنها سعی کردند که نام تجاری جئو را از نام تجاری شورلت مجزا کنند. در راستای همین هدف، در تبلیغات و صنعت خودرو، این محصول، شورلت نامیده نمی شد، بلکه به آن جئو می گفتند.اما متاسفانه کارخانه ی شورلت، جئو را در نمایندگی های فروش شورلت عرضه کرد و مشتریان، ناخودآگاه آن را شورلت جئو نامیدند.
(خودروهای لکسوس، آکورا و اینفینیتی، نام های مجزا از نام تجاری مادر محسوب می شوند. اما یک خودروی مشابه به نام دیامانت Diamante، هموراه یک میتسوبیشی محسوب می شود، چرا که در نمایندگی فروش میتسوبیشی عرضه شده است. یک اردک هم هر قدر شبیه اردک باشد، اگر در مرغ فروشی به فروش برسد، آن را مرغ می نامند.)
در نهایت شورلت، یا بهتر بگوییم جنرال موتورز، سر عقل آمد و خودروی جدید کوچکی به نام ساترن Saturn، در نمایندگی های فروش ساترن عرضه کرد. طبیعتا ارائه ی ساترن به این شیوه موثر افتاد، اطلاع رسانی مناسبی به دنبال داشت و تبدیل به یک موفقیت شد.
تا آنجایی که فروش سالیانه ی ساترن، بیش از نمایندگی های فروش خودروهای مشابه بود.
سپس نام تجاری ساترن یک مدل بزرگ تر و گران تر به نام سری ال را معرفی کرد. این کار خیلی موفقیت آمیز نبود و اولین قدم در تقلیل نام قدرتمند ساترن به نام ضعیفی مثل شورلت بود.
وقتی روی نام تجاری جدیدی مثل ساترن، با گستره ی کوچک تمرکز می کنید، موقعیت های بسیاری برای اطلاع رسانی بوجود می آورید. پس سعی نکنید موفقیت خود را با گسترش نام خطی از بین ببرید.
(منبع: سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی، آل ریس_لورا ریس)
ادامه ی مقالات روابط عمومی (PR) را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید