گاو بنفش: فرآیند و طرح ریزی
آیا هر زمان که بخواهید گاو بنفشی بسازید، مسیری بدون شکست وجود دارد؟ آیا فرمولی خاص، آیین و تبلیغاتی مرموزانه هست که شما بتوانید برای افزایش خلاقیت، هم زمان با واقعیات تلخ موجود در بازار، آن را به کار ببرید؟ البته که نه. هیچ نقشه ای وجود ندارد.
آهستگی مشروط، تقریبا در هر شرکت با بینش گاو بنفش نشانگر این است که کتابی که همه ی قوانین چگونگی تولید در آن فهرست شده باشد، وجود ندارد. دلایلی هست که نشان می دهد بینش گاو بنفش، کاری بس مشکل است. با نگاهی به پیشینه بینش مان در شرکتی که صاحبش هستیم، همیشه میتوانیم بگوییم: «البته که این کار عملی است».
بنابر تعریف، گاو بنفش واقعی چیزی است که خاص بودن را در مسیری درست نشان دهد. زمانی که ما از پیشینه ی بینش در شرکتمان، صرف نظر می کنیم، ناگهان خلق گاو بنفش به مراتب کار مشکل تری به نظر می رسد. در مطالب این مبحث نقشه ای برای خلق یک گاو بنفش وجود ندارد، بلکه فرآیند آن شرح داده می شود.
روشی که شیوه ها را به ما نشان نمی دهد اما حداقل یک سیستم است و از هیچ بهتر . این سیستم نسبتا ساده است:
نکات حساس یا همان مرزها را در نظر داشته باشید. خودتان و تیم تان را به چالش بکشید تا بخش هایی را شناسایی کنید که شما را به بازاریابی موفق و نتایج مالی خوبی که می خواهید، می رساند. با مرور هر P، چه قیمت باشد، چه بسته بندی و یا انواع دیگر P، باید پیش نویسی داشته باشید تا بدانید نکات حساس و لبه ها کجا قرار دارند و رقابت کجا اتفاق می افتد.
بدون درک این بخش نمی توانید به مرحله ی بعدی بروید و نمی توانید درک کنید که شما کدام نوآوری را باید داشته باشید. آیا این کاری خارق العاده خواهد بود اگر چشمه ی آب گرم شما به طور رایگان خدمات ارائه دهد؟ مطمئنا، اما بدون یک الگوی مالی که از آن حمایت کند معلوم نیست که بتوانید خیلی دوام بیاورید.
شرکت «جت بلو» کشف کرد که چگونه هر دو لبه ی خدمات و قیمت را داشته باشد، کسب و کاری که سوددهی هم داشته باشد. شرکت «آرشی مکفی» این کار را با انتخاب محصول در خرده فروشی ها انجام داد. شرکت «استارباکس» تعریف دیگری از یک فنجان قهوه ارائه داد؛ روشی کاملا متفاوت با روشی که شرکت «جت بلو» نوآوری خود را عرضه کرد.
“نتیجه گیری: این نقشه و طرح نیست که با محصول گاو بنفش همراه می شود و آنرا برجسته می کند، بلکه فرآیندی سازماندهی شده (سیستم سازمان دهی شده) است که برای کشف حاشیه ها یا ریزه کاری هایی که محصولات را عمدا و یا تصادفا فوق العاده و برجسته می کند، به کار می رود. گاو بنفش واقعی در واقع فرآیندی است که خاص بودن را در یک مسیر صحیح شکل می دهد و باعث پیشرفت شما می شود.”
منبع: (گاو بنفش، اثر ست گادین)
ادامه ی مقالات گاو بنفش را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید