کارمندان بدقلق: در برخورد با رفتار بدقلق چه سوالاتی باید بپرسید؟
هر رفتار بدقلق مبین سوالی است که پرسیده نشده است و پاسخ به این سوال، استراتژی خاصی را برای مانع شدن از آن به دست می دهد.
- چه چیزی رفتار را برای من بدقلق می سازد؟
در اغلب موارد، رفتارهای دردسرساز مسائلی را موجوب می شوند که ما نسبت به آنها حساس هستیم، یا واکنش هایی را تحریک می کنند که مناسب اوضاع نیستند. شاید یک همکار دردسرساز، شما را به یاد یکی از اعضای دردسرآفرین خانواده می اندازد.
- واکنش های من چه تاثیری بر رفتار آنها داشته است؟
پاسخ های منفی ممکن است رفتارهای بدقلق را تشدید کنند. اگر با کارمندی سر و کار دارید که تصور بدی از خود در ذهن دارد، شاید واقعا نیازمند نقد یا نفی شما باشد تا به او یادآوری شود که به هیچ چیز نمی تواند برسد.
- آیا این رفتار راهی است برای مواجه شدن با یک نظام دچار اختلال؟
بپرسید آیا در پسِ این نقدها یا اقدامات، مشکلی نهفته است. وقتی سازمان ها، مشارکتی را تشویق نمی کنند، طبیعتا افراد احساس می کنند که باید برای شنیده شدن فریاد بکشند.
- آیا سازمان تا حدودی به رفتار منفی پاداش می دهد؟
بیشتر سازمان ها برای رفتارِ نابهنجار باج های کلانی می دهند. آنها سازش می کنند و به شکایت کننده ها اجازه می دهند تصمیمات گروه را کنترل کنند. آنهاحتی کارکنان بدقلق را در شغل خود ارتقا می دهند تا از دستشان خلاص شوند.
استراتژی هایی برای توجه کردن به رفتارهای بدقلق
درک موقعیت به شما امکان می دهد تا نسبت به فرد آسان گیرتر و نسبت به مساله سخت گیرتر باشید.
- آن را علنی کنید.
از اعضای تیم بخواهید اقدامات خود را بر اساس فهرست رفتارهای مثبت و منفی ارزیابی کنند. رفتارهایی را که باید بسط دهند، به حداقل برسانند، یا کلا کنار بگذارند، مشخص کنید.
- فورا عمل کنید…
وقتی امری منفی در حال وقوع است، جلوی آن رفتار را بگیرید و بپرسید آیا گفتگو موثر واقع می شود.
- و پی در پی…
افرادی که بابت رفتار بدقلق “پاداش” گرفته اند، نیازمند حمایتی ادامه دار برای تغییر الگوهای خود هستند؛ بازخورد منظم، مربی گری و حل مساله.
وقتی مدیران از سرزنش افراد تغییر جهت می دهند و به سراغ حل مساله می روند، سازمان های سالم تری بوجود می آورند. آنها همچنین یاد می گیرند چطور رفتارهای بدقلق را به فرصت هایی برای رشد مستمر سازمان و کارایی افزایش یافته ی فردی، تبدیل کنند.
(منبع: چگونه با کارمندان بد قلق رفتار کنیم، آر.برایتون باون و همکاران)
ادامه ی مقالات “کارمند بدقلق” را دنبال کنید…
دیدگاهتان را بنویسید