افرادی را که برای اولین بار تأخیر میکنند، قبل از اینکه تبدیل به عادت شود متوقف کنید. حتی اگر بهترین کارمندتان تأخیر کرد برای اولین بار او را برای ادای توضیح فرا بخوانید.
شما نباید با او برخورد بدی داشته باشید؛ فقط باید کاری کنید که او متوجه هشدار شما بشود. به عنوان مثال، اگر یک روز یکی از کارکنان ۱۵ دقیقه تأخیر داشت، میتوانید او را به کناری بکشید و به صورت خصوصی از او بپرسید که آیا همه چیز رو به راه است یا نه.
با این کار به او فرصت توضیح دادن در مورد علت تأخیرش را میدهید، بدون اینکه احساس کند مورد حمله قرار گرفته است. سپس میتوانید پاسخی شبیه به این به او بدهید: ” فکر کردم شاید اتفاق بدی افتاده باشد. تو بهترین الگوی وقتشناسی برای بقیهی کارکنان هستی.”
اگر شما اینگونه برخورد کنید، به او نشان دادهاید که نگران او هستید و همچنین از استانداردی که او برای بقیهی کارکنان به صورت ناخودآگاه تعیین کرده است، قدردانی میکنید.
باید مطمئن شوید الگویی را که واقعاً مد نظرتان است، برای پیروی بقیهی کارکنان تعیین کردهاید. اگر میخواهید همهی کارکنان رأس ساعت ۸ صبح پشت میزهایشان آمادهی کار باشند، پس خودتان باید رأس ساعت ۸ صبح، پشت میزتان مشغول کار باشید.
اگر تأخیر یکی از کارکنان خود را نادیده بگیرید، او فکر میکند که وقتشناس بودن، اهمیتی برای شما ندارد. البته شما هرگز نمیخواستید چنین پیامی را ارسال کنید. با واکنش سریع به تأخیر این کارمند، یک پیام را به خوبی برای همهی کارکنان خود ارسال میکنید.
زمانی که تأخیر به صورت عادت درآید، نه تنها به دیگران آسیب میزند، بلکه توهین نیز تلقی میشود. مهم نیست چه چیزی باعث بروز این مشکل شده است، تأخیر مزمن چیزی است که باید آن را پیگیری کنید.
(منبع: ایجاد انگیزه در کارکنان ترجمۀ حسام سعیدی)
مثل همیشه عالی??
ممنون از شما