پنج اشتباهی که مدیران مرتکب میشوند
مدیران در کار خود مرتکب اشتباهاتی میشوند و به خاطر این اشتباهات، زیانهای قابل توجهی را به سازمان محل کار خود، میزنند. نمونههایی از این اشتباهات عبارتند از:
۱. نپذیرفتن مسئولیت اشتباهات خود:
یکی از ویژگیهای یک رئیس خوب، داشتن اعتماد به نفس کافی برای پذیرش اشتباهات خویش و این باور است که این خطاها، لزوماً باعث بیآبرویی او نمیشوند. معیار مناسب برای ارزیابی عملی یک مدیر، کسب اطمینان نسبت به توانمند بودن او برای تشخیص فوری اشتباهات خود و سپس تصمیمگیری برای اصلاح این اشتباهات است.
۲. جدی نبودن در فراهم آوردن امکانات رشد و پیشرفت کارکنان:
مدیر موفق آنچنان به رشد و پیشرفت کارکنان تحت نظارت خود توجه علمی و عملی نشان میدهد و در این زمینه وقت و سرمایه صرف میکند که اگر مدتی نتواند در محل کارش حضور فیزیکی داشته باشد و حتی در شرایطی که محل کارش تغییر مییابد، بهرهوری کارکنان تحت نظارتش، تنزل پیدا نمیکند.
۳. سعی در کنترل نتایج به جای تأثیر بر افکار:
مدیران ناموفق نمیدانند که یک فکر یا عقیده؛ (۱) ابتدا مورد تأیید یا پذیرش ذهن قرار میگیرد؛ (۲) سپس به همراه خود و با توجه به ویژگیهای شخصیتی فرد، هیجانهایی را در او فعال میسازد؛ (۳) این هیجانها، به نوبۀ خود بر فعالیتهای فرد اثر مطلوب یا نامطلوب میگذارند و (۴) چنانچه فعالیتی مفید باشد و به نتایجی مؤثر منتهی گردد، باعث ایجاد مجموعهای از عادات رفتاری عملی یا مفید در فرد میشود.
۴. پیوستن به یک گروه اشتباه:
یکی از وسوسهبرانگیزترین جاذبههایی که مدیران را به سوی خود جلب میکند، این است که مدافع افراد خود در برابر سیاستها، اهداف و مقاصد شرکت باشند. به هر حال، انتظارات زیاد از وفاداری مدیران، ممکن است منتهی به کمک و در مواردی نیز باعث ایجاد مزاحمت، برای آنان شود. در این موارد به مدیران توصیه میشود به این نکتۀ مهم توجه داشته باشند که؛ وفاداری بدین معنا نیست که، ((من با هرچه شما میگویید، موافقت میکنم))، یا این که باور داشته باشم؛ ((همیشه حق با شماست)). وفاداری یعنی اینکه من با شما صرف نظر از وجود بعضی اختلافهای جزئی آرمانهای مشترکی داریم و برای تحقق این آرمانها نیز، شانه به شانه و با تکیه بر ایمان محکم خود، اعتماد، پایداری و محبت به یکدیگر، میجنگیم و در عین حال اشتباهات یکدیگر را نیز، به هم میگوییم.
۵. اِعمال مدیریت و رهبری یکسان بر افراد:
مدیران ناکارآمد نمیدانند یا فراموش میکنند که افراد با یکدیگر تفاوت دارند و نباید با همۀ آنان، یکسان رفتار کرد. اگر یکی از افراد در کار خود قصوری داشته است، رئیس او نباید نام وی را در جمع بگوید؛ هرگز افراد تحت نظارت خود را برای یک ثانیه هم که شده، و به هر دلیل، مسخره نکنید؛ با آنان به تنهایی به گفتگو بنشینید، و اوقات گرانبهای خود و دیگران را بیش از حد لازم، صرف جلسات گروهی بی خاصیت نکنید؛ همیشه هوشیار و نسبت به نیازهای کارکنان تحت نظارت خود حساس باشید و به این سوألها نیز پاسخ دهید که؛ من از کدام شیوههای ناکارآمد مدیریت و رهبری استفاده کردهام؟ نتایج این شیوهها چه بودهاند؟ چگونه میتوانم این اشتباهات را جبران کنم؟ و …
در مطلب بعدی به سایر اشتباهات رایجی که مدیران مرتکب میشوند خواهیم پرداخت.
(منبع: روانشناسی مدیریت تألیف دکتر محمود ساعتچی)
مثل همیشه عالی بود
خیلی ممنون از شما
خواندن این مطلب و به کار بستن آنها بسیار زیاد می تواند به مدیران کمک کند ، سپاس از شما
ممنون از توجهتون
بسیار مفید و عالی
سپاس
بسیار عالی
موفق باشید
خیلی مطلب خوبی بود. مطالبتون یکی از یکی بهرن. موفق باشید
خیلی ممنون از سایت عالی و بسیار مفید شما
خداقوت
خیلی ممنون بابت راهنمایی ها یادآوری مطالبتون
ممنون از اینکه سایت عالیتونو راه اندازی کردید
با همه ی موارد مخصوصا جدی نبودن در فراهم آوردن امکانات رشد و پیشرفت کارکنان موافقم
مطلب خوبی بود موفق باشید
امیدوارم مدیران با خوندن این مقاله تغییری در خود ایجاد کنن
ممنون از به اشتراک گذاری محتوای گیرا و مفیدتون زنده باشی
ممنون از به اشتراک گذاریتون
متشکرم از مطالبی که به اشتراک میذارید،موفق باشید
عالی بود
مطالبتون بسیار خوب و کاربردی هستند
دست شما درد نکنه خیلی خوب بود مطلبتون . مطالب سایتتون رو پیگیری می کنم بیشتر استفاده کنیم موفق باشید
خیلی عالی بود سپاس از وبسایت مفیدتون
سلام ممنون از وب سایتتون بازدید از سایت شما برام افتخاری و سعادتی بود که نصیبم شد
سپاسگزارم از وبسایت عالیتون .. طاعات و عباداتتون قبول درگاه حق تعالی
گزینه ائل معمولا صحت داره و اونم بخاطر غروره ب نظرم
مچکریم از مقاله خوبی که درون وبسایت منتشر کردین
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم سال نو مبارک
ممنون از سایت بسیار خوبتون
بهتون تبریک میگم سایتتون عالیه
سایتتون بسیار جالبه
مرسی مطلبتون خیلی خوبه
مرسی به خاطر مطالب مفیدی که میزارید
خوندن این مقاله خالی از لطف نیست به بقیه هم پیشنهاد میکنم این مقاله رو دنبال کنن
خیلی خیلی سایت و محتواهای خوبی دارین خسته نباشین
مثل همیشه بی نظیر
همه چی به خود مدیر برمیگرده!
واقعا اول باید اشتباهات خودمون و قبول کنیم تا بعدا دوباره همونارو تکرار نکنیم
انشان که جایز الخظاست هر کسی ممکنه مرتکیب اشتباه بشه چه مدیر باشه و چه بالاتر از مدیر
ممنون از مطلب خوبی که در وبسایت منتشر کردید
بله متاسفانه خیلی ها هستند با این که می دونن اشتباه کردن اما اشتباه خودشون رو نمیپذیرن
ممنون از مقالات خوبتون استفاده کردیم کاش مطالب جدیتری هم قرار بدین
من از وجود این سایت بینهایت متشکرم
فقط ای کاش به روز بود
خسته نباشید خیلی خوب بود
ممنون از مطالب بسیار خوبتون دوست عزیز
ممنون مطلب جالی بود
سلان خواندن این مطالب کمک خوبی هست برای مدیران
خسته نباشید و دمتون گرم
مثل همیشه عالی
بسیار عالی و مفید
خیلی ممنون بابت راهنمایی ها یادآوری مطالبتون
بسیار عالی موفق باشید
مچکریم از مقاله خوبی که درون وبسایت منتشر کردین
ممنون از مقالات خوبتون استفاده کردیم کاش مطالب جدیتری هم قرار بدین
ممنون از سایت خوبتون
سلام و خسته نباشید سایت خیلی خوبی دارید به جرات می تونم بگم تو حوضه ی فعالیتتون بهترینید تشکر فراوان
مطالبتون زیبا بود مرسی